W Dzienniku Ustaw opublikowano w poniedziałek wieczorem rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń w ruchu lotniczym. Wprowadza ono możliwość wykonywania mniejszej liczby operacji lotniczych z i na: lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin.
Jak zaznaczono w rozporządzeniu, w związku z ograniczeniem dostępności służb żeglugi powietrznej obsługujących operacje lotnicze oraz „obniżeniem deklarowanej pojemności rejonu kontrolowanego TMA Warszawa”, który obejmuje Lotnisko Chopina w Warszawie (EPWA) i lotnisko Warszawa/Modlin (EPMO), „wprowadza się ograniczenia możliwości wykonywania operacji lotniczych w TMA Warszawa”.
Jak wskazano, operacje lotnicze w TMA Warszawa mogą być wykonywane między godzinami 09.30–17.00 czasu lokalnego (LT), „pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej obsługujących te operacje oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”.
W przedziale czasowym, o którym mowa (…) przylot statku powietrznego, który zamierza następnie wykonać operację odlotu w tym samym dniu, może być wykonany nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego (LT)
— czytamy w rozporządzeniu, które ukazało się w Dzienniku Ustaw.
Z których lotnisk pierwszeństwo będą miały loty na Okęcie?
Jak wskazano, by zapewnić możliwie największą dostępność „usług regularnego przewozu lotniczego w TMA Warszawa pierwszeństwo wykonania mają operacje lotnicze na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA)”. W ramach pierwszeństwa „operacje lotnicze są wykonywane z lotnisk i na lotniska” w następującej kolejności:
Londyn - Heathrow (EGLL); Londyn - Luton (EGGW); Londyn - Stansted (EGSS); Frankfurt (EDDF); Nowy Jork (KJFK); Chicago (KORD); Paryż (LFPG); Bruksela (EBBR); Stambuł (LTFM); Rzym (LIRF); Amsterdam (EHAM); Toronto (CYYZ); Dubaj (OMDB); Incheon (RKSI); Monachium (EDDM); Rzeszów (EPRZ); Wiedeń (LOWW); Tel Awiw (LLBG); Oslo (ENGM); Zurich (LSZH); Dublin (EIDW); Kopenhaga (EKCH); Budapeszt (LHBP); Wilno (EYVI); Praga (LKPR); Bukareszt (LROP); Düsseldorf (EDDL); Barcelona (LEBL); Lizbona (LPPT); Tbilisi (UGTB); Berlin (EDDB); Szczecin-Goleniów (EPSC).
Podano, że w przypadku, gdy będzie istniała możliwość wykonania operacji lotniczych wykraczających poza te operacje lotnicze, „oraz nie spowoduje to przekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa”, na Lotnisku Chopina w Warszawie (EPWA) mogą być wykonywane operacje lotnicze z lotnisk i na lotniska inne. „W takim przypadku decyzję o przydziale czasów na start lub lądowanie podejmuje koordynator Lotniska Chopina w Warszawie (EPWA)” - wskazano w rozporządzeniu.
Jak dodano, w przypadku operacji lotniczych na trasach z lotnisk i na lotniska, „o których mowa w § 3 ust. 2, dopuszcza się ich wykonywanie na danej trasie wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021, z wyłączeniem przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 3”.
Podano, że prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz udostępni w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego wykaz przewoźników lotniczych i obsługiwanych przez nich tras.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r., z wyjątkiem § 5, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Wskazano, że rozporządzenie traci moc 31 maja 2022 r.
„Lotnisko Chopina nie jest stroną rozmów”
We wtorek rozpoczęła się kolejna tura rozmów kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL). Negocjacje między stronami m.in. w sprawie bezpieczeństwa, regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania toczą się od kilku tygodni. W piątek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson informował, że jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego, ok. dwie trzecie lotów z Warszawy i Modlina może się nie odbyć od 1 maja.
Lotnisko Chopina nie jest stroną rozmów pomiędzy zarządem PAŻP a ZZ KRL i nie ma wpływu na warunki zatrudniania kontrolerów
— przekazała PAP rzeczniczka Lotniska Chopina Anna Dermont.
Dodała, że zarządzający portem nie podejmuje również decyzji w sprawie listy lotów, które będą mogły być realizowane z Warszawy.
Lotnisko Chopina jest w pełni gotowe do obsługi ruchu lotniczego
— zapewniła jednocześnie.
W przypadku braku porozumienia loty na Okęciu od 9:30 do 17
Przedstawicielka portu dodała, że zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem, w przypadku gdyby PAŻP i Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego nie osiągnęli porozumienia, to od 1 maja starty i lądowania na stołecznym lotnisku zostaną ograniczone. Rejsy będą mogły się odbywać w godz. 9.30-17.00, w pierwszej kolejności na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu.
