Pomimo przeszkód pandemicznych, trzeciej fali koronawirusa, w której jesteśmy, rozpoczęliśmy jednak dziś egzaminy próbne, maturalne i planujemy również rozpoczęcie w tym miesiącu przeprowadzenie egzaminów próbnych ósmoklasisty - powiedział w środę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Próbne matury
Czarnek odniósł się w środę do rozpoczynających się w Polsce tegorocznych egzaminów: ósmoklasisty i maturalnego. W środę rozpoczęły się próbne egzaminy maturalne organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 16 marca. Odbywać się będą stacjonarnie w szkołach, w reżimie sanitarnym. Udział szkół w próbnych egzaminach jest dobrowolny.
Pomimo przeszkód pandemicznych, trzeciej fali, w której jesteśmy, rozpoczęliśmy jednak dziś egzaminy próbne, maturalne i planujemy również rozpoczęcie w tym miesiącu przeprowadzenie egzaminów próbnych ósmoklasisty
—powiedział w czasie środowej konferencji prasowej Czarnek.
Przypomniał, że Polska jako jeden z pierwszych krajów w Europie 16 grudnia określiła zasady przeprowadzania egzaminów maturalnych i ósmoklasisty. W tym rozporządzeniu, jak powiedział Czarnek, określono prostszą ich formułę, jasno określono wymagania egzaminacyjne i zaplanowano w tym zakresie szkolenia dla nauczycieli.
Czarnek dodał, że próbne egzaminy ósmoklasistów rozpoczną się 17 marca.
W maju 2021 r. nic dziś nie stoi na przeszkodzie, abyśmy planowali przeprowadzenie egzaminu maturalnego, właściwego i egzaminów ósmoklasisty
—podkreślił.
Próbne matury rozpoczęły się dziś. Jak mówił Czarnek, są to dwie sesje - od godz. 9 i o godz. 14.
Egzamin przeprowadzany jest stacjonarnie co do zasady (…) oczywiście w pełnym reżimie sanitarnym
—zaznaczył. Dodał, że jest możliwość przeprowadzenia tego egzaminu w trybie zdalnym.
Czarnek poinformował, że do egzaminu maturalnego w maju zgłosiło się 270 850 uczniów III klasy LO i IV klasy technikum.
Do egzaminu przystąpią także absolwenci z lat ubiegłych, tych absolwentów z lat ubiegłych jest 30 tys. więcej niż w latach poprzednich, ale nie stanowi to żadnego problemu dla przeprowadzenia egzaminu maturalnego w maju tego roku
—zapewnił.
Połowa szkół zorganizowała próbne matury
Około 50 proc. szkół zdecydowało się na przeprowadzenie próbnych egzaminów maturalnych, w różnych województwach różnie się to kształtuje, najwyższych odsetek szkół, które je przeprowadza jest w woj. małopolskim i woj. podkarpackim - poinformował minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
W środę rozpoczęły się próbne matury organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 16 marca. Przeprowadzane są stacjonarnie w szkołach w reżimie sanitarnym. Udział szkół w próbnych maturach jest dobrowolny.
Szef MEiN zapytany został w środę na konferencji prasowej, w ilu szkołach przeprowadzane są próbne matury.
Około 50 proc. szkół na ten moment zdecydowało się na przystąpienie i przeprowadzenie egzaminów próbnych maturalnych. W różnych województwach różnie się to kształtuje: najwięcej w woj. małopolskim - ponad 66 proc. szkół, w woj. podkarpackim - 64 proc., w innych województwach nieco mniej. W sumie około 50 proc. szkół uczestniczy i przeprowadza, organizuje dla uczniów klas maturalnych egzaminy próbne maturalne
—powiedział Czarnek.
Egzamin próbny jest dobrowolny, nie ma tutaj przymusu przystąpienia do egzaminu, ani jego przeprowadzenia go w szkole. To jest istotne, dlatego, że szkoły same decydują jak go przeprowadzać
—wskazał dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.
Wielu dyrektorów zdecydowało o tym, że egzaminy próbne z przedmiotów obowiązkowych: polskiego, matematyki, języka angielskiego na poziomie podstawowym, będą przeprowadzane stacjonarne, egzaminy z pozostałych przedmiotów będą przeprowadzone zdalnie
—dodał.
Smolik przypomniał też, że codziennie na stronie internetowej CKE zamieszczane będą arkusze próbnego z poszczególnych przedmiotów, tak by uczniowie mogli uczestniczyć w próbnych maturach także zdalnie.
Z czym zmagali się uczniowie na próbnej maturze?
Jak wybory człowieka wpływają na jego życie, na podstawie „Pana Tadeusza”, czy sztuka może przynieść odpowiedzi na pytania o kondycję ludzką, na podstawie „Ludzi bezdomnych”, interpretacja wiersza Leśmiana - takie tematy do wyboru mieli uczniowie na próbnej maturze z polskiego.
