Od kilku dni klienci sygnalizują o braku cukru w poszczególnych sklepach, a niektóre sieci handlowe wprowadziły limit zakupu tego produktu na jednym paragonie. Z czego wynika ta sytuacja? Czy naprawdę w Polsce brakuje cukru? O sytuację na polskim rynku zapytaliśmy wszystkie firmy produkujące cukier w Polsce. Z przesłanych odpowiedzi można wysnuć wnioski na temat tego, co jest przyczyną problemu.
CZYTAJ TAKŻE:
Na polskim rynku działają czterej producenci cukru - Polska Grupa Spożywcza (firma o polskim kapitale, marka „Polski Cukier”), Südzucker Polska (firma o kapitale niemieckim, marka „Cukier Królewski”), Nordzucker Polska (kapitał niemiecki, marka „Cukier Sweet Family”) i Pfeifer & Langen Polska (kapitał niemiecki, marka „Diamant”). 60 proc. polskiego rynku kontrolują wspomniani trzeci producenci o niemiecki kapitale, a pozostałe 40 proc. Polska Grupa Spożywcza. Każdemu z tych producentów zadaliśmy pytania odnoszące się do obecnej sytuacji na polskim rynku. Od ostatniego z przedstawionych producentów - firmy Pfeifer & Langen Polska - do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi na zadane pytania. Pozostali producenci przedstawili informacje, pozwalające na analizę obecnej sytuacji na rynku cukru.
Czy producenci cukru bez zakłóceń realizują dostawy?
Czy producenci cukru bez zakłóceń realizują zakontraktowane dostawy do sieci handlowych w Polsce? Wszyscy producenci, którzy nam odpowiedzieli, zaznaczają, że tak.
Dostawy ze strony Krajowej Grupy Spożywczej S.A. odbywają się płynnie bez problemów i wszystkie zobowiązania podjęte przez Krajową Grupę Spożywczą S.A. będą zrealizowane zarówno do sieci handlowych jak i do zakładów produkcyjnych
— podkreśla Szymon Smajdor, rzecznik prasowy Krajowej Grupy Spożywczej.
Wszystkie dostawy cukru do naszych kontraktowych Klientów są realizowane zgodnie z planem i bez zakłóceń
— informuje Nordzucker Polska.
Südzucker Polska w 100 proc. realizuje zobowiązania zawarte w kontraktach, zarówno jeśli chodzi o ilość dostarczanego do kontrahentów cukru, jak i jego cenę, która pozostała niezmieniona w stosunku do tej, na jaką opiewały umowy zawarte jesienią ubiegłego roku
— odpowiada Südzucker Polska.
Czy cena w dla klientów w hurcie jest wyższa od tej w supermarketach?
Jednym z wymienianych w mediach powodów obecnej sytuacji z lokalnymi brakami cukru w sklepach był ten, że ceny dla klientów kupujących towar hurtowo miały być rzekomo wyższe od tych, po jakich zakupiły go sieci handlowe. Sytuacja ta może wynika po prostu z faktu, iż w kontraktach długoterminowych cukier jest tańszy niż ten kupowany na bieżąco.
Od wielu lat Nordzucker Polska zachęca Klientów do podpisywania długoterminowych kontraktów handlowych, które w pełni zabezpieczają dostępność oraz cenę gwarantując stabilność kosztów produkcji lub produktu w przypadku sieci handlowych. Ceny i warunki takich kontraktów są negocjowane indywidualnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów biznesowych. Kontrakty dotyczą zarówno Klientów z sektora przemysłowego jak i sieci handlowych i to Klienci każdorazowo decydują o ilości cukru w kontrakcie w stosunku do ich potencjału sprzedaży. Cukier, który dostarczamy do naszych Klientów kontraktowych sprzedawany jest po cenach zakontraktowanych w ubiegłym roku. Dla Klientów, którzy nie zdecydowali się na umowy długoterminowe, cukier oferowany jest w cenach odzwierciedlających aktualną sytuację wynikającą z dostępności i popytu
— tłumaczy Nordzucker Polska.
Z kolei Krajowa Grupa Spożywcza podkreśla, że cenę dla każdego z odbiorców cukru są negocjowane indywidualnie.
Krajowa Grupa Spożywcza S.A indywidualne negocjuje warunki handlowe z poszczególnymi przedstawicielami koncernów spożywczych. Odnośnie konkretnych cen w sprzedaży hurtowej obowiązuje nas tajemnica przedsiębiorstwa uregulowana na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 1233)
— informuje Krajowa Grupa Spożywcza.
Südzucker Polska wskazuje na panikę klientów spowodowaną rosnącą inflację i w związku z tym dokonywaniem zakupów na zapas.
Dysponujemy tym, co wypracowaliśmy w poprzedniej kampanii cukrowniczej. Cukru nie jest mniej, niż przewidywano. Każdy z naszych odbiorców, i my również, zawsze bierzemy pod uwagę wzmożone zapotrzebowanie na cukier w okresie letnim, związane z przygotowywaniem przetworów. Tym razem jednak doszły inne czynniki zewnętrzne, przede wszystkim obawy przed podwyżkami, które spowodowały panikę i wzmożone zakupy niektórych produktów spożywczych „na zapas”. Każda taka sytuacja powoduje chwilowe rozchwianie rynku. Czym szybciej panika się uspokoi, tym szybciej sytuacja z cukrem się znormalizuje
— zapewnia Mariusz Pawełek, Prezes Zarządu Südzucker Polska S.A.
Ile cukru wyeksportowali polscy producenci cukru?
Czy za lokalne braki cukru w Polsce może odpowiadać jego eksport z naszego kraju? Z odpowiedzi części jego producentów wydaje się, że raczej nie.
Główna działalność Krajowej Grupy Spożywczej S.A. w zakresie sprzedaży skupia się na rynku krajowym, tym samym większość swojej produkcji alokujemy na rynku krajowym, a drugiej kolejności na rynku europejskim. Ten wolumen jest stały, rok do roku utrzymuje się na podobnym poziomie. Poziom eksportu cukru uzależniony jest natomiast w głównej mierze od wielkości produkcji Krajowej Grupy Spożywczej S.A., ponieważ eksportujemy tylko swoje nadwyżki produkcyjne
— zaznacza Krajowa Grupa Spożywcza.
100 proc. cukru wyprodukowanego z polskich buraków cukrowych trafia do Klientów Nordzucker w Polsce. Nie eksportujemy cukru na inne rynki
— odpowiada z kolei Nordzucker Polska.
Wydaje się, że za obecną sytuację na rynku cukru odpowiada zatem przede wszystkim panika klientów wywołana coraz wyższą inflacją. Drugim powodem może być to, iż cena cukru w sklepach spożywczych może być nieco niższa niż od tej, która jest oferowana NOWYM klientom w hurtowniach, nieposiadających kontraktów długoterminowych. W związku z tym firmy cukierniczy mogą się decydować na masowy zakup cukru w sklepach.
Adam Stankiewicz
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/608266-tylko-u-nas-brak-cukru-w-sklepach-producenci-tlumacza