Bollywood trafi do muzeum

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
fot. YouTube
fot. YouTube

Pierwsze muzeum kina indyjskiego wkrótce otworzy swe podwoje w Bombaju, sercu Bollywood. Po siedmiu latach przygotowań, muzeum, finansowane przez państwo, powstało nakładem 20 mln dolarów.

Muzeum Narodowe Kina Indyjskiego znajduje się w eleganckiej rezydencji w południowym Bombaju.

Fani kina indyjskiego, zachwyceni bogactwem tańców i śpiewu, będą mogli śledzić jego historię od niemych, czarno-białych produkcji po czasy współczesne i hitów wyświetlanych w kinach całego świata.

Teraz jest czas na Indie, by powstało muzeum jego kina. Mieliśmy archiwa, nie było muzeum. Obecnie muzeum może żyć dzięki technologii i interaktywności - powiedział AFP Amrit Gangar, główny kurator muzeum.

Na dwóch piętrach budynku, na powierzchni 560 mkw., w muzeum można zobaczyć przedmioty związane z kinem Bollywood: antyki, pamiątki, nagrania i sprzęt do produkcji filmowych. Zwiedzający mogą zobaczyć m.in. plakat, namalowany do słynnego melodramatu z 1957 r. "Mother India" i posłuchać jak śpiewał K.L. Saigal, uważany za pierwszą gwiazdę kina hindi.

Muzeum jest poświęcone nie tylko kinu znanemu pod nazwą Bollywood. Tu znajdują się także filmy wyprodukowane w innych częściach Indii i w innych językach. Trzeba bowiem pamiętać, że w kraju tym produkowanych jest 1500 filmów rocznie, wyświetlanych na całym świecie.

Założyciele muzeum mają świadomość istnienia wielu luk wśród zgromadzonych eksponatów. Np. ostatnia kopia pierwszego mówionego filmu "Alam Ara" (Światło świata), nakręconego w 1931 roku została zniszczona w pożarze w 2003 roku.

Pierwszy film fabularny "Raja Harishchandra" wyświetlany po raz pierwszy 3 maja 1913 w Bombaju, pokaże zwiedzającym początki kina Bollywood.

AC/PAP

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych