Wystawy, koncerty, konferencje - 1050-lecie chrztu Polski to także promocja Poznania i Gniezna

fot.Monika Mężyńska/CC BY-SA 2.5
fot.Monika Mężyńska/CC BY-SA 2.5

Władze Poznania i Gniezna liczą, że obchody rocznicy chrztu Polski przyczynią się do promocji obu miast i całego regionu. Jubileusz ma przypominać, że polska państwowość rodziła się w Wielkopolsce.

Samorządy starają się na różne sposoby wykorzystać promocyjnie centralne, kwietniowe obchody odbywające się w Gnieźnie i w Poznaniu.

Od początku roku trwa kampania promocyjna pod hasłem „Gniezno - Ostrów Lednicki. Chrzcielnica Polski”. Władze Gniezna, powiatu gnieźnieńskiego i gminy Łubowo podkreślają w niej rolę regionu w procesie chrystianizacji polskich ziem i powstania państwa.

Nie mam żadnych wątpliwości, że 1050. rocznica chrztu Polski, która w sposób bezpośredni związana jest z narodzinami naszej państwowości stanowi szansę i ogromne wyzwanie dla całej naszej wspólnoty. Na ten rok zaplanowaliśmy cykl imprez, wydarzeń kulturalnych, przedsięwzięć artystycznych w sposób bezpośredni związanych z początkami państwa polskiego i stołecznością Gniezna

—powiedział prezydent Gniezna Tomasz Budasz.

Uważam ten rok za ważny, a całość obchodów za jedynie początek promocji Gniezna, jako turystycznego i historycznego produktu, produktu unikatowego w skali całego kraju. Bo pierwsza stolica Polski jest jedna: to Gniezno - Gród Lecha

—dodał.

Kampania promocyjna obejmuje internet z mediami społecznościowymi, ulotki, reklamy wielkopowierzchniowe oraz spoty emitowane w mediach i w pociągach Kolei Wielkopolskich. Przygotowano też cykl wykładów nawiązujących do tematyki jubileuszu, oraz specjalny program edukacyjny dla dzieci i młodzieży.

W styczniu w Gnieźnie organizowany był ogólnopolski casting do roli Mieszka i Dobrawy. Wyłonione w nim osoby wezmą udział w odbywającym się latem Festiwalu Kultury Słowiańskiej „Koronacja Królewska”. Nie zabrakło także jubileuszowych gadżetów, wśród których znalazły się m.in. dwa specjalne rodzaje kawy - „Mieszko” i „Dobrawa”.

Celem realizowanej przez Miasto Poznań ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej, związanej z obchodami 1050-lecia chrztu Polski, jest zwiększenie ruchu turystycznego w Poznaniu, jako miejscu początku podróży po Polsce, zwiększenie ruchu turystycznego w Bramie Poznania, oraz na obszarze Ostrowa Tumskiego.

Strategicznymi celami kampanii jest umocnienie wiedzy historycznej o początkach państwa polskiego, a tym samym wzmocnienie wizerunku Poznania, jako miasta europejskiego - kolebki państwa, o historycznie ugruntowanej tradycji sukcesu, rozwijanej przez 1050 lat

—podało biuro prasowe Urzędu Miasta Poznania.

Szczególne miejsce w działaniach promocyjnych zajmuje Brama Poznania - unikatowa ekspozycja prezentująca początki państwa polskiego. Placówka jest pierwszym w Polsce centrum interpretacji dziedzictwa.

W stolicy Wielkopolski zaplanowano w sumie kilkadziesiąt różnego rodzaju wydarzeń kulturalnych i naukowych, w tym wystawy, koncerty, konferencje i programy artystyczno-edukacyjne.

Jan Mazurczak z Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej powiedział, że rocznica 1050-lecia chrztu Polski to wydarzenie, które przypomina o roli Poznania w tworzeniu się państwa polskiego.

Znakomita większość mieszkańców naszego kraju nie do końca kojarzy Poznań z początkiem państwa, miejscem chrztu, pierwszą katedrą w Polsce, pierwszym biskupem czy w końcu grobami Mieszka I i Bolesława Chrobrego, które znajdują się w podziemiach katedry

—powiedział.

Mazurczak zauważył przy tym, że za sprawą inwestycji poczynionych w ostatnich latach na Ostrowie Tumskim i na sąsiadującej z tą częścią Poznania Śródce, miejsca te są na nowo odkrywane przez turystów.

Pojawiła się tam Brama Poznania, rezerwat archeologiczny, są też pierwsze restauracje, kawiarnie, hotel. Te miejsca stają się coraz bardziej popularne, choć nie na tyle, na ile zasługują. Komunikując się z turystami, zarówno zagranicznymi jak i krajowymi, pokazujemy Poznań jako miejsce, w którym możemy zobaczyć i dotknąć całą tysiącletnią historię Polski - od samego jej początku. A Poznań w każdej epoce odgrywał bardzo ważną rolę

—dodał.

Zdaniem Jana Mazurczaka, istnieje potrzeba wykreowania wśród turystów wizerunku Poznania, jako miasta koniecznego do zobaczenia.

Obchody chrztu bardzo nam w tym pomogą. Wiele osób może zacznie łączyć początki państwa polskiego z Poznaniem. Liczę, że po relacjach medialnych z tych uroczystości, duża liczba Polaków dowie się o roli Poznania i o miejscach, które są wciąż do odwiedzenia

—powiedział.

Centralne uroczystości 1050. rocznicy chrztu Polski rozpoczną się 14 kwietnia w Gnieźnie i na Ostrowie Lednickim. Dzień później, w Poznaniu, odbędzie się posiedzenie Zgromadzenia Narodowego pod przewodnictwem prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. 16 kwietnia w stolicy Wielkopolski zaplanowano spotkanie ewangelizacyjne na Inea Stadionie dla ponad 40 tys. wiernych. Zwieńczy je prezentacja musicalu „Jesus Christ Superstar”.

ann/PAP

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.