Wyjaśnienie Polskiej Fundacji Narodowej w odpowiedzi na artykuł red. Marzeny Nykiel na temat spotu „Happy Holidays”.
CZYTAJ: Politpoprawność zamiast Bożego Narodzenia? Nieprzemyślany spot świąteczny z rabinem i imamem. WIDEO
Misją Polskiej Fundacji Narodowej jest promowanie Polski, jej osiągnięć, historii i dziedzictwa narodowego.
W tym właśnie duchu, z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia, Fundacja zleciła przygotowanie reklamy telewizyjną “Happy Holidays” dla publiczności amerykańskiej, z udziałem duchownych polskich pięciu wyznań: katolików, luteranów, prawosławnych, muzułmanów i Żydów. Reklama została przygotowana przez Amerykanów dla Amerykanów, w amerykańskim idiomie kulturowym. Chcieliśmy w ten sposób wspólnie pokazać odradzającą się Polskę, spadkobiercę wieloreligijnej Rzeczypospolitej, w której zintegrowani w polskości ludzie wierzący doceniają wartość wolności i, co za tym idzie, prawo do samookreślenia. W naszej reklamie taka właśnie Polska życzy Ameryce, w całej tego transatlantyckiego kraju religijnej różnorodności, Wesołych Świąt, pokazując rzeczywistość, której gazety i raporty telewizyjne o Polsce zaprzeczają lub której nie znają.
Ponieważ większość ataków na Polskę z okresu ostatnich dwóch lat zniekształca historię, oskarżając nasz kraj o antysemityzm i antymuzułmanizm ilekroć mają miejsce dyskusje o przesiedleniu imigrantów z Afryki Północnej i Bliskiego Wschodu lub o zbrodni Holocaustu, nasz spot pokazuje duchownych różnych społeczności religijnych, które w Polsce wspólnie żyją od stuleci i które teraz, ponownie ciesząc się wolnością wynikającą z życia w kraju tolerancji religijnej, mogą jako Polacy różnych wyznań nawiązać do swojej pradawnej historii.
Polska, tak jak Stany Zjednoczone, gdzie naszą reklamę pokazujemy, jest krajem ludzi wierzących. To właśnie wiara Polaków wszelkich wyznań zawsze była źródłem siły, dzięki której w okresach najtrudniejszych potrafili ryzykować wszystko, poświęcać się za innych i solidarnie przeciwstawiać się agresji zła, aby tej wolności Polski bronić.
Duchowni w reklamie są elementami tkaniny, z której uwita była Rzeczpospolita. Jesteśmy katolikami z pokorą patrzącymi na polskich tytanów naszej wiary, takich jak Św. Maksymilian Kolbe i Św. Jan Paweł II. Ksiądz luteranin życzący Amerykanom Wesołych Świąt to spadkobierca tradycji Biskupa Bursche, męczennika obrońcy wiary i polskości kościoła luterańskiego w Polsce po najeździe niemieckim w 1939 roku; Ksiądz prawosławny opiekuje się społecznością podkreślająca swoja niezależność i polski charakter; Mufti Tatarów polskich to potomek muzułmanów krymskich, którzy wybrali za swoją ojczyznę Rzeczpospolitą, na polu walki uratowali życie Jana III Sobieskiego i walczyli przeciwko dwóm totalitaryzmom dwudziestego wieku; Rabin powrócił do ojczyzny swoich przodków aby opiekować się wierzącą społecznością żydowską w naszym kraju.
Tak właśnie wyglądała wielowyznaniowa Polska we wrześniu 1939. Z takiej właśnie Polski pochodzili ci, których szlakiem nadziei wyprowadził z nieludzkiej ziemi Generał Anders. Nie pytał ich czy są katolikami, Żydami, prawosławnymi, muzułmanami, Karaimami, czy też - tak, jak on sam – luteranami. Ratował wszystkich, którzy o Polskę chcieli walczyć i do niej wrócić. To jest Polska do której nawiązuje nasza reklama – i z której życzenia dobrej woli wysyłamy do wszystkich Amerykanów, niezależnie od tego przy jakiej modlitwie rozpoczynają rodzinny posiłek przy świątecznym stole.
W języku angielskim istnieje powiedzenie: “Nie mów, tylko pokaż.” To właśnie robi nasz spot “Happy Holidays”. Nie tłumaczymy się, nie odpowiadamy na kłamliwe oskarżenia i nie mówimy o tym kim nie jesteśmy – po prostu pokazujemy Polaków identyfikujących się ze swoją wiarą – ale również ze swoją Ojczyzną i wielowiekową tradycją autentycznej różnorodności i tolerancji religijnej.
Oskarżenia o „polityczną poprawność” (…) są nieporozumieniem, bo z autorką artykułu Fundacja jest w zgodzie: „warto zrobić coś, co obroni się samo”. To właśnie zrobiliśmy – i miarą tego jest dotychczasowa pozytywna reakcja publiczności, dla której życzenia dobrej woli zostały nakręcone.
Polska Fundacja Narodowa
Od redakcji: Zachęcamy do obejrzenia spotu i wyrobienia sobie własnego zdania:
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/372279-wyjasnienie-polskiej-fundacji-narodowej-na-temat-spotu-happy-holidays