Blisko co czwarty (24 proc. ) pytany o przedświąteczne zakupy deklaruje, że nie zamierza kupować alkoholu na Wielkanoc. To o 9 punktów procentowych więcej niż rok temu - wynika z raportu UCE Research i Shopfully. W ocenie ekspertów, jest to m.in. wynik malejącego spożycia napojów alkoholowych.
Jak wynika z raportu UCE Research i Shopfully, w tym roku 24 proc. konsumentów nie zamierza kupować alkoholu na święta wielkanocne. 18,8 proc. zadeklarowało przeznaczenie na napoje alkoholowe kwoty od 50 do 100 zł. 17 proc. planuje na to przeznaczyć do 50 zł, a 10,6 proc 100-150 zł. 9,8 proc. nie potrafiło się w tej kwestii określić, 7,4 proc. przewidywało przeznaczyć na alkohol od 150 do 200 zł; 6 proc. 200-300 zł; 3,2 proc 300-400 zł; 1,8 proc. powyżej 500 zł, a 1,4 proc. 400-500 zł.
Jak wskazali autorzy raportu, odsetek osób powstrzymujących się od kupowania alkoholu na święta zwiększył się rok do roku o 9 punktów procentowych.
Z tegorocznego badania wynika też, że podczas zakupów wielkanocnych konsumenci zamierzają oszczędzać głównie na alkoholu. Na taką postawę wpływają głównie dwa czynniki. Napoje „procentowe” są coraz droższe, ale też utrwala się społeczny trend polegający na ograniczeniu ich spożycia
— zauważył Robert Biegaj z Shopfully.
Jak zaznaczyli eksperci, wysokość planowanych wydatków nie przekłada się jednoznacznie na ilość wypitego w święta alkoholu.
Dla przykładu, na podstawie danych UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, można oszacować, że za 100-150 zł konsument średnio może kupić 25-38 piw bądź od litra do półtora litra wódki
— zauważył Biegaj.
Autorzy raportu przypomnieli, w Polsce spada sprzedaż alkoholu, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości.
Konsumpcja alkoholu w Polsce w 2023 roku osiągnęła najniższy poziom od 17 lat. Spadek spożycia piwa na jednego mieszkańca liczony od 2018 roku ma wartość dwucyfrową. Z różnego rodzaju badań wynika, że nawet czterech na dziesięciu ankietowanych ogranicza spożycie alkoholu
— podsumował Biegaj.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2-3 kwietnia br. na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/727005-rosnie-liczba-polakow-ktorzy-rezygnuja-z-alkoholu-na-swieta
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.