To na nas ciąży obowiązek zostawienia środowiska najmłodszym i tym, którzy jeszcze się nie urodzili, w jak najlepszym stanie - mówił we wtorek szef MEiN Przemysław Czarnek na uroczystości podpisania listu intencyjnego ws. edukacji i klimatu z ministrem klimatu Michałem Kurtyką.
We wtorek w Warszawie minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek oraz minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podpisali list intencyjny o współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej.
Będziemy rozwijać edukację ekologiczną i dotyczącą klimatu; ale nie zgadzamy się na jakąkolwiek ideologię ekologizmu, polegającą na humanizacji roślin i zwierząt i animalizacji człowieka. Tego na pewno w podstawach programowych nie będzie
— podkreślił minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Na wtorkowej konferencji prasowej minister powiedział, że „jesteśmy wszyscy, bez względu na poglądy, uczestnikami sztafety pokoleń i prędzej czy później tę pałeczkę w sztafecie będziemy musieli przekazać najmłodszym dziś żyjącym Polakom oraz tym, którzy jeszcze się nie urodzili, a którzy będą następnymi pokoleniami”.
To na nas ciąży obowiązek zostawienia im świata, Polski, środowiska w jak najlepszym stanie, po to, żeby mogli godnie żyć. I ta świadomość nas łączy, pomimo różnic, które nas dzielą
— dodał.
Dlatego właśnie podpisaliśmy list intencyjny, w którym deklarujemy, wraz z ministrem Michałem Kurtyką, wspólną analizę postulatów środowisk młodzieżowych dotyczących edukacji ekologicznej i edukacji związanej z klimatem. Wszystkie postulaty będą podlegać analizie
— zaznaczył.
Sprecyzował, że postulaty będzie przyjmował minister Kurtyka, bo w jego resorcie są odpowiedni eksperci.
A my następnie będziemy rozpatrywać rekomendacje pana ministra klimatu i środowiska.
Minister Czarnek zapytany przez PAP o sprecyzowanie terminu ukończenia tych analiz, nie był w stanie go podać.
Minister edukacji i nauki podsumował, że edukacja ekologiczna i dotycząca klimatu jest już w podstawach programowych nauczania w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, ale należy tę edukację uefektywnić i poprawić. Pytany przez PAP, czy w jego ocenie w podstawie programowej jest wystarczająca ilość treści na temat zmian klimatu powiedział, że gdyby była, to by nie podpisywał listu intencyjnego z szefem resortu klimatu i środowiska.
Pomimo tego, że są w podstawach programowych w różnych przedmiotach, na różnym etapie nauczania elementy tej troski o środowisko, to widzimy, że nie jest to wystarczające. Można to unowocześnić, ulepszyć (…)
— powiedział.
Czarnek mówił w czasie konferencji prasowej, że nie są przewidywane radykalne zmiany w podstawie programowej w tym roku szkolnym w kwestii edukowania o zmianach klimatu. Bardziej prawdopodobne są zmiany w tym zakresie w kolejnych latach.
Wrażliwość na wyzwania
Szef resortu klimatu i środowiska Michał Kurtyka podkreślił, że odpowiedzialność wymaga tego, żeby przyszłe pokolenia kształcić w taki sposób, aby były one uwrażliwione na wyzwania, która stawia przed nami nowoczesna cywilizacja. Zaznaczył, że przynosi ona szereg benefitów, ale nie jest wolna od efektów ubocznych.
Te efekty uboczne niestety obserwujemy każdego dnia i mam świadomość, że jesteśmy na początku takiego okresu, kiedy musimy jako cywilizacja ludzka umieć w taki sposób (…) kształtować technologię, w taki sposób kształtować przyszłość energetyczną, transportową, przemysłową, aby te nowe rozwiązania były w pełni zgodne z tym światem, tą przyrodą, tą planetą, w jakiej chcielibyśmy my żyć i jaką chcielibyśmy pozostawić naszym dzieciom, naszym wnukom
— mówił Kurtyka.
Jak pierwsze efekty współpracy resortu edukacji i klimatu wskazał uruchomiony w ubiegłym roku program „Przyjaciele klimatu” skierowany do szkół podstawowych i nauczycieli. Dodał, że w tym roku uruchomiono „Lekcje z klimatem”.
Już w tym roku chcemy, żeby uruchomione zostały lekcje wychowawcze, które będą właśnie poświęcone problematyce klimatycznej i które będą dawały w ręce nauczycieli takie materiały, które będą wypracowane dzięki ekspertom Ministerstwa Klimatu i Środowiska
— mówił Kurtyka.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/562834-wspolpraca-resortow-na-rzecz-edukacji-klimatycznej