6 stycznia pod hasłem „Cuda, cuda ogłaszają” Orszak Trzech Króli przejdzie ulicami 872 miejscowości w Polsce i 21 poza jej granicami. W stołecznym orszaku udział weźmie para prezydencka – poinformowała rzeczniczka prasowa Orszaku Trzech Króli Jolanta Stachacz.
Dodała, że pierwszy Orszak Trzech Króli w 2009 r. wyruszył z placu Zamkowego na Nowe Miasto pod niepisanym hasłem „Kolędujemy”.
W tym roku chcemy jeszcze raz podkreślić ideę wspólnego kolędowania, która przyświeca naszej inicjatywie od początku. Chcemy rozkolędować Polskę. W tegorocznym orszaku ponownie wyjdziemy z kolędami poza świątynie, poza rodzinne domy, wyjdziemy na ulice naszych miejscowości. Chcemy przypomnieć polskie kolędy, piękne utwory, głęboko teologiczne, a jednocześnie bardzo jasne w przekazie – od najstarszej „Anioł pasterzom mówił” do najbardziej współczesnych, od najbardziej znanych do zapomnianych
— powiedziała rzeczniczka orszaku w Warszawie.
Nawiązując do tegorocznego hasła orszaku, Stachacz podkreśliła, że jest ono fragmentem refrenu kolędy „Dzisiaj w Betlejem”.
Będziemy dziękowali za wszystkie cuda, które zdarzyły się w historii naszej ojczyzny, za cud nad Wisłą, (…) 100 lat temu, za cud dokonany za wstawiennictwem kard. Stefana Wyszyńskiego, na którego beatyfikację oczekujemy w tym roku, za cuda, które zdarzają się wokół nas, których doświadczamy na co dzień
— zaznaczyła rzeczniczka.
Poinformowała też, że w czasie orszaku w 56 miejscowościach odbędzie się zbiórka publiczna pieniędzy pod hasłem „Podaruj dzieciom wakacje”. Dochód z niej zostanie przeznaczony na dofinansowanie wakacyjnych wyjazdów dzieci i młodzieży z ubogich rodzin. Każdy będzie miał możliwość zgłoszenia podmiotu organizującego wyjazdy wakacyjne i ubiegania się o dofinansowanie.
Do wzięcia udziału w Orszaku Trzech Króli zachęca także prezydent Andrzej Duda. W liście do uczestników tegorocznego Orszaku napisał, żeby nikt nie został obojętny na zaproszenie do poszukiwania tego, co nas łączy: dobra, piękna i wzajemnego szacunku.
Prezydent zwrócił również uwagę, że to “wspaniałe przedsięwzięcie jest doskonałym przykładem, jak działanie w dobrej sprawie może nas inspirować i jednoczyć wokół wspólnych wartości i gromadzić wokół wspólnego celu”.
Bądźmy tego dnia razem. Doświadczajmy świątecznej atmosfery. Niech nikt nie pozostanie obojętny na to wielkie zaproszenie, by poszukiwać tego, co nas łączy: dobra, piękna i wzajemnego szacunku
— zachęcił w liście prezydent dodając, by pamiętać także o charytatywnej wymowie Orszaku i dzieleniu się z potrzebującymi.
Przewodniczący Rady Fundacji Orszaku Trzech Króli i pomysłodawca jego idei Piotr Giertych podkreślił, że była to inicjatywa od samego początku otwarta na wszystkich.
Zapraszaliśmy wszystkie media, wszystkich mieszkańców Warszawy, wszystkich, którzy chcą uczestniczyć w nich, razem kolędować i cieszyć się z tego wielkiego dnia. Idea bardzo dobrze się przyjęła, a w Warszawie od samego początku były tłumy. Po dwóch latach dołączyły się także inne miejscowości w Polsce, a potem zaczęły się dołączać inne kraje
— przypomniał Giertych.
Dodał, że organizatorom zależy na przekazywaniu dzieciom historii Ewangelii.
Jest to wydarzenie bardzo jednoczące wszystkich Polaków na całym świecie, a jednocześnie jest to wydarzenie apolityczne. My się nie mieszamy w politykę, nie wykorzystujemy orszaku do manifestowania naszych poglądów, tym bardziej że każdy z nas ma inne poglądy i nie mieszamy się w politykę
— zaznaczył Giertych.
Koordynatorka warszawskiego Orszaku Trzech Króli Barbara Trzeciak poinformowała, że największy orszak po raz dwunasty przejdzie ulicami Warszawy. Tradycyjnie jego uczestnicy spotkają się na placu Zamkowym. O godz. 12.00 kard. Kazimierz Nycz rozpocznie orszak, prowadząc modlitwę Anioł Pański, po której zostanie przeczytany fragment Ewangelii o wędrówce Trzech Mędrców za Gwiazdą do Betlejem.
