Żadne dziecko nie będzie pozostawione same sobie. Chcemy jasno powiedzieć rodzicom, że jesteśmy po ich stronie. Będziemy pilnować tego, żeby te rozwiązania były dobrze wprowadzane, realizowane w szkołach, żeby nauczyciele w niektórych przypadkach nie szli drogą na skróty
— podkreśliła Machałek.
Jak mówiła, dziecko z niepełnosprawnością potrzebuje więcej uwagi, potrzeba też więcej pracy nad przygotowaniem dla niego programu.
Nie chcemy, by było z boku i miało tylko zajęcia indywidualne. Ważne jest, by mądrze pogodzić zajęcia w grupie z zajęciami indywidualnymi
— powiedziała.
Zapewniła, że w subwencji oświatowej są środki na zapewnienie uczniom z niepełnosprawnościami takiej formy zajęć, jakiej potrzebują.
Subwencja uwzględnia niepełnosprawności - podkreśliła.
Są pieniądze, by realizować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
— dodała.
Wiceminister przypomniała, że w przypadku ucznia z autyzmem czy niepełnosprawnościami sprzężonymi kwota bazowa na jednego ucznia zwiększona jest o kwotę będącą 9,5-krotnością, co daje rocznie dodatkowo dla szkoły ponad 50 tys. zł.
Te środki powinny być wydane - to mówi ustawa Prawo Oświatowe - właśnie na realizację wsparcia dziecka z niepełnosprawnością
— wyjaśniła Machałek.
Jak zaznaczyła, zdarza się, że „niektóre samorządy uciekają od realizacji finansowej tych zadań”, dlatego w projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych znalazły się zapisy doprecyzowujące.
Ważna jest też świadomość nauczycieli, dyrektorów szkół oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w związku z tym w każdym kuratorium jest dwóch wizytatorów, którzy będą koordynować działania w szkołach, a gdy będzie potrzeba - interweniować
— zapewniła Machałek.
Dodała, że nauczyciele i wizytatorzy zostali przeszkoleni, jeśli chodzi o nowe rozwiązania.
1 września weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące uczniów niepełnosprawnych, czyli rozporządzenia w sprawie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Zachowano jednak okres przejściowy, wszystkie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych wydane do 31 sierpnia będą realizowane do końca obecnego roku szkolnego.
wkt/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
Żadne dziecko nie będzie pozostawione same sobie. Chcemy jasno powiedzieć rodzicom, że jesteśmy po ich stronie. Będziemy pilnować tego, żeby te rozwiązania były dobrze wprowadzane, realizowane w szkołach, żeby nauczyciele w niektórych przypadkach nie szli drogą na skróty
— podkreśliła Machałek.
Jak mówiła, dziecko z niepełnosprawnością potrzebuje więcej uwagi, potrzeba też więcej pracy nad przygotowaniem dla niego programu.
Nie chcemy, by było z boku i miało tylko zajęcia indywidualne. Ważne jest, by mądrze pogodzić zajęcia w grupie z zajęciami indywidualnymi
— powiedziała.
Zapewniła, że w subwencji oświatowej są środki na zapewnienie uczniom z niepełnosprawnościami takiej formy zajęć, jakiej potrzebują.
Subwencja uwzględnia niepełnosprawności - podkreśliła.
Są pieniądze, by realizować indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
— dodała.
Wiceminister przypomniała, że w przypadku ucznia z autyzmem czy niepełnosprawnościami sprzężonymi kwota bazowa na jednego ucznia zwiększona jest o kwotę będącą 9,5-krotnością, co daje rocznie dodatkowo dla szkoły ponad 50 tys. zł.
Te środki powinny być wydane - to mówi ustawa Prawo Oświatowe - właśnie na realizację wsparcia dziecka z niepełnosprawnością
— wyjaśniła Machałek.
Jak zaznaczyła, zdarza się, że „niektóre samorządy uciekają od realizacji finansowej tych zadań”, dlatego w projekcie ustawy o finansowaniu zadań oświatowych znalazły się zapisy doprecyzowujące.
Ważna jest też świadomość nauczycieli, dyrektorów szkół oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w związku z tym w każdym kuratorium jest dwóch wizytatorów, którzy będą koordynować działania w szkołach, a gdy będzie potrzeba - interweniować
— zapewniła Machałek.
Dodała, że nauczyciele i wizytatorzy zostali przeszkoleni, jeśli chodzi o nowe rozwiązania.
1 września weszły w życie nowe regulacje prawne dotyczące uczniów niepełnosprawnych, czyli rozporządzenia w sprawie: indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Zachowano jednak okres przejściowy, wszystkie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznych wydane do 31 sierpnia będą realizowane do końca obecnego roku szkolnego.
wkt/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/357270-powstanie-specjalny-program-dla-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-machalek-zadne-dziecko-nie-bedzie-pozostawione-same-sobie?strona=2
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.