Do korzystania z Internetowego Konta Pacjenta przekonuje Polaków i komplementarność, i wygoda dostępu do usług w zakresie ochrony zdrowia. W tym „centrum dowodzenia” znajdują się informacje o twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu, ale także pakiet funkcjonalności pozwalający załatwić szereg spraw bez konieczności wychodzenia z domu. Tak jak niegdyś Polacy chętnie przestawili się na bankowość elektroniczną, tak dziś nie wyobrażamy sobie życia bez e-recept czy e-wizyt u lekarza.
Informacje o naszym zdrowiu zapisane są w różnych systemach ochrony zdrowia. Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest aplikacją Ministerstwa Zdrowia, która porządkuje te rozproszone dotąd informacje medyczne w jednym miejscu. Znajdują się tu m.in. dane zaczerpnięte z:
1) Systemu e-zdrowie (P1) – dotyczące e-recept i e-skierowań, które zmieniają system ochrony zdrowia z papierowego na cyfrowy i otwierają nowe możliwości korzystania z elektronicznych dokumentów medycznych;
2) Zintegrowanego Informatora Pacjenta – systemu Narodowego Funduszu Zdrowia, który od 2008 r. gromadzi informacje o udzielonych świadczeniach oraz kwotach, które zostały przekazane na finansowanie twojego leczenia;
3) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – który z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych przekazuje informacje o relacjach opiekun-podopieczny, co pozwala nadać uprawnienia do konta dziecka temu z rodziców, który zgłosił je do ubezpieczenia. Stąd także pochodzi wiedza o e-zwolnieniach.
Ponadto Internetowe Konto Pacjenta ułatwia korzystanie z usług cyfrowych. O tym przekonali się podczas pandemii nawet ci Polacy, którzy przedtem nie wiedzieli o jego istnieniu. Rozwiązania dostępne na IKP pozwoliły nam korzystać z opieki służby zdrowia w momencie największych ograniczeń, ale ich wygoda sprawia, że pozostaną w naszym życiu, kiedy zdążymy już zapomnieć o koronawirusie.
E-recepta - od ręki
Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz sprawdzić i pobrać wystawione e-recepty – zarówno po wizycie, jak i po konsultacji online – bez konieczności odbierania ich osobiście w przychodni. Tutaj również w każdej chwili możesz odświeżyć informacje o dawkowaniu poszczególnych leków, zapoznać się z ulotkami informacyjnymi każdego z nich. System podpowie także, czy wszystkie przepisane leki zostały wykupione, sprawdzi, jaki jest status e-recepty. E-recepty pojawiają się od razu po wystawieniu i podpisaniu ich elektronicznie przez lekarza, pielęgniarkę lub położną. Jeśli na swoim koncie zobaczysz receptę, której nie poznajesz, kliknij w link u dołu strony i zgłoś nieprawidłowość. W historii swoich recept znajdziesz również te papierowe zrealizowane od stycznia 2019 r. – gdyż farmaceuta przekazuje każdorazowo do systemu e-zdrowie (P1) informację o realizacji recepty. Historia sięga dalej – aż do roku 2008 – jednak dotyczy to jedynie recept zapisanych w systemie ZIP, które zostały zweryfikowane i opłacone przez NFZ.
Elektroniczna recepta SMS-em lub e-mailem
Informację o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach dostaniesz na telefon lub pocztą elektroniczną. Wystarczy uzupełnienie danych na własnym Internetowym Koncie Pacjenta: zaznaczenie, że chcesz otrzymywać powiadomienia przez e-mail lub SMS. Na adres e-mail będziesz otrzymywać informację z załączoną w PDF e-receptą. Do jej realizacji wystarczy okazanie recepty na ekranie smartfona farmaceucie, który zeskanuje kod i wyda lek. Z kolei na telefon przychodzi SMS z 4-cyfrowym kodem. Ten kod wraz ze swoim numerem PESEL możesz podać w aptece zamiast pokazywania papierowego wydruku informacyjnego, o który zawsze możesz poprosić lekarza. Jest to także ułatwienie dla osób, które wykupują leki swoim bliskim czy przyjaciołom: wystarczy znajomość kodu i nr PESEL pacjenta. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba również wracać do lekarza, który niewyraźnie wypisał receptę lub gdyby została zgubiona albo zniszczona. Jeśli leczysz się przewlekle i stale przyjmujesz konkretne leki, niepotrzebna jest wizyta w przychodni tylko po przedłużenie leku. Wystarczy e-wizyta, czyli telefon lub kontakt e-mailowy z lekarzem, który może wystawić ci e-receptę. Wiadomość o niej dostaniesz natychmiast w momencie wystawienia w systemie, a recepta pojawi się na Internetowym Koncie Pacjenta.