Przed Królewskim Orszakiem ok. godz. 11.45 w drogę do Betlejem wyruszy Orszak Rodzinny, który będzie prowadzony przez Świętą Rodzinę z osiołkiem, w towarzystwie aniołów i w eskorcie Rzymian. Orszak Rodzinny będzie składał się z rodzin z małymi dziećmi.
Orszak główny wyruszy w drogę do stajenki ok. godz. 12.15 z placu Zamkowego i przejdzie ulicami Krakowskie Przedmieście i Królewską na pl. Piłsudskiego. Na jego czele pójdzie Gwiazdor niosący orszakową gwiazdę. Będą mu towarzyszyły najmłodsze dzieci z przedszkoli i zerówek, przebrane za pastuszków. Za nimi podążą m.in. kard. Nycz i osoby niepełnosprawne z „Drabiny Jakubowej”.
Orszaki wyruszą w kolejności: Afrykański, Azjatycki i Europejski, a każdy z Królów inaczej będzie podróżował do Betlejem: Król Afrykański, Melchior – na wielbłądzie, a oprócz królewskiego dworu towarzyszyć mu będzie młodzież z Salezjańskiego Ośrodka Misyjnego, niosąca flagi państw afrykańskich, w których są salezjańskie placówki misyjne.
Król Azjatycki, Baltazar, będzie podróżował na wielkiej łodzi z głową smoka. Będzie to długie canoe na platformie, przygotowane przez młodzież ze szkól Stowarzyszenia Sternik. Król będzie siedział na tronie umieszczonym w tylnej części łodzi, wiosłować będzie kilkoro dzieci przebranych w stroje azjatyckie, a ojcowie w strojach wschodnich będą pchać platformę z łodzią.
Król Europejski, Kacper, pojedzie na olbrzymiej platformie przekształconej w warownię rzymską, a towarzyszyć mu będą uczniowie drugiej klasy szkoły „Żagle”, przebrani za rzymskich rycerzy. W jego orszaku pójdą również trzy alpaki prowadzone przez dziewczynki.
W drodze do stajenki królowie miną sceny: dwór Heroda, na ul. Królewskiej walkę dobra ze złem, bramę anielską przy wejściu na pl. Piłsudskiego. Na scenie głównej odbędzie się powitanie Świętej Rodziny i pokłon Trzech Króli.
Orszakowi towarzyszyć będą: koncert kolęd, jarmark orszakowy, żywa szopka ze zwierzętami i wiele konkursów.
6 stycznia Kościół obchodzi uroczystość Objawienia Pańskiego, w tradycji znaną jako święto Trzech Króli. Na Wschodzie była ona znana już w III wieku. Sto lat później pojawiła się także na Zachodzie, gdzie przeobraziła się w święto Trzech Króli.
Objawienie, po grecku Epifania, oznacza „zjawienie się”, „objawienie się”. Pełnia objawienia dokonuje się w osobie i działalności Jezusa. Jest On żywym objawieniem Boga jako Syn Boga żywego. Uroczystość była obchodzona już w III w. na pamiątkę opisanego w Ewangelii św. Mateusza hołdu, jaki Trzej Królowie - Trzej Mędrcy ze Wschodu - złożyli Dzieciątku Jezus. Pierwsi chrześcijanie w tym właśnie dniu świętowali Boże Narodzenie. Dopiero w końcu IV w. do liturgii Kościoła Powszechnego wprowadzone zostały dwie odrębne uroczystości: Boże Narodzenie - 25 grudnia i święto Trzech Króli - Objawienia Pańskiego - 6 stycznia. Zamyka ono cykl uroczystości religijnych - cykl świąteczny Bożego Narodzenia. Jest to jedno z najstarszych świąt w chrześcijaństwie.
Według Ewangelii św. Mateusza, za panowania króla Heroda w Judei, do Betlejem - miejsca narodzin Jezusa - przybyli ze Wschodu Mędrcy (Trzej Królowie), gdyż prorocy przepowiedzieli, że urodził się król żydowski. Odnaleźli Jezusa w stajence, oddali mu pokłon i złożyli dary. Kacper ofiarował kadzidło - symbol boskości, Melchior - złoto, symbol władzy królewskiej, a Baltazar - mirrę, zapowiedź męczeńskiej śmierci Chrystusa.
Pierwsi chrześcijanie w tym właśnie dniu świętowali Boże Narodzenie. Dopiero w końcu IV w. do liturgii Kościoła Powszechnego wprowadzone zostały dwie odrębne uroczystości: Boże Narodzenie - 25 grudnia i święto Trzech Króli - Objawienia Pańskiego - 6 stycznia. Zamyka ono cykl uroczystości religijnych - cykl świąteczny Bożego Narodzenia. Jest to jedno z najstarszych świąt w chrześcijaństwie.
