62 proc. rodziców uważa, że szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych ze sztuczną inteligencją - wynika z badania SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii. 56 proc. chciałoby, by ich dzieci korzystały z AI pod nadzorem nauczycieli lub ich samych.
Ankietowani rodzice pytani byli m.in., co myślą o wykorzystywaniu AI w edukacji, o plusy i minusy sztucznej inteligencji.
39 proc. rodziców biorących udział w badaniu przyznało, że ich dzieci korzystają z narzędzi opartych na AI w celach edukacyjnych. Według nich odbywa się to przede wszystkim w celu poszukiwania informacji (45 proc. wskazań), chociaż obserwują też inne zastosowania, takie jak streszczanie treści lektur (28 proc.), rozwiązywanie lub sprawdzanie zadań matematycznych (26 proc.) lub pracy domowej z innych przedmiotów (26 proc.) czy tłumaczenie materiałów edukacyjnych z innych języków (26 proc.).
32 proc. ankietowanych nie widzi żadnych przeciwwskazań, by uczeń wykorzystywał treści wygenerowane przez AI, jeśli ma to pomóc w zdobyciu dobrych ocen. Jeszcze więcej, bo 40 proc. respondentów, uważa, że sztuczna inteligencja powinna być dostępna w szkolnej edukacji na co dzień.
Technologia może pomóc?
35 proc. uczestników badania uważa, że technologia może pomóc w nauce przedmiotów sprawiających trudności, 31 proc. widzi w niej wsparcie w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i przygotowaniu do kariery, a 30 proc. docenia ułatwiony dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Żadnych korzyści z AI w edukacji nie widzi 14 proc. ankietowanych.
Badani wyrażają też obawy. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33 proc. wskazań), ryzyka uzależnienia od technologii w procesie nauki (31 proc.) oraz spadku umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31 proc.). Obawy związane z prywatnością czy nadmiernym czasem przed ekranem są rzadsze (16 proc. wskazań).
62 proc. respondentów uważa, że w programie nauczania powinny znaleźć się treści o zagrożeniach związanych z AI. 52 proc. chciałoby, aby szkoły uczyły, jak korzystać z jej możliwości w sposób bezpieczny i efektywny. 56 proc. chciałoby, by ich dzieci korzystały z AI najlepiej pod nadzorem nauczycieli lub rodziców. 49 proc. ma poczucie, że szkoły nie są jeszcze gotowe na takie wyzwanie.
Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku przeprowadzono 2-15 lipca 2025 r. metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) na ogólnopolskiej 1005-osobowej grupie dorosłych respondentów mających dzieci.
CZYTAJ WIĘCEJ:
tt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/738202-szkola-powinna-uczyc-o-zagrozeniach-ai-tak-sadza-rodzice
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.