Przedstawiciel Kancelarii Prezesa Rady Ministrów przyjął od Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack S.A. propozycje rozwiązania ich trudnej sytuacji – takie są efekty „okrągłego stołu” zwołanego przez Rzecznika Finansowego.
Na spotkaniu pojawili się przedstawiciele Prezydenta RP, premiera oraz ministerstw. Nie przybył główny akcjonariusz Idea Banku ani jego przedstawiciel. Idea Bank był jednym z podmiotów, który oferował obligacje GetBack.
Zaproponowane rozwiązania mogą pomóc osobom poszkodowanym w największej aferze finansowej III RP. Około 9 tysięcy osób straciło w niej ponad 3 miliardy złotych!
Przedstawiciel premiera, pan Kamil Mroczka przyjął nasze propozycje i zapewnił, że nada bieg sprawie. Przedstawione przez nas 9 punktów mogą realnie przyczynić się do odzyskania pieniędzy
- mówi portalowi wPolityce.pl prezes Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack S.A. Artiom Bujan.
Najważniejszą naszą propozycją jest szybkie postawienie przez prokuraturę zarzutów bankierom- oszustom, którzy doprowadzili do nabycia przez wiele osób ryzykownych instrumentów finansowych
- podkreśla.
Niektóre z osób, które nabyły obligacje m. in. poprzez Idea Bank otrzymały już w Prokuraturze Regionalnej w Warszawie status pokrzywdzonych.
Ważne jest również zabezpieczenie majątku sprawców oszustwa na korzyść pokrzywdzonych
- dodaje.
W „okrągłym stole” zorganizowanym przez Rzecznika Finansowego Aleksandrę Wikotorow kancelarię premiera reprezentowali Kamil Mroczka oraz Kacper Halski. Na spotkaniu pojawili się przedstawiciele kancelarii Prezydenta RP, ministerstwa finansów i sprawiedliwości oraz KNF i UOKiK. Nie przybył główny akcjonariusz Idea Banku, ani jego przedstawiciel. Idea Bank był jednym z podmiotów, który oferował obligacje GetBack. Nie pojawił się również przedstawiciel NIK.
Został poinformowany telefonicznie, że lista uczestników spotkania została już zamknięta i nie jest możliwe poszerzenie grona uczestników o przedstawiciela NIK
- poinformował Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack S.A. Stanisław Jarosz, dyrektor Departamentu Budżetu Finansów NIK.
Rzecznik Finansowy zapewnił podczas spotkania, że doprowadzi do spotkania poszkodowanych z podmiotami, które sprzedawali obligacje spółki GetBack. Celem spotkania będzie przeprowadzenie z nimi negocjacji w sprawie możliwości uznania reklamacji, czyli odkupienia obligacji przez te podmioty.
Przedstawiciel Kancelarii Premiera zapewnił podczas spotkania, że rząd postara się jak najszybciej wprowadzić nowelizację ustawy odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary oraz ustawy o wzmocnieniu nadzoru oraz ochrony inwestorów na rynku finansowym.
Projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary i zmianie niektórych ustaw pozwala prokuraturze i sądowi zabezpieczać mienie osoby prawnej, również na innym mieniu, niż należące do podejrzanego. Umożliwi to naprawienie szkód wyrządzonych pokrzywdzonym. Obowiązujące prawo na to nie pozwala. Natomiast w ustawie o wzmocnieniu nadzoru oraz ochrony inwestorów na rynku finansowym mają znaleźć się m.in. zapisy o prowadzeniu edukacji finansowej śród obywateli. Z projektu ustawy wynika również, że osoba fizyczna, która poniosła stratę w przypadku wszczęcia postępowania upadłościowego lub postępowania układowego emitenta obligacji będzie mogła uzyskać rekompensatę pieniężną do 100 tys. zł.
CZYTAJ WIĘCEJ: TYLKO U NAS. Rząd proponuje konkretne rozwiązania prawne, które mają pomóc poszkodowanym przez GetBack. SPRAWDŹ
Pełna treść 9 punktów przyjęta przez przedstawiciela premiera od Stowarzyszenia Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack S.A.
1. Pomoc w odzyskaniu środków finansowych od podmiotów oferujących obligacje spółki GetBack S.A.
Rząd powinien jak najszybciej nadać najwyższy priorytet dla prac legislacyjnych w celu uchwalenia nowej Ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary i zmianie niektórych ustaw (Numer projektu UD74) finalnym celem uchwalenia ustawy przez Sejm RP.
„Stowarzyszenie Poszkodowanych Obligatariuszy GetBack S.A.” w dniu 27 sierpnia 2018 roku złożyło swoją pozytywną opinię do Ministerstwa Sprawiedliwości, a także Petycję do KPRM w dniu 29 sierpnia 2018 roku, finalnym celem wprowadzenia w życie tej ustawy w tym roku.
