Stolica chce od Unii Europejskiej pieniędzy m.in. na metro i tramwaje

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
Fot. Mateusz Włodarczyk/CC/Wikimedia Commons
Fot. Mateusz Włodarczyk/CC/Wikimedia Commons

Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowych odcinków sieci tramwajowych czy wymiana wagonów to inwestycje zgłoszone przez samorząd woj. mazowieckiego do kontraktu terytorialnego. Umowa określa najważniejsze projekty współfinansowane z pieniędzy UE.

Jak powiedział dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego z Urzędu m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski, w listopadzie rząd powinien podpisać z marszałkiem woj. mazowieckiego kontrakt terytorialny.

To porozumienie w sprawie najważniejszych inwestycji, które powinny być zrealizowane z pieniędzy rządowych czy samorządowych na terenie województwa, przy wsparciu funduszy unijnych

— podkreślił.

Dyrektor zauważył, że inwestycje, które znajdą się w kontrakcie, muszą być zrealizowane do 2023 r.

Stolica postawiła na projekty, które będą w największym stopniu służyły jej mieszkańcom. Spora ich część dotyczy poprawy dostępności komunikacyjnej miasta

— zaznaczył.

Do końca jeszcze nie wiadomo, które inwestycje znajdą finansowanie w ramach kontraktu. Ocenił, że sztandarowym przedsięwzięciem dla stolicy jest budowa 11 stacji metra tak, by usprawnić komunikacyjnie obszar od ul. Powstańców Śląskich na Bemowie w kierunku Targówka. Poinformował, że będzie to kosztowało ok. 8 mld zł.

Liczymy, że otrzymamy dofinansowanie unijne w wysokości 85 proc. wartości tego przedsięwzięcia

— zaznaczył.

Z pieniędzy unijnych będziemy budować ponadto sporo ścieżek rowerowych i parkingów. Istotne dla nas będą również inwestycje tramwajowe. Chcemy, by modernizowane odcinki sieci tramwajowych były zlokalizowane głównie po stronie praskiej i na Mokotowie, ale także w innych częściach miasta. Planujemy też zakup nowego taboru tramwajowego. Wartość tych projektów to 2,2 mld zł

— dodał Fijałkowski.

Dyrektor poinformował ponadto, że stolica zgłosiła inwestycje, których celem jest podnoszenie efektywności energetycznej. Chodzi o termomodernizację budynków i obniżanie emisji CO2. Ich wartość to 170 mln zł.

Ważne dla stolicy - jak mówił dyrektor - będą również inwestycje drogowe. Chodzi m.in. o budowę obwodnicy śródmiejskiej, która ma rozładować ruch na Pradze. Projekt ten jest wart blisko 1 mld zł.

Jak mówił dyrektor, władze stolicy liczą też na dofinansowanie budowy ciągu ul. Marsa i Żołnierskiej na odcinku od węzła Marsa do granicy miasta, dzięki czemu usprawnione zostanie połączenie z ekspresową obwodnicą miasta i Marek.

Ponadto w planach jest budowa połączeń rozprowadzających ruch z budowanej obwodnicy ekspresowej w ciągach dróg S2 i S8, w tym nowy odcinek ul. Wału Miedzeszyńskiego od budowanej obwodnicy do Traktu Lubelskiego. Koszt tego projektu sięgnie 1,9 mld zł

— podkreślił Fijałkowski.

W kontrakcie terytorialnym - jak zaznaczył - powinna się znaleźć też budowa instalacji termicznego przetwarzania odpadów komunalnych i przebudowa kompleksu Sinfonii Varsovii przy ul. Grochowskiej. Kontrakt Terytorialny będzie obowiązywał w latach 2014-2020. Finansowanie inwestycji w nim zapisanych ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Dokument jest negocjowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju z poszczególnymi województwami.

AM/PAP

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych