W związku z wielkim zainteresowaniem programem dofinansowania do zakupu samochodu osobowego rada nadzorcza PFRON, po konsultacji z zarządem, podjęła decyzję o zmianach, które przekształcają go w program bezterminowy – poinformował wiceszef MRiPS Paweł Wdówik.
Wdówik zauważył, że tzw. program samochodowy nie był realizowany przez wiele lat, także ze względu na jego koszty.
„Postanowiliśmy wdrożyć go w tym roku, pierwszy nabór mieliśmy w marcu, okazało się, że program ten cieszy się ogromnym zainteresowaniem”
– powiedział.
W związku z tym, jak dodał, rada nadzorcza PFRON, po konsultacji z zarządem, zadecydowała o zmianach, które przekształcają go w program bezterminowy.
„Przewidujemy dwukrotny nabór w ciągu roku. W każdym kolejnym roku środki będą przewidywane, planowane w budżecie PFRON, dzięki czemu mamy nadzieję wlać w serce składających wnioski przekonanie, że nawet jeśli nie dostaną samochodu w bieżącym roku, to w kolejnym naborze ich kolejność może przyjść”
– stwierdził Wdówik.
Wsparcie adresowane jest do osób, które w żadnej sytuacji i na żadnym dystansie nie są w stanie przemieszczać się bez użycia wózka inwalidzkiego oraz nie są w stanie samodzielnie przesiadać się z wózka inwalidzkiego na siedzenie samochodu i z siedzenia samochodu na wózek inwalidzki.
Wdówik poinformował też, że zakończył się pierwszy nabór w programu „Dostępna przestrzeń publiczna”.
„Mamy rekordową liczbę 1352 wniosków w tym programie” – poinformował Wdówik. Wskazał, że przeznaczono 300 mln zł na program, którego zadaniem jest wspieranie samorządów w likwidacji barier wszelkiego rodzaju, nie tylko architektonicznych, w instytucjach samorządowych i w należących do samorządów, jak instytucje kultury.
„Przeznaczyliśmy środki na zapewnienie dostępu do kultu religijnego, na tworzenie nowych placów zabaw, dostosowanych do potrzeb obywateli z niepełnosprawnością oraz na zapewnienie dostępności do gabinetów ginekologicznych”
– wymienił.
Wdówik przypomniał, że rząd wspiera także zakłady aktywności zawodowej i warsztaty terapii zajęciowej dla osób „wymagających wysokiego poziomu wsparcia, ale chcących zdobywać nowe umiejętności, przygotowywać się do wejścia na rynek pracy lub zdobywać zatrudnienie w warunkach wspomaganych”.
„Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie, a także uczynienie finansowania tych placówek adekwatnym do potrzeb, podjęliśmy decyzję o zwiększeniu finansowania dla warsztatów terapii zajęciowej w przyszłym roku z 29 tys. 496 zł do 32 tys. 496 zł na jednego uczestnika. Czyli o 3 tys. to finansowanie wzrośnie od stycznia na jednego uczestnika. W przypadku zakładów aktywności zawodowej to finansowanie, które dziś wynosi 31 tys. zł, wzrośnie od 1 stycznia do 37 tys. zł”
– poinformował.
Dodał, że w 2022 r. finansowanie warsztatów terapii zajęciowej wynosiło 24 tys. 96 zł na osobę. „To jest 8 tys. 400 zł wzrostu, to ponad 30 proc. wzrostu w skali dwóch lat” – mówił.
Prezes zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) Krzysztof Michałkiewicz zaznaczył, że w ostatnich latach sytuacja osób z niepełnosprawnością „zmieniła się diametralnie”.
Poinformował, że w ramach programu samochodowego złożono 5038 wniosków. Wydano 1048 decyzji o przyznaniu dofinansowania, z czego podpisano 1004 umowy na łączną kwotę wsparcia 145 mln zł.
Przypomniał, że 1 maja ruszył program „Dostępna przestrzeń publiczna”. Przyjmowanie wniosków do niego zakończyło się 15 lipca. Wyjaśnił, że pogram jest realizowany w czterech modułach. Moduł A zakłada likwidację barier architektonicznych lub informacyjno-komunikacyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne. „Tutaj złożone zostały 844 wnioski” – mówił.
Moduł B obejmuje likwidację barier architektonicznych lub informacyjno-komunikacyjnych przez Kościoły lub inne związki wyznaniowe. „Tutaj złożono 114 wniosków” – przekazał.
W ramach modułu C, zakładającego tworzenie dostępnych placów zabaw przez jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki organizacyjne, Kościoły lub inne związki wyznaniowe oraz organizacje pozarządowe, złożono 305 wniosków.
W ramach modułu D, dotyczącego likwidacji barier technicznych i wyposażenia w technologie wspomagające i urządzenia umożliwiające korzystanie przez osoby z niepełnosprawnością z usług świadczonych przez gabinety ginekologiczne, wpłynęło 89 wniosków. Zaznaczył, że na realizację programu przeznaczono 300 mln zł.
„Już myślimy o tym, żeby program, który cieszy się dużym zainteresowaniem, który był planowany na lata 2023-2027, został wydłużony i był bezterminowy (…). Chcemy, żeby ta kwota została zwiększona do 500 mln zł”
– zapowiedział Michałkiewicz.
Podkreślił również, że w planach jest, aby kwota dofinansowania dla jednego uczestnika zakładów aktywności zawodowej wzrosła o 6 tys., a dla uczestnika warsztatów terapii zajęciowej – o 3 tys. zł. „Chcemy, żeby to było możliwe od 1 stycznia 2024 r.” – zapowiedział.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/655379-dofinansowanie-zakupu-samochodu-przez-pfron-bezterminowe