Przełomy cywilizacyjne bywają na początku niedoceniane, jeśli nie towarzyszy im błysk, huk i krzyk. Taki cichy przełom właśnie nastąpił: sztuczna inteligencja sama nauczyła się grać w go – najtrudniejszą znaną strategiczną grę planszową, popularną w cywilizacji konfucjańskiej, bardziej złożoną od szachów, rozpowszechnionych w innych cywilizacjach świata.
Złożoność gier najlepiej mierzyć liczbą wszystkich posunięć, które mogą wykonać gracze – liczbą gałęzi drzewa decyzyjnego według teorii gier. W szachach to 10 do potęgi 123, a w go 10 do potęgi 360 – cyfra 1 i 360 zer. Liczby są astronomiczne – widzialny wszechświat zawiera tylko 10 do potęgi 79 atomów (o sztucznej inteligencji, komputerach i programach wygrywających w szachy i go pisałem w artykule „Sztuczna inteligencja bije mistrzów świata” w tygodniku „Sieci” z 26 czerwca – 2 lipca 2017 roku).
Grać w astronomicznie złożoną grę go nauczył się samodzielnie program komputerowy sztucznej inteligencji AlphaGo Zero. Więcej – samodzielnie nauczył się grać najlepiej na świecie. Został stworzony przez brytyjskie laboratorium DeepMind – Głęboki Umysł – należące do amerykańskiej i globalnej korporacji Google. Laboratorium DeepMind stworzyło wcześniej program AlphaGo – podobny, a zarazem istotnie inny. Oba wykorzystują sztuczne sieci neuronowe, przypominające nie budulcem, ale budową ludzki mózg.
Starszy program AlphaGo uczył się gry go w dwóch etapach. W pierwszym etapie analizował udostępniony mu dorobek ludzkości: strategie i przebiegi tysięcy partii rozegranych między czołowymi graczami ludzkimi. W etapie drugim doskonalił tak zdobytą wiedzę, rozgrywając miliony partii sam przeciw sobie. Wiosną 2017 roku AlphaGo wygrał wynikiem trzy do zera mecz z najlepszym ludzkim graczem go – Chińczykiem Ke Jie.
Nowszy program AlphaGo Zero pominął etap pierwszy i zaczął naukę od zera – stąd nazwa. Grając jedynie sam przeciw sobie, przez trzy dni odtworzył strategie, których wynalezienie zajęło ludziom blisko trzy tysiące lat – odkąd istnieje gra go. Więcej – wynalazł nowe strategie, inne od ludzkich. Jesienią 2017 roku AlphaGo Zero wygrał mecz z AlphaGo. Wynik po nie trzech, lecz aż stu partiach – programy komputerowe nie męczą się – brzmiał sto do zera. Starsza sztuczna inteligencja pokonała człowieka, a potem uległa nowszej sztucznej inteligencji, jeszcze bardziej samodzielnej i kreatywnej.
Wkrótce programy sztucznej inteligencji będą masowo pracować nad strategiami nie tylko gier planszowych, także gospodarki, medycyny, inżynierii, polityki, wojny i innych wielkich dziedzin życia ludzkości. Będą służyć ludziom i wygrywać z ludźmi. Błysku, huku i krzyku nie zabraknie.
CZYTAJ WIĘCEJ: Nie tylko wojny: stworzona przez ludzi sztuczna inteligencja pracuje w kosmosie – na Marsie
CZYTAJ WIĘCEJ: Nowa Wojna Koreańska może być wojną asymetryczną robotów z ludźmi. Korea Południowa – Dawid przeciw Goliatom XXI wieku
CZYTAJ WIĘCEJ: Nadchodzi przełom cywilizacyjny na miarę internetu: połączenie mózg-komputer i mózg-sieć. Innowacyjna DARPA zaprasza świat
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/364100-nowe-strategie-inne-od-ludzkich-tworzy-sztuczna-inteligencja-bez-blysku-huku-i-krzyku-na-razie
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.