Decyzje w sprawie dodatkowych operacji będzie podejmować koordynator Lotniska Chopina, którym jest brytyjska firma ACL
— dodała Dermont.
Rzeczniczka podkreśliła, że Lotnisko Chopina pozostaje w stałym kontakcie z liniami lotniczymi i firmami obsługującymi loty.
Dokładamy wszelkich starań, by zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji
— zapewniła.
180 startów i lądowań na Lotnisku Chopina i w Modlinie
Na Lotnisku Chopina i w Modlinie będzie można wykonywać do 180 startów i lądowań dziennie, a w ciągu godziny do 24 - podał Urząd Lotnictwa Cywilnego odnosząc się do rozporządzenia ws. ograniczeń w ruchu lotniczym. Zgodnie z nim od 1 maja loty w tych portach będą mogły odbywać się od 9.30 do 17.8
Urząd Lotnictwa cywilnego odniósł się do opublikowanego rozporządzenia Rady Ministrów ws. wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym.
Jak wskazał we wtorkowym komunikacie ULC, „rozporządzenie, ze względu na przewidywany od 1 maja 2022 r. brak ciągłości zapewnienia służb żeglugi powietrznej w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz lotnisko Warszawa/Modlin, ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu lotniczego przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak największej dostępności regularnych połączeń lotniczych”.
Urząd zaznaczył, że „od 1 maja operacje lotnicze w rejonie kontrolowanym TMA Warszawa, obejmującym Lotnisko Chopina w Warszawie oraz Modlinie mogą być wykonywane od godz. 9.30 do 17.00 czasu lokalnego. Przylot samolotu, który tego samego dnia planuje wylot musi nastąpić nie później niż do godziny 15.45 czasu lokalnego”.
Prezes ULC we wtorek wydał listę tras lotniczych i przewoźników, którzy będą wykonywać połączenia lotnicze po 1 maja z Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników. Wśród nich są: PLL LOT, który poleci do Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Duesseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów; Wizz Air - będzie zaś obsługiwał trasy do Londynu - Luton, Rzymu; Ryanair poleci natomiast do Londynu - Stansted, Dublina; Lufthansa, która ma latać do Frankfurtu, Monachium; Air France - do Paryża; Turkish Airlines natomiast do Stambułu, a KLM do Amsterdam. Ponadto Emirates do Dubaju; Austrian Airlines do Wiednia, Swiss do Zurichu oraz TAP Air Portugal do Lizbony.
ULC w swoim komunikacie zaznaczył, że na wymienionych trasach dopuszcza się priorytetowe wykonanie operacji lotniczej startu lub lądowania wyłącznie raz dziennie, przez jednego przewoźnika lotniczego, który przewiózł największą liczbę pasażerów na danej trasie w latach 2019–2021. Dodatkowe loty na lotniska w Warszawie i Modlinie mogą być wykonywane na innych trasach pod warunkiem zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz nieprzekroczenia deklarowanej pojemności TMA Warszawa.
W związku z tym, że w czasie przewidywanej pracy lotnisk (od 9.30 do 17.00) w ciągu godziny może się odbyć do 24 operacji lotniczych (start i lądowanie), to dziennie będzie można zrealizować do 180 operacji lotniczych
— podkreślił Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Co się stanie po wykorzystaniu liczby operacji lotniczych?
Jak dodano, po wykorzystaniu liczby operacji na kierunkach wymienionych w rozporządzeniu, dostępnych do dalszego wykorzystania powinno zostać do 116 czasów na starty albo lądowania (slotów).
Mając na uwadze zachowanie zasady proporcjonalności i niedyskryminacji oraz dotychczasowy stosunek liczby operacji wykonanych na lotnisku w Modlinie do liczby operacji wykonanych w TMA Warszawa w latach 2019-2021, lotnisko otrzyma możliwość wykorzystania 10 proc. dostępnej puli wolnych operacji. Oznacza to możliwość wykonania z lotniska w Modlinie do 12 operacji lądowania albo startu, dziennie
— wskazał ULC.
W przypadku Lotniska Chopina w Warszawie - jak podał ULC - po wykorzystaniu slotów na priorytetowe operacje określone w rozporządzeniu, powinna istnieć możliwość realizacji do 104 operacji lotniczych dziennie. Przydział slotów na te operacje będzie dokonywany przez niezależnego koordynatora Lotniska Chopina w Warszawie, który będzie działać w szczególności na podstawie przepisów rozporządzenia unijnego nr 95/93.
Urząd zaznaczył, że koordynator jest organem niezależnym od zarządzającego portem lotniczym, przewoźników lotniczych, władz państwa oraz służb żeglugi powietrznej. Aktualnie koordynatorem Lotniska Chopina w Warszawie jest Airport Coordination Limited.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r. i obowiązuje do 31 maja 2022 r.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
mm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/595969-rozporzadzenie-rzadu-ws-lotow-co-przewiduje