W pierwszej dekadzie kwietnia Fundacja Mamy i Taty opublikowała interesujący raport dotyczący polskiej edukacji.
Jest on odpowiedzią na plany Koalicji 13 Grudnia dotyczących zmian programowych oraz likwidacji prac domowych.
Barbara Nowacka i Katarzyna Lubnauer zapowiedziały, że w 2026 roku zostanie przeprowadzona głęboka reforma polskiej edukacji. Póki co, jak to nazwała wiceministra K. Lubnauer, Lewica proponuje Ibuprom, a co jest tym Ibupromem?
Punkt pierwszy to likwidacja prac domowych. W toku dyskusji w komisjach sejmowych okazało się, że zakaz prac domowych obowiązuje tylko w jednym kraju Unii Europejskiej, w Estonii i tylko w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Polska stanie się awangardą na skalę światową w pozbawianiu uczniów możliwości rozwijania czy poszerzania swojej wiedzy zdobytej na lekcjach.
Drugim składnikiem „Ibupromu” jest obcinanie podstawy programowej. Ta likwidacja dotknie przede wszystkim kultury chrześcijańskiej, żydowskiej, antyku oraz wiedzy patriotycznej.
Czysta komuna.
Co ciekawe, aż 55% rodziców jest przeciwna likwidacji prac domowych, 30% tychże wspiera to rozwiązanie.
Bez pracy nie ma kołaczy. Jak wskazuje raport Fundacji Mamy i Taty, polskie dzieci są w samym ogonie efektywnych lekcji spędzanych w szkole. Polskie dzieci spędzają na lekcjach w „podstawówce” 656 godzin rocznie, podczas gdy Holendrzy 970 a Duńczycy 1 100.
**Fundacja Mamy i Taty konkludując raport obfitujący w wiele danych stwierdza, że:
Obniżanie poziomu nauczania, obcinanie programów, likwidacja prac domowych zwiększą nierówności społeczne i staną się przyczyną wykluczenia dzieci rodziców zarabiających średnio lub poniżej średniej krajowej, których nie stać na posłanie swoich dzieci do dobrych szkół prywatnych lub społecznych.
Jest przeciwna eliminacji wątków związanych z kulturą antyku (grecką i rzymską), gdyż stanowi ona fundament kultury europejskiej i polskiej.
Nie zgadza się na eliminację podstaw dziedzictwa judeo-chrześcijańskiego oraz dzieł autorów chrześcijańskich – klasycznych jak i współczesnych. Zdaniem autorów, dziedzictwo to jest elementarzem światowego humanizmu i wspólnym mianownikiem głębokiego rozumienia człowieka i jego miejsca we wszechświecie oraz jest przeciwna ograniczaniu wątków patriotycznych i walki narodowej z zaborcami i okupantami, a także pozbywaniu się elementów kultury związanych z tymi wydarzeniami, takich jak pieśni, przedstawienia patriotyczne itp.
Warto zapoznać się z raportem Fundacji Mamy i Taty, ponieważ stanowi on ważny element dyskusji o polskiej edukacji. Dostępny jest tu.
I jak powiedział w rozmowie z nami Prezes Fundacji Mamy i Taty, socjolog Marek Grabowski:
„Cieszę się, że do Ministerstwa wpłynęło ponad 50 000 uwag, to też zasługa naszych sympatyków wśród rodziców i nauczycieli. Musimy patrzeć władzy na ręce, żądać środków na rozwój edukacji humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, a nie zgadzać się na obcinanie programów, stawiających nasze dzieci, w gorszej pozycji niż dzieci holenderskie, niemieckie, czy duńskie”.
Prej
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/689430-quo-vadis-szkolo-wazny-raport-dotyczacy-edukacji