Możliwość wydania e-recepty na przedłużenie przyjmowania leku to wygoda dla pacjenta, który zgłasza potrzebę podczas rozmowy telefonicznej bez konieczności przychodzenia do nas tylko w tym celu. Dla ośrodka zdrowia oznacza zaś lepszą organizację pracy: lekarz przyjmuje pacjentów, którzy wymagają bezpośredniego badania, a ja mogę w tym czasie telefonicznie „wypisać” e-receptę. Dzięki temu zniknęły kolejki w naszej przychodni
—mówi Marta Szymańska, pielęgniarka pracująca w przychodni lekarskiej.
Zarządzaj kontem dziecka
Internetowe Konto Pacjenta to baza wiedzy każdego rodzica o zdrowiu jego dziecka. Na swoim IKP masz dostęp do informacji medycznych twoich dzieci, które nie ukończyły jeszcze 18. roku życia. Konto dziecka jest dostępne u tego rodzica, który zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Począwszy od 16. r.ż., nastolatek może się logować na swoje IKP, czytać swoje dane, ale nie ma pełnych uprawnień, np. nie może wyrażać zgody na operacje i zabiegi, nie może upoważniać innych osób do odczytywania jego danych.
Dorosły właściciel IKP może nadać uprawnienia osobom trzecim, udzielając im pełnomocnictwa poprzez konto. W ten sposób seniorzy mogą podzielić się dostępem np. ze swoimi dziećmi, które dopilnują terminów wizyt i wykupu leków. Internetowe Konto Pacjenta służy również udostępnianiu wybranemu lekarzowi, a nawet całej placówce medycznej, twojej elektronicznej dokumentacji medycznej. Upoważnienia możesz udzielić na określony czas i zakres danych. Wszystko to pod warunkiem, że w gabinecie lekarskim czy w przychodni jest zainstalowany odpowiedni system.
Niezwykłą wygodą dla rodzica jest dostęp do wszystkich spraw związanych ze zdrowiem rodziny w jednym miejscu. Nie sposób pamiętać lub mieć przy sobie w każdym momencie pełną dokumentację każdego dziecka. Dostęp do informacji online, na Internetowym Koncie Pacjenta, pozwala nie tylko na kontrolę zdrowia i rozwoju każdego dziecka, ale również na szybką reakcję i podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach zdrowotnych – mówi Izabela Wardaszka, mama piątki dzieci.
Zgłoś nieprawidłowość
Internetowe Konto Pacjenta pozwala dokonać wyboru lub zmiany lekarza, pielęgniarki czy położnej Podstawowej Opieki Zdrowotnej – online. Sprawdzisz tu również, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, czy masz ważne ubezpieczenie zdrowotne (tzn. czy masz prawo do świadczeń zdrowotnych w ramach NFZ), a także wysokość opłaconych składek czy datę zarejestrowania ostatniej z nich. Tutaj zapisują się wszystkie otrzymane e-skierowania oraz związane z nimi terminy zaplanowanych konsultacji, zabiegów lub pobytów w szpitalach i uzdrowiskach. Dostępna jest historia wizyt lekarskich w ramach NFZ oraz informacje na temat świadczeń, jakich ci udzielono, ile NFZ za nie zapłacił, a także wystawionych elektronicznych zwolnień lekarskich. System oferuje też możliwość zgłaszania nieprawidłowości do NFZ, w przypadku gdy informacje, które w nim odczytujemy, nie są zgodne z naszą wiedzą na ten temat.
Sprawdź wynik testu na COVID-19
Internetowe Konto Pacjenta jest stale rozwijane z myślą o potrzebach pacjenta, dlatego pojawiają się na nim nowe funkcjonalności. Od maja br. wprowadzono możliwość sprawdzenia online wyniku testu na koronawirusa. Więcej informacji znajdziesz pod tym adresem.
Jeśli masz endoprotezy, teraz możesz już śledzić na swoim IKP informacje o endoprotezoplastykach stawowych zrealizowanych w ramach NFZ od 2008 r. Udostępniono również dane dotyczące ubezpieczeń zdrowotnych: odczytasz wysokość aktualnych składek, ale także podsumowanie z poprzednich lat. Dowiesz się, ile wyniosła refundacja świadczeń, recept czy pobytów w uzdrowiskach.