Mędrców lub magów ze Wschodu w średniowieczu zaczęto nazywać Trzema Królami i ta nazwa przetrwała do czasów obecnych. Ich imiona pojawiły się dopiero w VIII wieku. Zaś od XII w. Kacpra, Melchiora i Baltazara uznano za przedstawicieli Europy, Azji i Afryki.
Nie ma zbyt wielu źródłowych dokumentów na temat personaliów Trzech Króli, natomiast więcej jest legend i spekulacji. Pobożność ludowa ze względu na liczbę darów ustaliła, że było ich trzech. Dopiero jednak w tradycji VI w. zaczęto mówić o nich jako o królach, a zanim nazwano ich Kacprem, Melchiorem i Baltazarem, upłynęło kolejnych 300 lat.
Kacper przedstawiany jest najczęściej jako ofiarujący mirrę Afrykańczyk, Melchior - jako dający złoto Europejczyk, a Baltazar - jako król azjatycki przynoszący do żłóbka kadzidło.
Nie ma ostatecznej pewności co do tego, czy rzeczywiście istnieją relikwie Trzech Króli. Jak głosi legenda, przechowywano je początkowo w Konstantynopolu. W późniejszym okresie miały trafić do Mediolanu.
Od XII wieku tradycja Trzech Króli związana jest z nadreńską Kolonią. Pewne jest, że w 1164 r. abp Rainald von Dassel, kierujący kancelarią cesarza Fryderyka Barbarossy, przywiózł nad Ren jako zdobycz z podbitego Mediolanu szczątki, czczone tam jako relikwie Trzech Króli.
O tym, jak wcześniej dostały się one do Italii, wiadomo z dziejów życia biskupa Eustorgiusza: według tego dokumentu, doczesne szczątki Trzech Króli miała znaleźć w IV w. w Jerozolimie św. Helena, matka cesarza Konstantyna i w IX w. zostały one przewiezione do kościoła w Mediolanie. Według innych źródeł Mediolańczycy do 1158 r. nic nie wiedzieli o posiadanym przez siebie skarbie. Dowiedzieli się o tym dopiero wówczas, gdy z powodu oblężenia miasta musieli zabrać relikwie z położonego u jego bram kościoła.
Nie można z całą pewnością ustalić, z jakich krajów przybyli trzej królowie. Wschodem nazywano wówczas cały obszar położony za Jordanem, a więc Arabię, Mezopotamię i Persję. Większość autorów katolickich łączy ich z Persją. Nie jest też pewna liczba mędrców. Malowidła w katakumbach rzymskich przedstawiają ich dwóch, czterech i sześciu; u Syryjczyków i Ormian występuje ich aż 12; przeważa jednak trzech, co wiąże się też z podaną w Ewangelii liczbą darów, jakie złożyli Jezusowi.
Z uroczystością Objawienia Pańskiego wiąże się zwyczaj święcenia kredy, kadzidła i wody. Poświęconą kredą wypisuje się na drzwiach mieszkania K+M+B oraz aktualny rok. Litery te interpretuje się jako inicjały trzech króli. W średniowieczu odczytywano to inaczej. Napis „C+M+B” (imię Kacper po łacinie pisane jest przez C) wyrażał błogosławieństwo: Niech Chrystus błogosławi mieszkanie! (Christus mansionem benedicat).
Trzej Królowie czczeni są jako patroni podróżujących, pielgrzymów, handlowców, właścicieli gospód oraz kuśnierzy.
Święto Trzech Króli od 2011 roku - zgodnie z uchwałą Sejmu - jest dniem wolnym od pracy. Trzech Króli było w Polsce świętem państwowym do 1960 r., w którym to roku władze komunistyczne zdecydowały, że nie będzie ono dniem wolnym od pracy.
6 stycznia - zgodnie z zaleceniem Konferencji Episkopatu Polski - obchodzony jest od wielu lat jako dzień misyjny. W kościołach w całej Polsce zbierane są ofiary, które zasilają Krajowy Fundusz Misyjny. Środki z niego służą wsparciu działalności polskich misjonarzy, których na świecie działa ok. dwóch tysiący.
Zgodnie z nową formułą przykazań kościelnych, zatwierdzonych w 2003 roku przez Watykańską Kongregację Nauki Wiary – święto Trzech Króli jest jednym z niewielu świąt tzw. nakazanych, które są obchodzone w dzień powszedni. Katolicy mają w tym dniu obowiązek uczestnictwa we mszy tak jak w niedzielę, a ci, którzy tego nie uczynią, popełniają grzech.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/480703-w-900-miejscowosciach-wyrusza-orszaki-trzech-kroli