„Klątwa” to spektakl chorwackiego reżysera i dramatopisarza Olivera Frljicia, oparty na dramacie Stanisława Wyspiańskiego z 1899 r. Sztuka wywołała szereg kontrowersji.
Naturalnej wielkości pomnik Jana Pawła II zawisa nad sceną, na stryczku. Z tabliczką „obrońca pedofilów” — pisała „Gazeta Wyborcza” o spektaklu. Jest w nim też scena imitacji seksu oralnego aktorki z figurą papieża.
Przeciwko przestawieniu protestują przedstawiciele środowisk narodowych oraz katolickich. Konferencja Episkopatu Polski oceniła, że przedstawienie „ma znamiona bluźnierstwa”.
Podczas spektaklu dokonuje się publiczna profanacja krzyża, przez co ranione są uczucia religijne chrześcijan, dla których krzyż jest świętością. Oprócz symboli religijnych znieważa się osobę św. Jana Pawła II, co jest szczególnie bolesne dla Polaków
— pisał rzecznik KEP.
Praska prokuratura wszczęła z urzędu dochodzenie w sprawie obrazy uczuć religijnych poprzez publiczne znieważenie przedmiotu czci religijnej oraz w sprawie publicznego nawoływania do popełniania zbrodni zabójstwa w trakcie spektaklu „Klątwa” w Teatrze Powszechnym w Warszawie.
Teatr Powszechny oświadczył, że spektakl ma na celu pokazanie „różnych ideologicznych postaw i oddanie głosu różnym stanowiskom, dlatego powinien być analizowany jako całościowa wizja artystyczna, a nie jako zbiór oderwanych od siebie scen pozbawionych kontekstu”.
Należy również pamiętać, że tego, co pokazywane jest w ramach przedstawienia teatralnego, nie można traktować jako działań czy zdarzeń dziejących się rzeczywiście
— napisał w lutym Teatr w komunikacie. W miniony piątek w związku z najbliższymi pokazami „Klątwy” oraz planowanym zgromadzeniem wokół Teatru Powszechnego dyrektor teatru Paweł Łysak zaapelował o pokojowy przebieg wydarzeń i społeczną odpowiedzialność.
gah/PAP
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
„Klątwa” to spektakl chorwackiego reżysera i dramatopisarza Olivera Frljicia, oparty na dramacie Stanisława Wyspiańskiego z 1899 r. Sztuka wywołała szereg kontrowersji.
Naturalnej wielkości pomnik Jana Pawła II zawisa nad sceną, na stryczku. Z tabliczką „obrońca pedofilów” — pisała „Gazeta Wyborcza” o spektaklu. Jest w nim też scena imitacji seksu oralnego aktorki z figurą papieża.
Przeciwko przestawieniu protestują przedstawiciele środowisk narodowych oraz katolickich. Konferencja Episkopatu Polski oceniła, że przedstawienie „ma znamiona bluźnierstwa”.
Podczas spektaklu dokonuje się publiczna profanacja krzyża, przez co ranione są uczucia religijne chrześcijan, dla których krzyż jest świętością. Oprócz symboli religijnych znieważa się osobę św. Jana Pawła II, co jest szczególnie bolesne dla Polaków
— pisał rzecznik KEP.
Praska prokuratura wszczęła z urzędu dochodzenie w sprawie obrazy uczuć religijnych poprzez publiczne znieważenie przedmiotu czci religijnej oraz w sprawie publicznego nawoływania do popełniania zbrodni zabójstwa w trakcie spektaklu „Klątwa” w Teatrze Powszechnym w Warszawie.
Teatr Powszechny oświadczył, że spektakl ma na celu pokazanie „różnych ideologicznych postaw i oddanie głosu różnym stanowiskom, dlatego powinien być analizowany jako całościowa wizja artystyczna, a nie jako zbiór oderwanych od siebie scen pozbawionych kontekstu”.
Należy również pamiętać, że tego, co pokazywane jest w ramach przedstawienia teatralnego, nie można traktować jako działań czy zdarzeń dziejących się rzeczywiście
— napisał w lutym Teatr w komunikacie. W miniony piątek w związku z najbliższymi pokazami „Klątwy” oraz planowanym zgromadzeniem wokół Teatru Powszechnego dyrektor teatru Paweł Łysak zaapelował o pokojowy przebieg wydarzeń i społeczną odpowiedzialność.
gah/PAP
Strona 2 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/341722-krucjata-rozancowa-i-srodowiska-narodowe-protestowaly-przeciwko-klatwie-przed-teatrem-powszechnym-bronimy-zasad-cywilizowanej-europy?strona=2