Wszyscy obywatele i urzędy będą zobowiązani do komunikacji elektronicznej. To niezbędne i konieczne z punktu widzenia funkcjonowania państwa i obywateli - powiedział w środę sekretarz stanu w KPRM i pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Marek Zagórski.
Podczas konferencji prasowej prezentującej strategię Poczty Polskiej na kolejne 3 lata Zagórski ocenił, że system e-Doręczeń, który ma ruszyć od 1 lipca 2021 r. to „nie tylko proces, w którym Poczta Polska obsługuje przesyłki elektroniczne, ale również uczestnictwo w procesie modernizacji państwa”.
Minister Zagórski powiedział, że wdrożenie tego systemu nie tylko będzie zgodne z tempem rozwoju przemian polskiej administracji, ale również te przemiany przyspieszy.
Efekt będzie taki, że wszyscy obywatele, wszystkie urzędy będą zobowiązane do tego, żeby komunikować się tylko drogą elektroniczną
— mówił.
Wymuszamy niejako taki efekt, w którym cały proces obiegu dokumentacji będzie procesem elektronicznym. To niezbędne i konieczne z punktu widzenia funkcjonowania państwa i obywateli, którzy przenieśli się do sieci i ten trend się nie odwróci
— wyjaśnił Zagórski.
Przyspieszenie cyfryzacji państwa
Według niego systemu elektronicznych doręczeń, które będą realizowane przez Narodowego Operatora Wyznaczonego czyli Pocztę Polską nie należy traktować jak kolejnej e-usługi, „ale jako instrument, który wspólnie z Pocztą pozwoli na przyspieszenie cyfryzacji państwa”.
Według Zagórskiego zagrożeniem dla Poczty Polskiej jest „wyalienowanie się z pejzażu Polski, z mniejszych miejscowości”. Jak podkreślił minister, ważne jest, żeby Poczta funkcjonowała i była dowodem na to, że państwo polskie istnieje. Jego zdaniem wyzwaniem będzie połączenie trendu związanego z koniecznością wdrożenia nowych rozwiązań cyfrowych z obecnością w fizycznej przestrzeni publicznej.
Myślę, że przed nami jest wspólna praca żeby znaleźć rozwiązania służące do tego, by Poczta mogła być partnerem dla swoich klientów, którzy są mniej zaawansowani cyfrowo, świadczyć usługi pośrednictwa między e-administracją a obywatelami mającymi mniejszy poziom zaawansowania kompetencji cyfrowych
— powiedział.
Zagórski zaznaczył, że oprócz celów biznesowych, Poczta Polska jako instytucja powinna cały czas pełnić ważną rolę w funkcjonowaniu państwa.
mm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/539590-nowa-strategia-poczty-polskiej-na-kolejne-3-lata