Jan Paweł II zdefiniował zakres nowych relacji między żydami a katolikami. Musimy kontynuować jego drogę dialogu między narodami, narodami i religiami w nadchodzących latach – powiedział współkierujący Instytutem Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich na Uniwersytecie Świętego Józefa w Filadelfii rabin Abraham Skórka.
CZYTAJ TAKŻE:
Wkład papieża Jana Pawła II w budowanie relacji między Kościołem katolickim a narodem żydowskim.
W informacji przekazany PAP przez Towarzystwo Jana Karskiego, w związku z setną rocznicą urodzin Karola Wojtyły, przyjaciel papieża Franciszka, teolog judaizmu i rzecznik dialogu żydów i chrześcijan, współkierujący Instytutem Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich na Uniwersytecie Świętego Józefa w Filadalfii rabin prof. Abraham Skórka zwrócił uwagę na wkład papieża Jana Pawła II w budowanie relacji między Kościołem katolickim a narodem żydowskim.
Przypomniał, że po kilku miesiącach od swojego wyboru, 12 marca 1979 r. oświadczył: „z najwyższą jasnością uznajemy, że drogą, którą powinniśmy podążać z żydowską wspólnotą religijną, jest ścieżka braterskiego dialogu i owocnej współpracy”. Zwrócił jednocześnie uwagę, że Jan Paweł II, jako pierwszy papież, odwiedził synagogę, „gdzie mówił o żydach, jako o umiłowanych starszych braciach Kościoła, być może myśląc o starszym bracie w przypowieści o synu marnotrawnym, który był zawsze z Ojcem”.
Był również pierwszym papieżem, który odwiedził zarówno Auschwitz, jak i Yad Vashem, gdzie oddał hołd milionom Żydów, którzy pozbawieni wszystkiego, a zwłaszcza ludzkiej godności, zostali zamordowani podczas Holocaustu
— dodał.
Formalne stosunki dyplomatyczne Stolicy Apostolskiej z Izraelem
Rabin Skóra przypomniał, że ten sam papież doprowadził 30 grudnia 1993 do ustanowienia formalnych stosunków dyplomatycznych Stolicy Apostolskiej z Izraelem.
Wreszcie, był papież z Polski pierwszym Ojcem Świętym, który modlił się zarówno w bazylice Świętego Piotra w Rzymie, jak i przy Ścianie Płaczu w Jerozolimie, prosząc Boga o przebaczenie chrześcijanom za cierpienia, jakie zadali żydom przez stulecia, oraz wzywał Kościół „do autentycznego braterstwa z ludem Przymierza”
— zauważył.
Przyznał, że „niezwykła spuścizna Karola Wojtyły może wydawać się dość zaskakująca, jeśli przypomnimy sobie, że duża liczba Żydów opuściła Polskę, Rosję i inne kraje Europy Wschodniej pod koniec XIX w. i w pierwszej połowie XX w. z powodu powszechnych plag: głodu i antysemityzmu”.
Karol Wojtyła był naocznym świadkiem eksterminacji społeczności żydowskich
Zwrócił również uwagę, że Karol Wojtyła był naocznym świadkiem eksterminacji społeczności żydowskich, tracąc w Zagładzie wszystkich, oprócz jednego z żydowskich przyjaciół z dzieciństwa. Przyznał, że Jan Paweł II w młodości również sam zaznał nienawiści okupantów.
Bez wątpienia jego czyny miały ogromne znaczenie i niewątpliwie były wyznacznikiem przyszłości stosunków katolicko-żydowskich. Bez jakiejkolwiek przesady można powiedzieć, że zdefiniował zakres nowych relacji między żydami a katolikami, które stały się możliwe dzięki historycznej deklaracji Soboru Watykańskiego II „Nostra aetate”
— zaznaczył rabin Skóra.
Dodał, że „papież zawsze starał się wytyczyć taką ścieżkę w historii, która prowadzi do rzeczywistości, w której +ludzie nie podnoszą mieczy przeciwko sobie, ani nie przygotowują się już do wojny+”.
Wkład w dialog
Podkreślił, że chociaż podczas jego pontyfikatu były chwile napięć między katolikami a żydami, to jednak „wkład Jana Pawła II w dzieło dialogu między żydami a katolikami pozostaje o wiele bardziej konsekwentne i ponadczasowe”.
Papież Jan Paweł II postawił przed nami wyzwanie dalszego budowania na fundamentach, które z odwagą był w stanie położyć. Musimy kontynuować jego drogę dialogu między narodami, narodami i religiami w nadchodzących latach, drogę, która prowadzi do ludzkiej rodziny, w której każdy rozpoznaje brata lub siostrę w swoim sąsiedztwie, i w których Bóg jest obecny w każdym z nas i w każdym naszym działaniu
— podsumował rabin Abraham Skórka.
Rabin prof. Abraham Skórka jest synem żydowskich emigrantów z Polski, rektorem uczelni teologicznej i liderem wspólnoty żydowskiej w Buenos Aires, od lat przyjaźni się z kard. Jorgem Bergoglio, obecnie papieżem Franciszkiem. Jest także laureatem nagrody Orła Jana Karskiego.
Jan Karski (właśc. Jan Kozielewski) urodził się w 1914 r. w Łodzi. Podczas II wojny, będąc kurierem polskiego podziemia, jako jeden z pierwszych przedstawił aliantom relację o eksterminacji Żydów na terenach okupowanej Polski.
wkt/PAP
W związku z problemami z dystrybucją drukowanej wersji tygodnika „Sieci” (zamykane punkty sprzedaży, ograniczona mobilność społeczna) zwracamy się do państwa z uprzejmą prośbą o wsparcie i zakup prenumeraty elektronicznej - teraz w wyjątkowo korzystnej cenie! Z góry dziękujemy!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/500750-rabin-abraham-skorkajp-ii-zdefiniowal-zakres-nowych-relai