2 stycznia 2017 – to data zaznaczona na czerwono w kalendarzu każdego fana rajdów. Dokładnie wtedy rozpoczyna się 39. edycja legendarnego Dakaru, najdłuższego i najtrudniejszego rajdu terenowego na świecie. Sam udział w tych zawodach to marzenie każdego wyczynowego kierowcy, a jego ukończenie jest samo w sobie wielkim wyczynem. Na starcie Dakaru jak zwykle nie zabraknie Polaków, również tych reprezentujących ORLEN Team
Rajd Dakar został stworzony przypadkiem – w 1977 r. francuski motocyklista Thierry Sabine zabłądził na Saharze i stwierdził, że w zasadzie jest to znakomite miejsce na organizację regularnego rajdu. Swój plan szybko wcielił w życie: już w grudniu 1978 r. ruszyła pierwsza edycja rajdu na tradycyjnej trasie Paryż–Dakar. Z każdym rokiem impreza zdobywała coraz większą popularność, a wraz z tym przyciągała coraz głośniejsze nazwiska ze świata motosportu. Rekordowy pod względem liczby uczestników był rok 2005, kiedy na starcie stanęło ponad 600 zawodników. Trasa rajdu ulegała licznym modyfikacjom, a rok 2001 był ostatnim, w którym kierowcy ścigali się na trasie Paryż–Dakar. W 2008 r. rajd został odwołany z powodu zagrożenia atakami terrorystycznymi ze strony Al-Kaidy w Mauretanii – to właśnie po tym wydarzeniu ofertę organizacji kolejnej edycji rajdu złożyły Argentyna i Chile, a Dakar jest od tej pory rozgrywany w Ameryce Południowej.
Pojazdy na Dakarze
Najtrudniejszy rajd na świecie to również wyzwanie dla pojazdów i ich konstruktorów. Jego ekstremalny charakter wymusza opracowanie specjalnych rozwiązań technologicznych, które mają zagwarantować zawodnikom walkę na najwyższym poziomie przez 12 dni rywalizacji. Konstrukcje biorące udział w rajdzie to offroadowe potwory, które na bezdrożach osiągają prędkość do 180 km/h. Zawodnicy rywalizują w czterech klasach: motocykle, quady, samochody, ciężarówki. Wśród motocykli zdecydowanie najwięcej jedzie maszyn pochodzących z austriackiego KTM, wśród nich te należące do Kuby Piątka i Adama Tomiczka z ORLEN Team. Maksymalna pojemność motocykli to 450cc. Klasa quadów wydzielona jest od 2009 r. i w tym czasie wszyscy triumfatorzy rajdu jeździli pojazdami Yamahy. Samochody muszą ważyć mniej niż 3,5 tony. Najwięcej triumfów w tej klasie odnieśli kierowcy prowadzący Mitsubishi, natomiast w ostatnich latach to Mini konstruuje najszybsze maszyny w rajdzie. To dobra wiadomość dla Kuby Przygońskiego, który zasiądzie za kierownicą Mini All 4 Racing. Klasa ciężarówek obejmuje wszystkie pojazdy ważące powyżej 3,5 tony. Najlepiej wiedzie się Rosjanom jadącym swoimi rodzimymi Kamazami, choć nie bez sukcesów są także załogi Iveco, wśród których znajduje się Darek Rodewald, mechanik Holendra Gerarda de Rooya triumfującego w 2012 i 2015 r.
Legendy Dakaru
Najwięcej triumfów w Dakarze ma na koncie Francuz Stephane Peterhansel, który startuje w rajdzie od 1988 r. Sześciokrotnie triumfował na motocyklu, tyle samo razy stawał na najwyższym stopniu podium w klasie samochodów – ostatni raz w poprzedniej edycji. Na przydomek „Car Dakaru” zapracował sobie rosyjski kierowca ciężarówki Vladimir Chagin, który jest posiadaczem największej liczby zwycięstw w jednej klasie pojazdów – między rokiem 2000 a 2011 wygrał Dakar aż siedem razy. Na przełomie lat 80. i 90. równych sobie nie miał jadący peugeotem Fin Ari Vatanen, który czterokrotnie zwyciężał w klasie samochodów.
Quady na Dakarze są domeną argentyńskich braci Patronelli, Alejandra i Marcosa, którzy łącznie zwyciężyli w pięciu edycjach na osiem rozegranych.
Od dekady w klasie motocykli mieliśmy do czynienia z niesamowitą rywalizacją francusko-hiszpańską pomiędzy Cyrilem Despresem a Markiem Comą – obaj wygrali po pięć razy. Teraz Despres startuje w kategorii samochodów, a Marc Coma został dyrektorem sportowym rajdu. W kategorii motocykli trudno w tej chwili wskazać faworyta, jednym z nich jest Australijczyk Toby Price. Klasa ciężarówek to od kilku lat pole bitwy pomiędzy Rosjanami a Holendrem Gerardem de Rooyem.
