We wtorek około południa zakończył się pisemny egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym – obowiązkowym dla wszystkich abiturientów. W kilku szkołach zaczął się on z opóźnieniem – poinformował dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.
CZYTAJ TAKŻE:
Opóźnienia i fałszywe maile o bombach
Egzamin przebiegł spokojnie. Mieliśmy kilka szkół, w których rozpoczął się z opóźnieniem ze względu na ewakuację, bo szkoła otrzymała e-maila o rzekomym podłożeniu bomby
— powiedział PAP zaraz po zakończeniu egzaminu dyrektor CKE Marcin Smolik.
Podkreślił, że wszystkie maile były fałszywe i w żadnej szkole nie wykryto najmniejszego zagrożenia.
Policja i Centralne Biuro Śledcze Policji ocenia to zagrożenie jako bardzo niskie
— poinformował szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Dodał, że poza tym nie było sygnałów o nieprawidłowościach w przebiegu egzaminu.
Egzamin rozpoczął się po godzinie 900. Trwał 170 minut.
Znamy tematy rozprawki!
Rozprawki na temat: czy ambicja ułatwia osiąganie celu, na podstawie „Lalki”, lub czy miasto jest dobre, czy złe dla człowieka, na podstawie „Ziemi obiecanej”, albo analiza wiersza „Strych” Beaty Obertyńskiej – takie, według maturzystów, były tematy do wyboru na egzaminie z polskiego.
Tematy te podali PAP maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie we wtorek po wyjściu z egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym.
Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z dwóch części. Maturzyści musieli rozwiązać test i napisać tekst własny. Mieli wybór między napisaniem rozprawki na jeden z dwóch podanych tematów, a analizą tekstu poetyckiego.
W temacie rozprawki jest podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta musiał przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je, odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) i innych, wybranych przez siebie tekstów kultury (np. tekstu literackiego, obrazu czy filmu).
Według maturzystów z Zamoyskiego jeden z tematów rozprawki w tym roku dotyczył tego, czy ambicja ułatwia osiąganie celu. Punktem wyjścia do rozważań była „Lalka” Bolesława Prusa. Drugi temat zaś dotyczył tego, czy miasto jest dobre, czy złe dla człowieka. W przypadku drugiego tematu punktem wyjścia był fragment „Ziemi obiecanej” Władysława Reymonta.
W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Według maturzystów w tym roku należało zinterpretować wiersz Beaty Obertyńskiej „Strych”.
Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany we wtorek przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/549573-maturzysci-juz-po-pierwszym-egzaminie-znamy-tematy