Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek przeprowadził rozmowę z humanoidalnym robotem wykorzystującym sztuczną inteligencję, przypominającym wyglądem Mikołaja Kopernika. Szef MEiN pytał „Kopernika” m.in. o naukę języka łacińskiego w szkołach. Mikołaj Kopernik urodził się dla Europy i dla świata - powiedział prof. Czarnek podczas inauguracji Światowego Kongresu Kopernikańskiego.
W związku z 500. rocznicą urodzin Mikołaja Kopernika, w Centrum Nauki Kopernika w Warszawie zaprezentowany zostanie humanoidalny robot, który wyglądem ma przypominać astronoma. Dzięki sztucznej inteligencji (GPT3) potrafi on rozmawiać i odpowiadać na pytania.
Dialog z robotem
W sobotę Ministerstwo Edukacji i Nauki zamieściło na Twitterze fragment filmu, w którym szef resortu nauki rozmawia z robotem. Opatrzono go wpisem: „Czy łacina powinna wrócić do szkół? To jedno z pytań, które minister Przemysław Czarnek zadał Mikołajowi Kopernikowi, najbardziej zaawansowanemu robotowi humanoidalnemu na świecie, wykorzystującemu model językowy GPT3. Cała rozmowa już jutro”.
W nagraniu minister edukacji i nauki pyta robota o to, czy lekcje łaciny i filozofii powinny wrócić na stałe do programu nauczania w szkołach.
Tak, absolutnie. Łacina i filozofia są ważną częścią naszego dziedzictwa historycznego i rozwoju intelektualnego (…) te przedmioty powinny być traktowane jako podstawowe w edukacji młodych ludzi, ponieważ zwiększa to ich zdolności analityczne i twórcze oraz otwiera drzwi do nowych możliwości naukowych
— odpowiedział.
Obecnie przedmiot język łaciński i kultura antyczna nauczany jest tylko w szkołach ponadpodstawowych. Od roku szkolnego 2020/2021 może być nauczany na poziomie podstawowym w klasie I liceum ogólnokształcącego i technikum, jako przedmiot do wyboru, obok filozofii, plastyki lub muzyki. Wcześniej mógł być nauczany tylko na poziomie rozszerzonym.
Łacina wraca
Na początku lutego minister edukacji i nauki podpisał nowelizacje rozporządzeń dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego i ramowych planów nauczania umożliwiające m.in. naukę łaciny już w szkole podstawowej od nowego roku szkolnego.
Określenie nowej podstawy programowej dla przedmiotu język łaciński umożliwi nauczanie go w klasach VII-VIII szkoły podstawowej, w liceum ogólnokształcącym i technikum – zamiast drugiego języka obcego nowożytnego. W konsekwencji tej zmiany od roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klasy VII szkoły podstawowej, klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum będą mogli wybrać (jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę) język łaciński. W przypadku szkół ponadpodstawowych możliwość nauki języka łacińskiego (zamiast drugiego języka obcego nowożytnego) będzie niezależna od dotychczasowej możliwości uczenia się w liceum i technikum przedmiotu język łaciński i kultura antyczna (w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym).
Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje, że planowane są również zmiany w egzaminie maturalnym, polegające na możliwości przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego języka z przedmiotów obowiązkowych, w części pisemnej. Zmiany w tym zakresie przewidziane są od roku szkolnego 2026/2027. Na poziomie rozszerzonym (tak, jak dotychczas) uczniowie będą mogli przystąpić do egzaminu z przedmiotu język łaciński i kultura antyczna.
Mikołaj Kopernik urodził się dla Europy i świata
Minister edukacji i nauki wziął w niedzielę w Toruniu udział w inauguracji Światowego Kongresu Kopernikańskiego i powołaniu członków Akademii Kopernikańskiej.
Dokładnie 550 lat temu kilkaset metrów stąd w jednej z pięknych kamienic starówki toruńskiej urodził się człowiek wybitny - Mikołaj Kopernik. Przede wszystkim człowiek wybitny, wielki myśliciel, wielki naukowiec, najbardziej znany polski naukowiec
— wskazał Czarnek.
Dodał, że Kopernik urodził się jako poddany króla polskiego, ale „urodził się dla Europy, dla świata”.
(Kopernik) urodził się po to, aby dokonać wielkich rzeczy, aby dokonać rewolucji w pozytywnym tego słowa znaczeniu — rewolucji w nauce. Był człowiekiem wszechstronnym, był prawnikiem, lekarzem, astronomem, matematykiem, fizykiem, teologiem i filozofem, był również duchownym — kanonikiem kapituły warmińskiej
— podkreślił Czarnek.
Minister edukacji i nauki zaznaczył, że gdy prowadzone były rozmowy o 550. rocznicy urodzin wybitnego Polaka, zastanawiano się, jaki pomnik wystawić się temu człowiekowi i wtedy pojawiła się idea żywego pomnika, pomnika w działaniu — to idea Akademii Kopernikańskiej i Światowego Kongresu Kopernikańskiego.
To wspaniały - jeśli mogę tak powiedzieć pomnik ku czci Mikołaja Kopernika złożony z naukowców z całego świata: z Kanady, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch, z Azji i z Polski. Bardzo dziękujemy wszystkim państwu, którzy przyjęli zaproszenie do Izb Kopernikańskich. Izby Kopernikańskie i Akademia Kopernikańska to nie jest konkurencja dla żadnej polskiej uczelni, to nie jest instytucja, która miałaby zastąpić jakąkolwiek polską instytucję. To jest płaszczyzna wymiany doświadczeń, myśli, osiągnieć naukowych we wszystkich dziedzinach kopernikańskich
— mówił szef Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Podkreślił, że powołani do Akademii wybitni ludzie z całego świata i ci, którzy będą dołączać do nich w najbliższych miesiącach, mają rozpocząć narodziny programów kopernikańskich - 20-letni program rozwoju polskiej, europejskiej i światowej nauki, skupionej wokół Mikołaja Kopernika i wokół jego wybitnych osiągnięć.
W czasie Światowej Kongresu Kopernikańskiego kilkudziesięciu naukowcom wręczono nagrody w ramach Gali Nauki Polskiej za znaczne osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, działalności dydaktycznej i wdrożeń.
CZYTAJ TEŻ:
pn/PAP/Twitter
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/635052-czarnek-rozmawial-z-robotem-w-tle-nauka-laciny-w-szkolach