MEN nikogo nie wyklucza, nie segreguje; edukacja włączająca to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej - podkreśliła Justyna Sadlak z Biura Prasowego MEN odnosząc się do wypowiedzi, które padły na konferencji kandydata na prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Teraz się obudzili? Trzaskowski wymyślił program dla niepełnosprawnych i atakuje PiS: Wprowadza chaos w nasze życie
Zwiększone wydatki na usuwanie barier architektonicznych, „urlopy wytchnieniowe” dla opiekunów osób niepełnosprawnych oraz „dodatkowe pieniądze na to, żeby opłacić dodatkowych nauczycieli, żeby dzieci z niepełnosprawnościami mogły zostać w naszych szkołach” - to niektóre punkty program wsparcia dla niepełnosprawnych, który przedstawił w piątek kandydat na prezydenta Warszawy Rafał Trzaskowski.
Uczestnicząca w konferencji autorka petycji pt. „Pozwólcie wszystkim dzieciom uczyć się na terenie szkoły”, Monika Mamulska zaapelowała do minister edukacji Anny Zalewskiej o „doprecyzowanie przepisów” tak, aby „z przepisów jasno wynikało, że nauczanie indywidulane i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się na terenie szkoły”.
„MEN nikogo nie wyklucza, nie segreguje. Edukacja włączająca to priorytet działań Ministerstwa Edukacji Narodowej”
— podkreśliła Justyna Sadlak z Biura Prasowego MEN w przesłanym po konferencji PAP komentarzu. „Niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie. Uczeń z niepełnosprawnością ma się uczyć w szkole ze swoimi rówieśnikami, a nie tak jak dotychczas w odrębnym, wyizolowanym pomieszczeniu w szkole! Szkoła ma to zapewnić. To obowiązek dyrektora. Co jest istotne, rodzice mają wpływ na ustalenie procesu edukacyjnego swojego dziecka. Gwarantujemy im to prawem” - czytamy w komentarzu.
Przedstawicielka resortu edukacji zapewniła, że MEN zna sytuację dziecka pani Moniki Mamulskiej.
„Podjęliśmy stosowne działania, by wyjaśnić sprawę. W szkole doszło do nieporozumienia pomiędzy dyrekcją szkoły a rodzicem ucznia wynikającego z nieznajomości prawa oświatowego. W drugiej połowie czerwca pani Monika Mamulska otrzymała na spotkaniu z przedstawicielem kuratora oświaty w Łodzi i dyrekcją szkoły pełną informację dotyczącą rozwiązań w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami. Mama ucznia zadeklarowała, że podejmuje współpracę ze szkołą tak, aby kształcenie jej syna było zorganizowane optymalnie, zgodnie z jego potrzebami i w sposób zindywidualizowany. Informacja o tej sprawie już umieszczona na stronie MEN”
— napisała Justyna Sadlak.
„Odnosząc się do apelu, o którego podpisanie prosiła podczas konferencji pani Monika Mamulska. dotyczącego rzekomego nakazu MEN organizowania indywidualnego nauczania w domu ucznia z niepełnosprawnością, dementujemy po raz kolejny informacje wprowadzające opinię publiczną w błąd”
— napisała. Podkreśliła, że niepełnosprawność nie jest wskazaniem do kierowania ucznia na indywidualne nauczanie.
„Uczeń z niepełnosprawnością ma się uczyć w szkole. Zajęcia edukacyjne przeprowadzane są w domu ucznia tylko w sytuacji, gdy jest on chory i nie może uczęszczać z tego powodu do szkoły. Kiedy stan zdrowia ucznia ulegnie poprawie, wraca on na zajęcia do szkoły. Dodatkowo przepisy dopuszczają organizację zajęć edukacyjnych z klasą oraz udział w innych formach życia szkoły, kiedy stan zdrowia ucznia na to pozwala. Te zapisy dotyczą ucznia chorego, a nie ucznia z niepełnosprawnością”
— czytamy w komentarzu.
Jak wyjaśniono w nim, w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przepisy prawa zostały skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić uczniom jak najczęstszy i najlepszy kontakt ze swoimi rówieśnikami. Kiedy jest to jednak niezbędne uczeń z niepełnosprawnością powinien mieć zorganizowane zajęcia indywidualnie z nauczycielem na terenie szkoły.
„Za sprawną organizację procesu dydaktycznego odpowiada dyrektor szkoły. Zaznaczamy, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zadbało o edukację dzieci z różnymi potrzebami, a zasadniczym celem wprowadzanych zmian jest włączenie ucznia niepełnosprawnego do grupy rówieśniczej”
— napisała Sadlak.
Zaznaczyła w komentarzu, że jeżeli rodzic ma zastrzeżenia, bądź wątpliwości co do rozwiązań dyrektora, powinien zwrócić się o pomoc lub wsparcie do kuratora oświaty.
„Aby oddziaływania edukacyjne były skuteczne i uwzględniały możliwość realizacji zajęć indywidualnie z uczniem z niepełnosprawnością zapewniliśmy odpowiednie finansowanie, zmuszając w zapisach prawa samorządy do wydatkowania subwencji na specjalne potrzeby, wyłącznie na organizację pracy z tymi uczniami”
— czytamy.
Sadlak napisała także, że w kwestii roli rodziców w procesie decydowania o formie wsparcia ze strony szkoły MEN podkreśla, że dyrektor ma obowiązek skutecznego zawiadomienia rodzica o spotkaniu zespołu specjalistów w szkole. Wyjaśniła, że zespół ten decyduje o sposobie realizacji procesu edukacyjnego, w tym, jakie zajęcia powinny być realizowane indywidualnie.
„Uczestniczenie rodzica i opiekuna w takim zespole jest konieczne. Umożliwiliśmy to w prawie. To rodzice najlepiej znają swoje dziecko i wiedzą, jakie są jego potrzeby. Istotne jest również to, że rodzice nie muszą zabiegać o wydanie podwójnych orzeczeń, aby ich dziecko mogło uczyć się w szkole, a proces edukacyjny był dostosowany do jego możliwości”
— czytamy w komunikacie.
Przedstawicielka Biura Prasowego MEN zapewniła, że resort bacznie przygląda się każdemu opisanemu przez media czy zgłoszonemu bezpośrednio do ministerstwa przypadkowi nieprawidłowości w szkołach i placówkach oświatowych.
„Zawsze prosimy również dziennikarzy o pomoc w dotarciu do osób przedstawionych w relacjach prasowych, aby u źródła sprawdzić sytuację” - zaznaczyła.
PAP/mall
-
W najnowszym numerze tygodnika „Sieci” Stanisław Janecki w artykule „Skarżący do Niemca” pisze, że odwoływanie się do Niemców jako ostatecznej instancji, także moralnej, jest jedną z najbardziej perfidnych metod walki z własnym państwem. To trzeba przeczytać!
Do najnowszego wydania tygodnika „Sieci” został dołączony specjalny DODATEK Z OKAZJI: ROCZNICY POWSTANIA WARSZAWSKIEGO!
Kup nasze pismo w kiosku lub skorzystaj z bardzo wygodnej formy e - wydania dostępnej na: http://www.wsieci.pl/prenumerata.html.
Zapraszamy też do subskrypcji tygodnika w Sieci Przyjaciół – www.siecprzyjaciol.pl i oglądania ciekawych audycji telewizji internetowej www.wPolsce.pl.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/406548-men-odpowiada-trzaskowskiemu-nikogo-nie-wykluczamy
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.