„Rozwój takich inicjatyw jak ta konferencja jest ważny dla naszej Archidiecezji i całego regionu. Trzeba dbać o to promieniowanie dobra ” – powiedział ks. bp Damian Bryl, który odprawił uroczystą mszę świętą dla uczestników konferencji „Bóg, Rodzina, Firma, Hojność”, której czwarta edycja odbyła się 29 i 30 marca br. w Tarnowie Podgórnym. Patronat honorowy objął ks. abp. Stanisław Gądecki, Metropolita Poznański.
„Mogliśmy w gronie sprawdzonych ludzi porozmawiać o tym, co decyduje o tym, że chcemy być katolickimi przedsiębiorcami, że warto ufać Bogu – mimo różnych wyzwań i trudności”
– podkreślają uczestnicy konferencji, których działalność ma zasięg lokalny, krajowy i światowy. Dzielenie się praktyką „biznesu w służbie Bogu” było inspirowane wystąpieniami prelegentów polskich i zagranicznych. Każdy z nich dzielił się doświadczeniem osobistym i zawodowym. Nie bał się mówić o konsekwencjach prowadzenia biznesu w oparciu o Boże Zasady.
„W Polsce nie jest to tak popularne jak za granicą, dlatego jest wśród nas wielu ludzi biznesu, którzy nie potrafią w pełni skorzystać ze skarbca Bożej Łaski”
– przekonuje ks. Rafał Ostrowski, opiekun Duszpasterstwa Przedsiębiorców i Pracodawców „Talent” w Archidiecezji Poznańskiej – głównego organizatora wydarzenia. Dlatego kluczowym jest system życia w oparciu o zasady Przyjęcia Królestwa Bożego. A należą do nich: kierownictwo duchowe Kościoła, firma wspólnotą w misji Chrystusa, hojność wobec bliźnich, więź miłości z przedsiębiorcami, jedność w katolickiej rodzinie. To właśnie one spajały wystąpienia.
„Z tej perspektywy, cel usystematyzowania wiedzy o tym, co znaczy być katolickim przedsiębiorcą został osiągnięty”
– mówi Dominik Górny, rzecznik medialny konferencji. Szczególnie ciekawymi okazały się warsztaty. Przedsiębiorcy pracowali wtedy w grupach, odpowiadając na pytania dot. takich zagadnień jak np.: jak interpretować geniusz kobiety; misja i wizja i wartości w firmie, jak uchwycić moment kiedy firma świecka staje się bożą.
Spektrum wydarzenia podkreśliły: wernisaż malarskich prac Edmunda i prof. Andrzeja Macieja Łubowskich, zrealizowany wg. pomysłu Ireneusza Strażyńskiego; uwielbienie Jezusa Chrystusa animowane przez zespół Poldka Twardowskiego i recital zespołu Anno Domini.
Odnosząc się do konkretnych prelekcji, merytoryczną wartość konferencji urzeczywistniły takie wnioski jak: biznes należy traktować jak powołanie (zaznaczył Andreas Widmer); zaufanie to niezawodny klucz do budowania relacji w firmie i z jej otoczeniem (prof. Luis Huete); system tożsamości, który przyświeca przedsiębiorcom katolickim, powinien wzmacniać ich duchową osobistą i zawodową kondycję (ks. dr Rafał Ostrowski); kierownictwo duchowe pozwala lepiej zrozumieć, co znaczy być zarządcą dóbr, których właścicielem jest Bóg (ks. dr Rafał Dudała); geniusz kobiety rozkwita przy właściwym mężczyźnie (Magdalena Zamoyska); rodzina powinna być wsparciem dla przedsiębiorcy (Krystyna Józefowicz, Krzysztof Najdowski); przejście od firmy świeckiej do firmy Bożej jest wynikiem wytrwałej pracy i nie dzieje się ad hoc (Jolanta Wasilewska); o obfitości w życiu decyduje to, na ile potrafimy być hojni, a najważniejszą inwestycją jest drugi człowiek (Magdalena Stachowska). Dobre praktyki pokazały też wystąpienia Tomasza Desko (współpraca między przedsiębiorcami w ramach Polskiej Izby Biznesu) i Arcybractwo Miłosierdzia – Dlaczego? Jak? Co? (Henryk Sala). Całość dopełnił „Warsztat miłosierdzia”.
W opinii uczestników i opiniotwórczych środowisk „Konferencja „Bóg, Rodzina, Firma, Hojność” staje się ważnym zjawiskiem na mapie społecznych i gospodarczych wydarzeń w Polsce. Decyduje o w szczególności: aktualność podejmowanych tematów, zdolność do kreatywnej rozmowy, dzielenie się dobrymi praktykami i szacunek do ludzi traktowany nie tylko jako idea, ale nade wszystko jako zdolność do odkrywania w sobie pełni człowieczeństwa. To konferencja dla każdego z nas – na różnych etapach drogi prywatnej i zawodowej. Nie trzeba być „doskonale wierzącym”, żeby znaleźć w niej coś ciekawego dla siebie; żeby chcieć tu przyjechać, posłuchać lub porozmawiać. A skoro ta droga trwa, to zapewne wiele jeszcze takich konferencji przed nami – podsumowali uczestnicy.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/440628-bog-rodzina-firma-hojnosc-przyczyna-i-skutek-sukcesu