Trasa rajdu
Odległości, temperatura, nawierzchnia – to tradycyjne przeciwności, którym musi stawić czoła każdy z uczestników Dakaru. Tym razem dochodzi do tego wysokość. Start w paragwajskim Asuncion, meta w Buenos Aires, niemal 9 000 km podzielonych na 12 morderczych etapów, z których niemal połowa odbędzie się w boliwijskich górach – na wysokościach powyżej 3 000 m n.p.m., do których przeciętny człowiek nie jest przystosowany.
Każdy zawodnik musiał długimi miesiącami przygotowywać się do przekroczenia granic własnego organizmu: czy to na siłowni, czy to śpiąc w specjalnych namiotach z obniżoną zawartością tlenu w powietrzu, czy dostosowując swój rytm życiowy do krótkich okresów odpoczynku i długich godzin wielkiego wysiłku. Ale nie tylko zawodnicy będą musieli poradzić sobie z ekstremalnymi wysokościami czy bardzo dużymi dobowymi amplitudami temperatur – podobnie ekipy muszą być wytrenowane jak zawodowi atleci, aby w każdych warunkach móc zadbać o maszyny swoich kierowców.
ORLEN Team na Dakarze
Dakar 2017 to 17. edycja rajdu z udziałem polskiego zespołu ORLEN Team. Najbardziej doświadczeni zawodnicy zespołu, Jacek Czachor i Marek Dąbrowski, w najbliższych zawodach nie wystartują. Obecnie ich wyzwaniem będzie reaktywacja Akademii ORLEN Team, ale będą służyli radą i wsparciem zawodnikom spod znaku PKN ORLEN startującym w styczniu w Ameryce Południowej. Dakar 2017 w wydaniu ORLEN Team to młodość i determinacja. ORLEN Team to bardzo mocny i liczący się zespół, ale poza nim zobaczymy w Dakarze innych Polaków. Wszystkim reprezentantom Polski i ORLEN Teamu życzymy powodzenia oraz zachęcamy każdego fana rajdów do trzymania kciuków przed telewizorami podczas Dakaru 2017.
Kuba Przygoński
Klasa: samochody
Numer startowy: 316
Pilot: Tom Colsoul (Belgia)
Samochód: Mini All 4 Racing przygotowany przez X-Raid Team, zmodyfikowany diesel
Wiek: 31 lat
Dakar: siedem startów – sześć w klasie motocykli (najlepszy wynik – szóste miejsce w 2014 r.), jeden w klasie samochodów (15. Miejsce w 2016 r.)
Wyniki w 2016 roku: czwarte miejsce w Baja Poland, piąte miejsce w Rajdzie Maroko, piąte miejsce w Abu Dhabi Desert Challenge
Cel: Zajęcie miejsca w pierwszej dziesiątce. Kuba jest doskonale przygotowany, a gigantyczne doświadczenie Toma Colsoula, który w Dakarze ściga się od 2003 r., pozwoli na odnajdywanie się na trudnych pustynnych i górskich etapach. Nauka wyniesiona z Dakarów pokonanych na motocyklu procentuje znakomitą orientacją w terenie i szacunkiem do swojej maszyny. Największa dakarowa nadzieja na spektakularny wynik
Kuba Piątek
Klasa: motocykle
Numer startowy: 30
Motocykl: KTM 450 Rally Replica
Wiek: 25 lat
Dakar: dwa starty w klasie motocykli (najlepszy wynik – 20. Miejsce w 2016 r.)
Cel: Niemal pół sezonu 2016 minęło Kubie na walce z kontuzją, jaką odniósł w rajdzie Kataru w kwietniu. Celem motocyklisty jest przede wszystkim ukończenie Dakaru i zdobycie kolejnych doświadczeń. Jak sam zapewnia, trenował mocniej niż kiedykolwiek wcześniej
Adam Tomiczek
Klasa: motocykle
Numer startowy: 49
Motocykl: KTM 450 Rally Replica
Wiek: 22 lata
Dakar: debiut
Wyniki w 2016 r.: 15. Miejsce w Rajdzie Maroko
Cel: Wywodzący się z motocrossu i enduro zawodnik liczy na ukończenie Dakaru i utrzymanie równego tempa przez cały rajd. Adam chce przede wszystkim sporo się nauczyć, żeby w przyszłości móc odnosić sukcesy w rajdzie, który jest marzeniem każdego motocyklisty. Tomiczek jako debiutant może liczyć na duże wsparcie ze strony Jacka Czachora, który może pomóc mu w sprawieniu miłej niespodzianki. Michał Muzyczuk, Mikołaj Nowosad
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/sport/321066-do-startu-gotowi-dakar-na-starcie-nie-zabraknie-polakow-reprezentujacych-orlen-team