2. Oczekujemy, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w trybie pilnym wyda decyzję o uznaniu praktyk instytucji finansowych pośredników w tym Idea Banku S.A. oraz Polskiego Domu Maklerskiego, za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. W przeciwnym wypadku obywatele w kraju nie odzyskają żadnych pieniędzy. W naszej sprawie liczy się każdy dzień. USTAWA z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.
Art. 12. 1. W razie dokonania nieuczciwej praktyki rynkowej konsument, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać: 1) zaniechania tej praktyki; 2) usunięcia skutków tej praktyki; 3) złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie; 4) naprawienia wyrządzonej szkody na zasadach ogólnych, w szczególności żądania unieważnienia umowy z obowiązkiem wzajemnego zwrotu świadczeń oraz zwrotu przez przedsiębiorcę kosztów związanych z nabyciem produktu; 5) zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej, ochroną dziedzictwa narodowego lub ochroną konsumentów.
Art. 26. 1. Prezes Urzędu wydaje decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazującą zaniechanie jej stosowania, jeżeli stwierdzi naruszenie zakazu określonego w art. 24.
W chwili obecnej UOKiK posiada kilkaset zgłoszeń od konsumentów z całej Polski, swoje postępowanie może wzmocnić setkami zawiadomień wpływającymi do Prokuratury oraz do KNF od konsumentów z całego kraju.
3. a. W zakresie zmian w przepisach obecnie obowiązujących: 1. W Ustawie z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach (Dz.U. 2018 poz. 483) proponujemy dodanie ust. 7 do art 8 w brzmieniu: „7. Ograniczenie, o którym mowa w ust 6 nie dotyczą przenoszenia praw z obligacji na rzecz klientów profesjonalnych oraz uprawnionych kontrahentów, o których mowa w Ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.”
Powyższy regulacja zniosłaby ograniczenie w handlowaniu obligacjami korporacyjnymi po ich terminie zapadalności. Ratio legis stojące za wprowadzeniem tego ograniczenia, była ochrona inwestorów (przede wszystkim detalicznych) przed nabywaniem niewykonanych obligacji. Ograniczenie jednak nie powinno dotyczyć podmiotów profesjonalnych, które są w stanie ocenić ryzyko i rentowność inwestycji w niewykupione obligacje. Z kolei na gruncie spraw związanych z nieprawidłowościami przy oferowaniu obligacji wyemitowanych przez GetBack S.A., Banki, oraz inne instytucje za pośrednictwem których prowadzona była sprzedaż obligacji uzyskałyby możliwość ich odkupienia od poszkodowanych klientów, nawet w sytuacji, gdy termin zapadalności poszczególnych serii upłynął, co na gruncie obecnie obowiązujących przepisów jest niemożliwe.
3. b. W ustawie dnia 23 kwietnia 1964 r Kodeks Cywilny (Dz.U 2018 poz. 1025) do art 415 proponujemy dodanie par. 2 w brzmieniu: „Naprawienie szkody może nastąpić poprzez nałożenie obowiązku do złożenia oznaczonego oświadczenia woli, zastępującego to oświadczenie”.
Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów naprawienie szkody następuje poprzez zapłatę odpowiedniej sumy. Zatem w przypadku roszczeń obligatariuszy do podmiotów uczestniczących w sprzedaży obligacji, roszczenie o naprawienie szkody, może polegać na zapłacie różnicy pomiędzy ceną nabycia obligacji, a ich aktualną wartością. Natomiast w sytuacji dodania przepisu par. 2 umożliwiającego naprawienie szkody poprzez złożenia zastępczego oświadczenia woli, roszczenie o naprawienie szkody mogłoby polegać na obowiązku odkupienia przez te podmioty obligacji sprzedanych za pośrednictwem tych instytucji, a z naruszeniem przepisów prawa, czy szerzej wykazaniu winy sprzedającego.
4. Domagamy się znacznego przyspieszenia pracy prokuratorów oraz śledczych z CBA celem zgromadzenia materiału dowodowego, pozwalającego na sformułowanie i przedstawienie zarzutów osobom odpowiedzialnym za doprowadzenie ich nabywców do niekorzystnego rozporządzenia mieniem, a także zabezpieczenie majątku tych osób jeszcze w tym roku. Prosimy uprzejmie Prokuraturę Regionalną w Warszawie o przeprowadzenie kolejnych intensywnych czynności celem postawienia zarzutów bankierom oraz innym pośrednikom dot. oszustwa oraz fałszerstwa (formularze nabycia obligacji). Być może pośrednicy zaczną współpracować z Prokuraturą i zgodzą się dobrowolnie poddać karze, dostaną ewentualnie wyrok w zawieszeniu lub krótki pobyt w zakładzie karnym, co może pozwolić na szybkie dochodzenie swoich praw i odzyskanie środków finansowych w postępowaniu cywilnym od Banku na podstawie art. 11 k.p.c. Być może oferenci pośredniczący pójdą na współpracę z Prokuraturą/CBA.
