Tunel pod Świną został udostępniony dla ruchu samochodowego. Pierwsi kierowcy pokonali go tuż po godzinie 20. Uroczyście otwarty w piątek w Świnoujściu połączył wyspy Uznam i Wolin. Jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury, to najdłuższy podwodny tunel w Polsce.
Pierwsi kierowcy tuż po godz. 20 wjechali do tunelu pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin. Ruch przed wjazdem do tunelu był spory, do wjazdu ustawiały się kolejki. Wcześniej tunel został udostępniony mieszkańcom, którzy mogli nim przebiec lub przejechać na rowerze.
„Wszystkim mieszkańcom ułatwi to życie”
To była jedyna taka okazja. Od momentu udostępnienia trasy dla ruchu samochodowego, rowerzyści nie będą mogli tam wjechać, a piesi wejść.
Tunel w Świnoujściu był bardzo potrzebny i bardzo się z tego cieszymy. Utrudniony dojazd mieli też turyści, którzy czekali godzinami. Mam nadzieję, że teraz będzie fajnie. Widziałam tunel w środku i podoba mi się
— powiedziała PAP mieszkanka Świnoujścia.
Przyjechałem zobaczyć, jak to wygląda i jak się teraz szybko można dostać się np. na dworzec PKP. Myślę, że wszystkim mieszkańcom ułatwi to życie, choć do promów zawsze będzie trochę sentymentu
— powiedział w rozmowie z PAP pan Kazimierz ze Świnoujścia.
Tunel ma długość blisko 1,5 km, będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.
W tunelu pod cieśniną Świny w obu kierunkach zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.
Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.
Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8-16.
„Na ten tunel czekałem siedemdziesiąt lat”
Pan Mirosław ze Świnoujścia marzył o tunelu pod Świną 70 lat. Jego marzenie wreszcie się ziściło. Mieszkańcy, którzy przyszli w piątek na otwarcie, cieszyli się, że wreszcie poprawi się komunikacja między wyspami Wolin i Uznam. Do tej pory musieli przeprawiać się promami, co wiązało z udręką i dużą stratą czasu.
Codzienna komunikacja stanie się dla nas, mieszkańców, w końcu łatwiejsza. Już nie trzeba sprawdzać, czy są kolejki na promy, można swobodnie się przemieszać
— podkreśliła w rozmowie z PAP jedna z mieszkanek Świnoujścia.
Do otwarcia tunelu ludzie musieli przeprawiać się promami. Do przeprawy często ustawiały się długie kolejki samochodów, a to wiązało się nawet z kilkugodzinnym oczekiwaniem.
W sezonie letnim zdarzyło mi się czekać nawet dwie, a nawet trzy godziny
— dodała.
Wcześniej promem przeprawiano też karetki pogotowia. Dlatego do ostatniego momentu obsługa trzymała wolne miejsce na pokładzie. Jeśli karetka wjeżdżała na prom, jednostka musiała natychmiast odbić od brzegu. Mieszkańcy wskazują, że tunel nie tylko poprawi komunikację, ale też ich bezpieczeństwo.
Nareszcie karetki pogotowia będą mogły szybciej dotrzeć do potrzebujących pomocy
— dodała.
Promy to atrakcja dla turystów, którzy do Świnoujścia przyjeżdżali np. pociągiem, bo dworzec sąsiaduje z przeprawą promową. Dla mieszkańców, których znaczna część przeprawiała się niemal codziennie, np. do szkoły, czy pracy, było to utrapienie. Jak mówią, marzyli o tunelu dziesiątki lat.
Na ten tunel czekałem siedemdziesiąt lat. Urodziłem się w Świnoujściu w 1949 roku i do tej pory czekałem. To była dla nas mieszkańców udręka, na szczęście dzisiaj młodzież już tego nie dozna
— mówił PAP mieszkaniec Świnoujścia pan Mirosław. Promy nie zostaną całkiem wycofane. Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa „Centrum” obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę „Warszów” promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.
Musimy umożliwić mieszkańcom i turystom przemieszczanie się na rowerach, a tym tunelem nie przejadą. Autobusy będą przystosowane do przewozu rowerów, ale w ograniczonej liczbie. Natomiast promami Bielik będą pływali rowerzyści bez żadnych ograniczeń
— powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.
CZYTAJ TAKŻE:
olnk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/652889-pierwsi-kierowcy-przejechali-tunelem-pod-swina