Pacjent.gov.pl to serwis informacyjny Ministerstwa Zdrowia, dzięki któremu obywatele mają w jednym miejscu dostęp do najważniejszych informacji na temat ochrony zdrowia w Polsce. Z artykułów publikowanych w serwisie można dowiedzieć się m.in. tego jak działają e-usługi, zapoznać się z informacjami na temat programów profilaktycznych, czy też sprawdzić gdzie uzyskać pomoc w nagłych przypadkach. Pacjent.gov.pl to też adres, pod którym zalogujesz się na Internetowe Konto Pacjenta, używając profilu zaufanego. Profil zaufany to twoja przepustka do przeprowadzenia wielu spraw urzędowych online, w tym również zarządzania swoim Internetowym Kontem Pacjenta. Jeżeli dotąd nie korzystałeś z własnego profilu zaufanego, wejdź na stronę obywatel.gov.pl i postępuj zgodnie z instrukcjami w zakładce Załóż Profil Zaufany.
E-wizyta ułatwia życie pacjentom 24 godziny na dobę
E-wizyta to konsultacja online z lekarzem lub pielęgniarką udzielana za pomocą wideorozmowy, chatu lub rozmowy przez telefon, bez konieczności wychodzenia z domu. Usługa jest dostępna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu.
Jeśli po godzinach pracy przychodni, w dzień wolny od pracy lub z innego powodu nie możesz skontaktować się ze swoim lekarzem rodzinnym, wypełnij online formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem pacjent.gov.pl/ewizyta i zarejestruj się na e-wizytę lekarską lub pielęgniarską.
Podczas e-wizyty możesz m.in.:
-skonsultować niepokojące objawy lub złe samopoczucie,
-omówić wyniki badań, np. poziomu cukru czy ciśnienia,
-poprosić o e-receptę na leki, które stale przyjmujesz w przewlekłej chorobie,
-zapytać o dawkowanie leku.
Możesz również otrzymać poradę medyczną, a pracownik medyczny podejmie decyzję, czy e-wizyta jest wystarczająca w twoim przypadku. Czasami potrzebna będzie wizyta tradycyjna, by lekarz mógł Cię zbadać i ocenić bezpośrednio stan twojego zdrowia.
Na e-wizytę można się zapisać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, także w niedziele i święta. Pamiętaj jednak, aby w dni robocze w godzinach 8:00–18:00 w pierwszej kolejności spróbować skontaktować się ze swoim lekarzem Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Jeśli nie będzie to możliwe, wtedy skorzystaj z e-wizyty.
Nie umiem sobie wyobrazić, w jaki sposób działałaby służba zdrowia podczas pandemii, gdyby pacjenci nie mogli korzystać z teleporad. Myślę, że niejednemu z nas ta opcja uratowała zdrowie, a może nawet życie. Jednocześnie nie umiem sobie wyobrazić, że przyzwyczajeni do wygody, jaką daje możliwość konsultacji lekarskiej online, porady czy poproszenia o przedłużenie recepty przez telefon, mielibyśmy wrócić do zwyczaju chodzenia do przychodni – pomijając oczywiście te sytuacje, w których jest niezbędny bezpośredni kontakt z lekarzem. E-wizyta rozwiązuje problem kolejek, dostępności lekarza, pomaga oszczędzić czas i daje poczucie bezpieczeństwa ciągłości opieki – wymienia Katarzyna Kroczyńska, której rodzina korzysta z cyfryzacji usług zdrowotnych.
E-wizyta krok po kroku
1) Podczas wypełniania formularza online na portalu pacjent.gov.pl podajesz swoje imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, e-mail i telefon.
2) Na podany adres e-mail otrzymasz wiadomość, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Komputer lub laptop musi mieć głośniki, kamerę i mikrofon. Zalecane jest korzystanie z jednej z następujących przeglądarek: Edge, Firefox, Opera, Safari, Chrome, Internet Explorer.
3) Gdy termin e-wizyty będzie się zbliżał, otrzymasz informację SMS-em, a następnie e-mail z linkiem, w który musisz kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką. Pilnuj terminu, aby nie przepadł!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/502837-twoje-zdrowie-bezpiecznie-i-wygodnie-online
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.