Okrojenie wymagań to zawsze bardzo trudna decyzja. Oczywiście nauczyciele są przekonani, że wszystko w podstawie programowej z ich przedmiotu jest ważne, niezbędne i że nie da się funkcjonować bez tej wiedzy – przyznał w „Dzienniku Gazecie Prawnej” Marcin Smolik, szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. „Po co nam strona bierna, skoro ludzie umierają” - stwierdził.
„DGP” przypomniał w poniedziałkowej rozmowie z szefem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, że Ministerstwo Edukacji i Nauki ograniczyło zakres materiału, który ma być sprawdzany na maturze i na egzaminie ósmoklasisty, podczas gdy nie było przecież przerw w edukacji, tylko zmieniła się formuła nauczania.
„Nauka przebiega inaczej”
W tym kontekście gazeta zapytała szefa Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, czy uczniowie są głupsi.
Nie. Ale przez prawie półtora roku byli na edukacji zdalnej. Nauka przebiega inaczej
— podkreślił Smolik.
Zmniejszony więc zostały zakres materiału oraz liczba zadań
— wyjaśnił.
Wnioskowali o to nauczyciele, którzy sygnalizowali, że uczniowie mają kłopoty ze skupieniem uwagi
— zaznaczył.
Młodzież bardziej się rozprasza, szybciej dekoncentruje, a rozwiązywanie zadań zajmuje więcej czasu niż przed pandemią. I że może im być trudno skupić się na zadaniach przez dwie godziny
— wyjaśnił.
Wskazując, że uszczuplony został także materiał, gazeta zadała pytanie, skąd było wiadomo, co akurat wyciąć.
W Ministerstwie Edukacji i Nauki powołane zostały specjalne zespoły, które to analizowały. Ale to była bardzo trudna decyzja
— powiedział szef Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Nie wszystko da się wytłumaczyć w trybie zdalnym
Jak dodał, „zespoły pracujące nad przygotowaniem nowych wymagań egzaminacyjnych miały świadomość, że pewnych rzeczy po prostu nie da się w rzetelny i przyzwoity sposób nauczyć w kształceniu zdalnym”.
Matematyka najbardziej ucierpiała przy edukacji zdalnej
— przyznał Smolik.
Może nie jest to oczywiste, ale doświadczenie pokazało, że matematykę przestrzenną łatwiej się tłumaczy na żywo. Uczniowie mogą dotknąć figur, zobaczyć w trzech wymiarach, zmierzyć
— dodał.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/544934-szef-cke-po-co-nam-strona-bierna-skoro-ludzie-umieraja