Najlepsza zdalna nauka nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej - ocenił w piątek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Poinformował, że trwają prace nad zmianą regulacji dotyczących egzaminów maturalnych w czteroletnich liceach i pięcioletnich technikach.
Minister był pytany na antenie Radia Wnet o straty, jakie w edukacji spowodowała pandemia COVID-19.
Na pewno są niemałe. Nawet najlepsza nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Pomijając fakt, że tracimy wspólnotę, kontakt ze środowiskiem, rówieśnikami, to tracimy bezpośredni kontakt z nauczycielami i możliwość wyjaśnienia sobie pewnych rzeczy
— wskazał Czarnek.
Straty na pewno są niemałe, ale je nadrobimy. Pokonajmy pandemię, a później będziemy nadrabiać
— dodał.
Odnosząc się do obniżenia progów egzaminacyjnych dla ósmoklasistów i maturzystów, minister stwierdził, że ma to być incydentalnie, tylko w tym roku.
W związku z epidemią i koniecznością prowadzenia edukacji zdalnej egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny w 2021 r. będą bowiem przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej.
Nie wiemy, co będzie w przyszłym roku, nie wiemy, jak długo będzie się utrzymywała pandemia. Jeśli będzie możliwość powrotu do szkół za chwilkę, to na pewno nie będziemy obniżać tych progów na przyszły rok. Natomiast na ten rok trzeba było to zrobić
— wskazał minister.
Zmienione wymagania – jak wyjaśniał - oznaczają nie tylko, że trzeba będzie przyswoić mniej materiału, by zdać, ale m.in. także brak egzaminu ustnego.
Wszystko jest napisane w rozporządzeniu z 16 grudnia
— wskazał.
Na tegorocznej maturze nie będzie m.in. obowiązkowych egzaminów ustnych: z języka polskiego i z języka obcego. Przeprowadzone zostaną one tylko dla tych abiturientów, którzy potrzebują wyników z tych egzaminów do rekrutacji na studia zagranicą.
Pytany o opinie byłej szefowej MEN Anny Zalewskiej, że matura powinna być trudniejsza, zbliżona nieco do matury sprzed reformy lat 90., Czarnek stwierdził, że ma dokładnie takie samo zdanie.
Dlatego przygotowujemy rozporządzenie dotyczące matur w nowym systemie osiem plus cztery. (…) Szczegóły będziemy komunikować, jak rozporządzenie będzie gotowe, jak eksperci zakończą pracę. Ale na pewno idziemy w tym kierunku, o którym mówiła pani minister Anna Zalewska, czyli powrotu do sytuacji sprzed systemu sześć plus trzy plus trzy
— powiedział minister.
Szef MEiN był też pytany w Radio Wnet o kontrowersje wokół tzw. pakietu wolnościowego, czyli nowelizacji Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tzw. konstytucji dla nauki).
Spodziewałem się różnych rzeczy, ale nie takich, że ktoś występuje przeciwko wolności. Ktoś źle postrzega autonomię uczelni. Autonomia uczelni to nie jest rzecz, która jest tylko i wyłącznie tradycją, ale to rzecz fundamentalna dla rozwoju nauki
— stwierdził minister.
Autonomia uczelni jest od tego, by profesorom, którzy badają i publikują swoje wnioski badawcze dać pełną wolność. (…) Autonomia to przede wszystkim wolność poszczególnych profesorów, która składa się na autonomię uczelni
— dodał.
Mówimy wyłącznie o tym, co jest napisane w konstytucji. (…) Każdy, a więc także naukowiec, ma prawo do wyrażania swoich przekonań światopoglądowych, religijnych i filozoficznych
— stwierdził minister.
99,3 proc. szkół podstawowych w trybie stacjonarnym
Z informacji od kuratorów oświaty na podstawie danych od dyrektorów szkół wynika, że w trybie stacjonarnym pracowało w piątek 99,3 proc. szkół podstawowych w zakresie klas I-III i 99,1 proc. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego – poinformowało MeiN.
W 14 342 szkołach podstawowych w klasach I-III nauka w piątek odbywała się w trybie stacjonarnym – poinformował resort edukacji i nauki, podając, że chodzi o 99,3 proc. szkół podstawowych. W 13 podstawówkach w klasach I-III nauka odbywała się w trybie zdalnym, a w 88 w trybie mieszanym.
Ministerstwo Edukacji i Nauki podało także, że w trybie stacjonarnym w piątek pracowało 15 157 przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, czyli 99,1 proc. z nich. W trybie zdalnym pracowały 43 przedszkola, a 100 w trybie mieszanym.
Dane te pokazują stan z piątku z godz. 13.00.
W poniedziałek po feriach zimowych uczniowie klas I-III szkół podstawowych i szkół specjalnych wrócili do nauki stacjonarnej. Uczniowie z klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, tak jak przed feriami, kontynuują naukę zdalną. Mają zajęcia stacjonarne zawieszone do 31 stycznia.
Jesienne zawieszenie zajęć stacjonarnych nie obejmowało przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego. W przedszkolach publicznych nie ma też ferii.
Wznowiona nauka stacjonarna w klasach I-III szkół podstawowych, podobnie jak w przedszkolach, odbywa się w reżimie sanitarnym. Jak zapewnia MEiN, sytuacja w placówkach jest monitorowana.
W poniedziałek, jak informowało ministerstwo, w 14 383 szkołach podstawowych w klasach I-III nauka była prowadzona w trybie stacjonarnym, tj. w 99,6 proc. szkół podstawowych. W 9 szkołach podstawowych w klasach I-III odbywała się w trybie zdalnym, a w 51 w trybie mieszanym, gdzie część uczniów uczy się w szkole, a część na odległość. We wtorek w trybie zdalnym pracowało 16 szkół podstawowych, a w mieszanym – 55. W środę w trybie zdalnym pracowało 15 szkół, a w mieszanym – 68. W czwartek w trybie zdalnym pracowało 14 szkół, a w mieszanym – 76.
W piątek, w stosunku do poniedziałku, liczba szkół, które pracują w trybie zdalnym wzrosła o 4, a w trybie mieszanym, czyli takim, gdzie część uczniów uczy się w szkole, a część zdalnie, wzrosła o 37.
W poniedziałek w trybie stacjonarnym działały 15 222 przedszkola i placówki wychowania przedszkolnego, czyli 99,5 proc. z nich. W trybie zdalnym pracowało 28 przedszkoli, a 50 w trybie mieszanym.
We wtorek w trybie zdalnym pracowało 28 przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, a w mieszanym – 64. W środę w trybie zdalnym pracowało 38, a w mieszanym – 78. W czwartek w trybie zdalnym pracowało 47, a w mieszanym – 95.
W piątek, w stosunku do poniedziałku, liczba przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego, które pracują w trybie zdalnym wzrosła o 15, a w trybie mieszanym wzrosła o 49.
O przejściu szkoły, przedszkola i placówki wychowania przedszkolnego na tryb inny niż stacjonarny decyduje organ prowadzący, za zgodą sanepidu, po rozpoznaniu sytuacji epidemicznej w placówce.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/536034-jak-wyglada-powrot-najmlodszych-uczniow-do-szkol-sprawdz