Opowiadanie o spotkaniu z bohaterem literackim i przemówienie na temat tego, że książki mogą być źródłem mądrości – takie tematy do napisania mieli we wtorek do wyboru uczniowie VIII klas szkół podstawowych na egzaminie pisemnym z języka polskiego.
Egzamin ósmoklasisty 2020
Arkusz egzaminacyjny rozwiązywany przez uczniów Centralna Komisja Egzaminacyjna upubliczniła we wtorek po zakończeniu egzaminu na swojej stronie internetowej.
Egzamin z języka polskiego jest jedną z trzech części egzaminu ósmoklasisty. W środę uczniowie będą pisać egzamin z matematyki, a w czwartek z języka polskiego.
Uczniowie zmierzyli się z zadaniami z języka polskiego
Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 21 zadań. Odnosiły się one m.in. do dwóch tekstów zamieszczonymi w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza, drugi to fragment artykułu Małgorzaty Smoczyńskiej „Życie z pasją – instrukcja obsługi”, opublikowanego w piśmie „Focus Coaching Extra”.
Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze twórczym, drugi to temat o charakterze argumentacyjnym.
Przemówienie
Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: „Napisz przemówienie skierowane do koleżanek i kolegów, w którym przekonasz słuchaczy, że książki mogą być źródłem mądrości. W wypracowaniu odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz innego utworu literackiego i wykaż, że ich przeczytanie może uczynić czytelnika mądrzejszym”.
Opowiadania
Drugi z zaproponowanych tematów brzmiał: „Napisz opowiadanie o spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej, który podczas spotkania nauczył Cię czegoś ważnego. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową”.
Lektury
Lista lektur obowiązkowych dla klas VII i VIII przywołana została w arkuszu egzaminacyjnym. Na liście tej są: Charles Dickens „Opowieść wigilijna”, Aleksander Fredro „Zemsta”, Jan Kochanowski – wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII, VIII, Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec”, Ignacy Krasicki „Żona modna”, Adam Mickiewicz – „Reduta Ordona”, „Śmierć Pułkownika”, „Świtezianka”, „Dziady część II”, wybrany utwór z cyklu „Sonety krymskie”, „Pan Tadeusz” (całość), Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę”, Henryk Sienkiewicz – „Quo vadis”, „Latarnik”, Juliusz Słowacki „Balladyna”, Stefan Żeromski „Syzyfowe prace”, Sławomir Mrożek „Artysta”, Melchior Wańkowicz – „Ziele na kraterze” (fragmenty), „Tędy i owędy” (wybrany reportaż).
Egzamin z języka polskiego trwał 120 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, mógł być przedłużony do 180 minut.
aes(PAP)
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/504950-egzamin-osmoklasisty-2020-co-bylo-na-tescie-z-polskiego
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.