„10/04 DEKADĘ PÓŹNIEJ” to cykl tekstów przypominających wydarzenia poprzedzające katastrofę smoleńską. Dzień po dniu odtwarzamy publikacje, wypowiedzi, atmosferę tamtych dni, analizujemy dokumenty, by z perspektywy dekady na nowo spojrzeć na tło narodowej tragedii.
Lotnisko nieprzygotowane
Jak wiemy, nie doszedł do skutku planowany na 2-3 marca wyjazd grupy przygotowawczej do Smoleńska (z powodu braku możliwości spotkania się ze stroną rosyjską oraz nieprzygotowania smoleńskiego lotniska). W polskich urzędach trwały więc przygotowania do podróży w innym terminie - 16-17 marca. 8 marca Emilia Surowska z KPRM wysłała mailem do Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa informację ze wskazaniem osób wyznaczonych z KPRM, biorących udział w grupie przygotowawczej tj. Agnieszki Wielowieyskiej i Emilii Surowskiej z Departamentu Spraw Zagranicznych oraz Dominiki Cieślak, Izabeli Morawskiej i Aleksandry Wąsickiej z Centrum Informacyjnego Rządu.
Jednak 9 marca 2010 roku okazało się, że w związku z likwidacją jednostki wojskowej obsługującej lotnisko w Smoleńsku, nie ma technicznej możliwości wylądowania samolotu specjalnego z grupą przygotowawczą wizyty Premiera RP z powodu brak sprzętu zabezpieczenia lotów, w tym cystern paliwowych, mobilnych agregatów prądotwórczych, sprzętu utrzymania pasa startowego.
Taką informację przekazał Siergiej Kudriawcew , zastępca naczelnika Zarządu ds. Kontaktów Międzynarodowych, Współpracy Regionalnej i Turystyki Obwodu Smoleńskiego Grzegorzowi Cyganowskiemu z Ambasady RP w Moskwie, ten zaś następnie przekazał ją Jerzemu Bahrowi.
Ambasador clarisem nr 274 z 9 marca 2010 roku poinformował o tym Dariusza Górczyńskiego, Jarosława Bratkiewicza i Jarosława Czubińskiego z MSZ.
KPRP prosi o drugi samolot
W Kancelarii Prezydenta RP zdecydowano o wykorzystaniu na potrzeby wyjazdu na uroczystości do Katynia drugiego samolotu - JAK-40. 9 marca 2010 roku Dyrektor Zespołu Obsługi Organizacyjnej Prezydenta RP Janusz Strużyna wysłał kolejne pismo do Tomasza Arabskiego oraz do wiadomości Dowództwa Sił Powietrznych RP, Biura Ochrony Rządu i 36 SPLT z informacją o konieczności zabezpieczenia przelotów 10 kwietnia samolotami specjalnymi Tu-154 M i JAK-40 na trasach Warszawa – Smoleńsk - Warszawa. Godzina startu samolotu Tu-154M do Smoleńska nie zmieniła się, a w przypadku samolotu Jak-40 określono godzinę startu z Warszawy na 5.00, zaś ze Smoleńska na 16.10 (czasu lokalnego).
Ile kosztują obchody
9 marca 2010 roku Andrzej Przewoźnik przesłał do ministra kultury Bogdana Zdrojewskiego kalkulację kosztów obchodów 70. Rocznicy Zbrodni Katyńskiej na łączna kwotę 6.400.000 zł, wnosząc o jej przyznanie.
Wcześniej, 18 lutego Justyna Gładyś z ambasady w Moskwie poinformowała szefa ROPWiM o szacunkowych kosztach organizacji uroczystości w Katyniu. Po skierowaniu z ROPWiM i MKiDN odpowiednich wniosków, decyzją ministra finansów z dnia 1 kwietnia 2010 roku, wydaną na podstawie uchwały Rady Ministrów z 26 marca 2010 roku, z rezerwy ogólnej budżetu państwa przyznano Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego kwotę 2.500.000 zł z przeznaczeniem na organizację obchodów. Pozostała kwota pochodziła z budżetu przyznanego MKiDN.
Marek Pyza
Wszystkie części kalendarium „10/04 DEKADĘ PÓŹNIEJ” znajdziesz tutaj.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/smolensk/490341-1004-dekade-pozniej-9-marca-kolejne-klopoty-z-lotniskiem