Przedstawiciele Ekstraklasa SA sfinalizowali negocjacje w najważniejszych obszarach praw mediowych na sezony 2019/20 oraz 2020/21. Sprzedano prawa do pokazywania skrótów meczów w telewizji w Polsce, prawa do transmisji meczów na wybranych rynkach międzynarodowych oraz prawa bukmacherskie. W wyniku strategicznej decyzji przedstawiciele Ekstraklasa SA będą rozwijać własne media, w ramach których od najbliższego sezonu będzie pokazywać skróty meczowe oraz transmisje dla użytkowników w krajach nieobjętych wyłącznymi umowami licencyjnymi.
Obok zakupionych przez przedstawicieli nc+ i TVP praw do transmisji w Polsce, najciekawsze fragmenty każdego meczu użytkownicy oficjalnej aplikacji ekstraklasy będą mogli zobaczyć jeszcze w trakcie jego trwania. Podczas każdego spotkania użytkownicy aplikacji otrzymają powiadomienia z 20-sekundowymi klipami z bramkami, rzutami karnymi lub innymi akcjami.
Po każdym spotkaniu w stacjach TVP oraz TVN pokazane będą, w ramach uprawnienia News Access, dwuminutowe skróty meczowe w swoich programach informacyjnych. Po 10 minutach od ostatniego gwizdka pięciominutowe skróty meczowe będą zaś dostępne w aplikacji ligowej Ekstraklasa.TV oraz w nowym serwisie www.Ekstraklasa.tv. Prawa do dystrybucji tych skrótów będą miały również przedstawiciele nc+, klubów ekstraklasy oraz PZPN, a także jeden z portali horyzontalnych. Jeszcze są prowadzone rozmowy z potencjalnymi partnerami w tym obszarze.
W 2012 roku zdecydowaliśmy się budować w naszym zespole kompetencje w zakresie samodzielnej transmisji meczów. Był to strzał w dziesiątkę. Obecnie nikt nie zaprzeczy, że nasza liga jest świetnie pokazywana. Co więcej, w tym roku podczas mistrzostw świata U-20 nasza spółka Ekstraklasa Live Park była głównym producentem, któremu władze FIFA powierzyły produkcję transmisji meczowych ze swojej imprezy. Wytwarzany przez nas obraz był pokazywany na całym świecie. Teraz podjęliśmy decyzję, że czas postawić kolejny krok i w odpowiedzi na zmieniający się sposób konsumpcji mediów chcemy rozwijać własne kanały. Będziemy przez nie komercjalizować produkowane przez nas treści, podobnie jak to robią największe organizacje sportowe na świecie: NBA, UEFA czy La Liga
— mówi prezes zarządu Ekstraklasa SA Marcin Animucki.
W rezultacie, już od najbliższego sezonu wszystkie mecze ekstraklasy będą dostępne pierwszy raz na całym świecie, z wyłączeniem Polski, w ramach własnego płatnego serwisu wideo-streamingowego. Jest on adresowany do wszystkich fanów polskiej ligi za granicą, a w szczególności do blisko 20-milionowej Polonii.
Biorąc pod uwagę liczbę Polaków na świecie, bez wątpienia istnieje szeroka baza potencjalnych odbiorców platformy OTT polskiej ligi. Pozwoliłaby ona na zbudowanie i utrzymanie społeczności fanów, którzy byliby jednocześnie jej klientami. Wpisuje się to w globalny trend w dzisiejszym cyfrowym świecie, zwłaszcza w branży praw sportowych
— mówi szef STIMAX Consulting i były Executive Vice President, Media - Global Sales & Acquisitions w agencji Lagardère Sports Stefan Felsing.
Na bazie licencji i sublicencji w siedmiu bałkańskich krajach, tj. w: Serbii, Chorwacji, Północnej Macedonii, Czarnogórze, Kosowie, Słowenii, Bośni i Hercegowinie prawa do transmisji meczów ekstraklasy nabyli szefowie telewizji Planet Sport, będącej własnością Telekom Austria.
Planet Sport pokaże wszystkie 296 meczów ekstraklasy na swojej antenie. Tak duże zainteresowanie polską ligą wynika między innymi z faktu, że aż 49 zawodników pochodzi z tego regionu. Nasze rozgrywki staną się jednym z głównych punktów oferty Planet Sport, tuż obok Ligi Mistrzów, będą też promowane jako ważne rozgrywki w regionie. Prowadzimy jeszcze rozmowy na temat praw do pokazywania rozgrywek ekstraklasy z przedstawicielami telewizji Sportdigital, w której ma być transmitowane po 30 naszych meczów w sezonach 2019/20 i 2020/21 na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Jest to kanał dostępny m.in. na platformie SKY, co zapewni szeroki zasięg w regionie. Rozmawiamy też z nadawcami amerykańskimi za pośrednictwem agencji Cubillos i z nadawcą indonezyjskim, który zainteresowany jest transmisjami meczów z udziałem Lechii Gdańsk. Są to dla nas dodatkowe szanse na zwiększenie wpływów i popularyzowanie ligi na świecie, bowiem podpisane już kontrakty zapewniają nam poziom budżetu, który zadeklarowaliśmy wobec władz klubów
— wyjaśnia konsultant ds. praw mediowych w Ekstraklasa SA Małgorzata Borkowska.
Władze Ekstraklasa SA na początku sezonu skomercjalizowały międzynarodowe prawa bukmacherskie, podpisując kontrakt z przedstawicielami firmy IMG. Na jej bazie poza Polską, mecze na żywo są pokazywane w bukmacherskich punktach stacjonarnych oraz na platformach internetowych zagranicznych bukmacherów. W kraju, negocjacje dotyczące praw do transmisji meczów ekstraklasy w lokalach, prowadzą jeszcze przedstawiciele nc+, którzy współpracują przy tym projekcie z szefami ligowej spółki.
CZYTAJ TAKŻE: Jest nowy trener Chelsea. Zastąpił Maurizio Sarriego, który odszedł do Juventusu Turyn
PAP, MACRO
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/sport/453625-mecze-ekstraklasy-mozna-bedzie-ogladac-na-balkanach