W środę rozpoczęły się próbne matury organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Potrwają do 16 marca. Przeprowadzane są stacjonarnie w szkołach w reżimie sanitarnym. Udział szkół w próbnych maturach jest dobrowolny.
CKE zaproponowała, by szkoły przeprowadziły próbne egzaminy w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu, np. by rozpoczynały je o godzinie 9.00 i o godzinie 14.00. Próbne egzaminy obejmą wszystkie przedmioty maturalne.
Zgodnie z harmonogramem podanym przez CKE, w środę rano był próbny egzamin z języka polskiego na poziomie podstawowym. Po południu będą próbne egzaminy z języka łacińskiego i kultury antycznej oraz z języków mniejszości narodowych na poziomie podstawowym.
Aby umożliwić wzięcie udziału w próbnym egzaminie także uczniom, którzy z różnych względów nie mogą uczestniczyć w próbnych maturach w szkole arkusze egzaminacyjne będą codziennie zamieszczone na stronie internetowej CKE.
W środę rano na stronie CKE opublikowano arkusz na egzamin próbny z języka polskiego na poziomie podstawowym.
Arkusz zawiera 12 zadań, wśród nich są zadania zamknięte, w których uczeń musi wybrać jedną z podanych odpowiedzi oraz zadania otwarte, w których uczeń musi udzielić odpowiedzi pisemnej. Część z nich odnosi się do zacytowanych w arkuszu fragmentów tekstów Walerego Pisarka „Sztuka słuchania” z książki „Słowa między ludźmi” i Sylwii Karpowicz-Słowikowskiej „Mickiewiczem inspirowanie” na podstawie „To oni są winni twoim, moim i naszym nieszczęściom. Mickiewicz w +Lalce+ Prusa”. Zacytowano też fragment utworu literackiego, nie podając autora tytułu. Zadaniem uczniów było napisać co to za utwór i kto go napisał.
Uczniowie musieli też m.in. na podstawie tekstu Pisarka podać dwie umiejętności właściwe dla krytycznego słuchacza, wyjaśnić sens sformułowania: „z retorycznej łupiny wyłuskać ziarno rzeczowej informacji”, napisać jego streszczenie, a także na podstawie tekstu Karpowicz-Słowikowskiej sformułować dwa argumenty potwierdzające tezę o wpływie dorobku artystycznego Adama Mickiewicza na twórczość autora „Lalki” oraz wyjaśnić, na czym polega „emigracja wewnętrzna” Stanisława Wokulskiego, a na czym – Ignacego Rzeckiego.
Uczniowie piszący próbną maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym muszą też napisać wypracowanie na jeden trzech tematów do wyboru.
Pierwszy z tematów do wyboru brzmi: „Jak wybory człowieka wpływają na jego życie? Rozważ problem, odwołując się do fragmentu +Pana Tadeusza+, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury”. Zacytowany w arkuszu fragment to wyznanie rannego księdza Robaka, na temat swojej przeszłości.
Drugi temat brzmi: „Czy sztuka może przynieść odpowiedzi na pytania o kondycję ludzką? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu +Ludzi bezdomnych+ Stefana Żeromskiego oraz wybranych tekstów kultury”. Zacytowany w arkuszu fragment powieści to rozmowa o obrazie „Rybak” Puvis de Chavannes’a.
Trzeci temat brzmi: „Zinterpretuj podany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i ją uzasadnij”. Chodzi o zamieszczony w arkuszu wiersz Bolesława Leśmiana „Z lat dziecięcych”.
Niezależnie od tego, który temat wybiorą uczniowie, w arkuszu wskazano, że napisana przez nich tekst ma liczyć co najmniej 250 wyrazów.
Na rozwiązanie testu i napisanie wypracowania uczniowie mają 170 minut.
Rozwiązane przez uczniów arkusze sprawdzą nauczyciele uczący ich w szkołach na podstawie zasady oceniania opracowanych przez CKE.
Dyrektor CKE Marcin Smolik wskazuje, że próbne egzaminy maturalne powinny być przeprowadzone wyłącznie w celu informacyjnym (tj. dania uczniom szansy pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie) oraz diagnostycznym (tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia).
Centralna Komisja Egzaminacyjna za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen cząstkowych na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów
—podkreślił Smolik.
Decyzją ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka w związku z epidemią i koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2021 r. będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, które były podstawą przeprowadzania egzaminów w latach ubiegłych.
Arkusze egzaminacyjne na próbne egzaminy maturalne zostały przygotowane w oparciu w wymagania egzaminacyjne, które będę obowiązywać na maturze w maju tego roku.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/541561-rozpoczely-sie-probne-egzaminy-maturalne