Raport C40 Cities, organizacji do której należą m.in. Nowy Jork, Berlin, Pekin, Londyn i Warszawa, zawiera rekomendacje co do spełnienia celów polityki klimatycznej. Wśród nich znajdują się: ograniczenie spożycia mięsa, użytkowania pojazdów prywatnych, wydłużenie życia urządzeń elektronicznych, ubrań i wiele innych. Władze m.st. Warszawy, jak podaje stołeczne biuro prasowe, przychylnie odnoszą się do proponowanych zmian i ograniczeń.
85% emisji, związanych z konsumpcją dóbr i usług w miastach C40, jest generowane poza nimi
— podaje raport.
Nowe regulacje dla miast
Twórcy raportu zaproponowali zamiany w sześciu głównych dziedzinach: odzieży, pożywienia, transportu samolotami, budownictwa, samochodów i elektroniki.
Według rekomendacji należy zmniejszyć posiadanie samochodów osobistych w miastach, znacząco wydłużyć okres ich użytkowania wydajność materiałową. 28 proc. aut osobistych miałoby do 2030 roku zniknąć z ulic miast, zaś do 2050 redukcja wynosiłaby 39 proc.
Redukcja posiadania nowych ubrań miałaby osiągnąć 39 proc. do 2030 roku, zaś do 2050 byłoby to już 66 proc.
Tak samo sytuacja wygląda w raporcie w obszarze żywienia. Twórcy rekomendacji zalecają zmniejszenie spożycia kalorii, nabiału i mięsa - docelowo, w dłuższym terminie najlepiej do zera. Redukcja naszej diety miałaby osiągnąć rozmiary 36 proc. do 2030 roku, zaś do 2050 roku, już 60 proc.
Nie inaczej sprawa ma się w kwestii używania urządzeń elektronicznych. Tutaj rekomendowane jest „wydłużanie życia” takich rzeczy o odpowiednio 18 proc. i 33 proc. do 2030 i 2050 roku.
Nowe założenia obejmują także zwiększenie wydajności materiałowej budownictwa (26 i 44 proc.), jak również zmniejszenie ilości lotów samolotami (26 proc. i 55 proc.).
Oczywiście, prócz wymienionych obostrzeń klimatycznych, w dalszej części raportu można przeczytać o zmianie wzorów konsumpcji, ograniczeniu łańcucha dostaw i logistyki, a także zmniejszeniu ilości odpadków. Wszystsko w naturalny sposób zostało pieczołowicie spisane, policzone i podane do wiadomości publicznej.
Co na to Warszawa?
Władze stolicy wydają się być zadowolone z podjętych zobowiązań, podkreślając, że uczestnictwo w projekcie Cities40 ułatwia realizację polityki klimatycznej i redukcji gazów cieplarnianych o 40 proc., co jest celem władz miasta do 2030 roku.
Warszawa nie podjęła jednak jeszcze decyzji co do uwzględnienia emisji, powstający poza granicami administracyjnymi miasta.
Niemniej stolica zgadza się, że „istnieje konieczność ograniczania poziomu konsumpcji, wdrażania zasad gospodarki obiegu zamkniętego, promowania diety wegetariańskiej czy ograniczania liczby prywatnych samochodów w mieście. Miasto realizuje już działania w tym zakresie - to m.in. promowanie transportu publicznego czy wsparcie dla inicjatyw związanych ze współdzieleniem i dawaniem drugiego życia przedmiotom
— podają władze Warszawy i dodają, że kierunki działań z raportu grupy C40 dotyczące żywności wpisują się w założenia obecnie procedowanego projektu Polityki żywnościowej m.st. Warszawy.
Wydział prasowy Urzędu m.st. Warszawy zwrócił uwagę na to, że już realizuje i popiera kierunek zmian w zakresie ochrony klimatu, poprzez m.in. projekty edukacyjne, rekomendacje dla pracowników urzędu, aby korzystali w pierwszej kolejności z pociągów w delegacjach służbowych, czy też organizację rywalizacji rowerowej w dojazdach do pracy.
CZYTAJ TEŻ:
pn/gazetaprawna.pl/C40Cities Headline Report/twitter
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/634356-mniej-miesa-i-aut-to-wytyczne-przywodcow-blisko-100-miast