W 2021 r. 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, z czego 127 prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 oznacza to 77 procentowy wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży - wynika z raportu serwisu „Życie warte jest rozmowy”.
CZYTAJ TAKŻE:
Raport dot. zachowań samobójczych wśród dzieci i młodzieży
Z raportu przekazanego we wtorek PAP wynika, że w 2021 roku gwałtownie wzrosła liczba zachowań samobójczych wśród młodych osób.
W 2021 roku 1496 dzieci i nastolatków poniżej 18. roku życia podjęło próbę samobójczą, aż 127 z tych prób zakończyło się śmiercią. W stosunku do 2020 roku jest to wzrost odpowiednio o 77 proc. zachowań samobójczych oraz o 19 proc. śmierci samobójczych
— zaznaczyli autorzy.
Według nich, szczególnie niepokojący jest wzrost dotyczący podejmowania zachowań samobójczych w grupie dziewczynek - w 2021 roku Komenda Główna Policji zarejestrowała wzrost o 101 proc.
Dane Komendy Głównej Policji pokazują nam tylko te próby oraz śmierci samobójcze, o których zostały powiadomione organy ścigania. Według Światowej Organizacji Zdrowia na każdą odnotowaną w oficjalnych rejestrach śmierć samobójczą młodej osoby przypada od 100 do 200 prób. Jeśli założymy, że współczynnik ten jest adekwatny do Polski, to próbę odebrania sobie życia w ubiegłym roku podjęłoby od 12 700 do 25 400 osób poniżej 18. roku życia
— stwierdzili autorzy raportu.
Sygnały ostrzegawcze. Gdzie szukać pomocy?
Jak wyjaśnili, sygnałami, które mogą zapowiadać podjęcie takiej próby przez dziecko, są m.in. długotrwała zmiana nastroju, zmiany sposobu odżywiana się, trudności z koncentracją, niechęć do rozmów i spotkań czy nagłe akty agresji lub autoagresji.
Autorzy wskazali, że pomocy dla dziecka należy szukać m.in. w aktualnie działających Centrach Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży, szkolnych gabinetach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, poradniach zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży, ośrodkach interwencji kryzysowej i pomocy społecznej i powiatowych centrach pomocy rodzinie.
Poinformowali również, że pomoc można uzyskać dzwoniąc na jeden z telefonów zaufania: 800702222, 116 213, 800121212 lub 116 111.
Serwis www.zwjr.pl został uruchomiony 7 czerwca 2021 roku. Przez 7 miesięcy działania odwiedziło go już ponad 96 tys. osób w 166 543 odsłonach.
W serwisie publikowane są treści, które dostarczają wiedzy m.in. na temat rozpoznawania objawów nastoletniej depresji, wyjaśniają co stanie się, jeśli ujawni się specjaliście, że towarzyszą nam myśli samobójcze, podpowiadają, jak motywować bliską osobę do korzystania z profesjonalnego wsparcia oraz jak udzielać pomocy osobom ze swojego otoczenia.
Zwiększenie środków na pomoc psychologiczno-pedagogiczną
Środki na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na rok 2022 zostaną zwiększone o 31 proc. Od 1 marca będzie możliwe organizowanie dodatkowych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Na ten cel przeznaczono 180 mln zł – poinformowała we wtorek wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek.
Badania wskazują, że po pandemii niezbędne jest szybkie, profesjonalne dodatkowe wsparcie, jeśli chodzi o dzieci i młodzież w szkołach ogólnodostępnych. One w ciągu ostatnich dwu lat, szczególnie dzieci starsze, przebywały dużo na nauczaniu zdalnym (…). Badania wskazują, że pogorszyła się w niektórych przypadkach kondycja psychiczna dzieci
— powiedziała wiceminister edukacji Marzena Machałek we wtorek na konferencji prasowej.
Stąd, jak mówiła, aby to dodatkowe wsparcie mogło było realizowane, przygotowano dodatkowe środki na zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podała, że na ten cel przeznaczono 180 mln zł, co pozwoli na realizację ponad 3 mln dodatkowych zajęć.
Pieniądze w części oświatowej subwencji ogólnej na pomoc psychologiczno-pedagogiczną na rok 2022 zostaną, zwiększone o 31 proc..
Zajęcia specjalistyczne w szkołach
Od 1 marca br. publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, ponadpodstawowe i szkoły artystyczne, realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego, będą mogły realizować zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin.
Wsparcie będzie obejmowało organizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne i innych zajęć o charakterze terapeutycznym dla uczniów, u których rozpoznano potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w tym zakresie.
Chodzi także o organizację wszelkich zajęć, które wskaże nauczyciel, dyrektor, jako potrzebne w danej szkole – dodała wiceminister Machałek.
Zajęcia będą prowadzone przez nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów, doradców zawodowych i terapeutów pedagogicznych. W zależności od potrzeb uczniów będą mogły być prowadzone również przez innych specjalistów.
Szczegółowe kwestie w tym zakresie zostaną uregulowane w przepisach rozporządzenia ministra edukacji i nauki, zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
Kiedy podpisane zostanie rozporządzenie?
Rozporządzenie zostanie podpisane we wtorek, najpóźniej w środę
— powiedziała Machałek.
Dodała, że jeszcze we wtorek do szkół trafią komunikaty o harmonogramie przekazywania pieniędzy.
Chcielibyśmy, by te zajęcia były realizowane już od 1 marca
— zaznaczyła Machałek.
Powiedziała, że zgodnie do 21 lutego dyrektorzy szkół będą mogli zgłaszać zapotrzebowanie na środki ze wskazaniem liczby godzin, które chcą realizować w swojej placówce.
Zajęcia powinny zostać zrealizowane do 20 grudnia br.
— czytamy w komunikacie MEiN.
MEiN podał, że szacunkowa liczba godzin dodatkowych zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej wyniesie: w szkole liczącej 100 uczniów – 63 dodatkowe godziny zajęć, w szkole liczącej 200 uczniów – 127 dodatkowych godzin zajęć, w szkole liczącej 300 uczniów – 191 dodatkowych godzin zajęć, w szkole liczącej 400 uczniów – 255 dodatkowych godzin zajęć, w szkole liczącej 500 uczniów – 319 dodatkowych godzin zajęć, w szkole liczącej 600 uczniów – 383 dodatkowe godziny zajęć.
Więcej specjalistów w szkołach
Wiceminister poinformowała także, że w budżecie państwa oprócz dodatkowych środków na organizację specjalnych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przeznaczono 520 mln zł na zatrudnienie w szkołach ogólnodostępnych od 1 września większej liczby specjalistów: psychologów, pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów. Podała, że łącznie na dodatkowe wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów przeznaczone zostało 700 mln zł.
Wiceminister Machałek powiedziała, że w szkołach ogólnodostępnych jest obecnie 21 tys. specjalistów.
Chcemy zwiększyć ich liczbę do 38-40 tys.
— zaznaczyła.
Zgodnie z szacunkami MEiN dostępność psychologów i logopedów jest różna w zależności od miejscowości. Nasze badania wskazują na to, że nie powinno być problemów z zatrudnienie dodatkowych psychologów na tym etapie standaryzacji
— powiedziała Machałek.
Wymiar zatrudnienia będzie zależny od liczby uczniów
— podało MEiN.
Dodała, że ministerstwo przygotowuje rozwiązania, które będą integrowały międzyresortowo działania wspierające dziecko zagrożonego niepełnosprawnością od pierwszych tygodni”.
aja/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/584862-smutny-raport-na-temat-prob-samobojczych-dziecimein-reaguje