5. KNF powinien rozważyć odebranie Idea Bankowi S.A. licencji na prowadzenie działalności bankowej za prawdopodobnie wysoce rażące działanie na szkodę nieprofesjonalnych inwestorów detalicznych przy organizacji oferty prywatnej obligacji Getback S.A. Zarząd nad portfelem aktywów Idea Banku S.A. powinien być przekazany innemu bankowi krajowemu, posiadającemu zdolność do wywiązania się z podstawowych obowiązków powierniczych wobec klienta.
Model sprzedaży obligacji GetBack S.A. przyjęty przez Idea Bank, w celu uplasowania tego produktu własnym klientom, mógł naruszyć ich interesy. Idea Bank S.A. wykorzystał do sprzedaży własną bazę danych klientów nie przeprowadzając przy tym badania adekwatności i odpowiedniości tego produktu do profilu inwestycyjnego swojego klienta przed przekazaniem jego danych do Polskiego Domu Maklerskiego, celem przeprowadzenia procedury subskrypcji.
Idea Bank S.A. wykorzystywał do sprzedaży tych produktów osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, których celem w ocenie konsumentów było jedynie wynagrodzenie i wysoka prowizja. Takie zaprogramowanie procesu sprzedaży osadzało silny konflikt interesów pomiędzy sprzedawcą a inwestorem – silny bodziec zachęcający sprzedawcę do missellingu oraz do innej agresywnej sprzedaży. Takie uformowanie zasad wynagradzania jest niezgodne z aktami prawa UE regulującymi tą kwestię (CRR i CRD IV). Idea Bank S.A. nie był także wpisanym na listę agentów firmy inwestycyjnej PDM.
Na chwilę obecną złożonych zostało łącznie kilkaset zawiadomień w sprawie podejrzenia bezprawnej działalności Idea Banku S.A. do Prokuratury, UOKiK, KNF, Rzecznika Finansowego.
6. W związku z tym, iż pokrzywdzonych jest wiele osób znajdujących się w ciężkiej sytuacji, prosimy uprzejmie o rozważenie zastosowanie przez Prokuraturę art. 7 k.p.c.- prokurator może żądać wszczęcia postępowania w każdej sprawie, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu, jeżeli według jego oceny wymaga tego ochrona praworządności, praw obywatelskich lub interesu społecznego. Państwo Polskie powinno pomóc obecnie obywatelom w odzyskaniu pieniędzy.
7. Domagamy się szybkich i zdecydowanych działań, polegających na zabezpieczeniu majątku wszystkich podmiotów, które brały udział w tym procederze, w tym: Idea Bank S.A., PDM, Agencje Ratingowe, Audytorzy.
Kwestia zabezpieczenia środków w niniejszej sprawie jest kluczowa dla obligatariuszy i będzie stanowić bardzo czytelny przekaz dla podmiotów zamieszanych w ten przestępczy proceder, że Rząd RP traktuje sprawę nadzwyczaj poważnie. Państwo w tej sprawie powinno postępować z taką determinacją, jak w przypadku zabezpieczania mienia np. podczas wyłudzeń podatku VAT o wartości 2 mld zł lub w przypadku dzikiej reprywatyzacji nieruchomości, angażując wszystkie środki, począwszy od procesu legislacyjnego, a na wykonawczym (Sądy, Prokuratura, CBA) kończąc.
8. Państwo, a w szczególności Komisja Nadzoru Finansowego powinna nie dopuścić do konwersji części obligacji na akcje w postępowaniu układowym spółki GetBack S.A. i to jeszcze przed planowanym na 9 października 2018 roku głosowaniem nad propozycjami układowymi.
9. Żądamy, aby Skarb Państwa objął rolę gwaranta w procesie odzyskiwamia pieniędzy przez obligatariuszy spółki GetBack S.A. W ramach realizacji roli gwaranta, Skarb Państwa powinień odkupić obligacje spółki GetBack S.A. od obligatariuszy, a następnie regresem dochodzić roszczeń od podmiotów zaangażowaych w aferę „GetBack”. Podkreślamy, że z dużym prawdopodobieństwem zachodzi podejrzenie, iż mamy do czynienia z działaniami o charakterze przestępczym zakrojonymi na szeroką skalę, a nie „nietrafioną inwestycją grupki inwestorów”.
-
Wyjątkowy PREZENT dla prenumeratorów!
Super oferta dla czytelników tygodnika „Sieci”! Zamów i opłać roczną prenumeratę pakietu: tygodnik „Sieci” i miesięcznik „wSieci Historii”, a książkę Jacka i Michała Karnowskich „Pilnujmy Polski!” otrzymasz GRATIS!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/410219-rzad-nie-odwraca-sie-od-poszkodowanych-przez-getback-sa