Posłowie PiS ujawnili nowe, bulwersujące informacje na temat podmiotów, które wydają ogromne środki na zorganizowane akcje hejterskie przeciwko Karolowi Nawrockiemu i Sławomirowi Mentzenowi. „Zgodnie z danymi biblioteki reklam Meta w jednym tylko tygodniu, 29 kwietnia - 6 maja 2025, ‘Wiesz jak nie jest’, wydało na reklamę polityczną około 185 000 zł, ‘Stół dorosłych’ 74 000 zł. To były najwyższe wydatki reklamowe w tej kategorii. Wydatki, które przebijały nawet wydatki komitetów poszczególnych kandydatów” - wskazała Anna Gembicka.
NASK poinformował o „możliwej próbie ingerencji w kampanię wyborczą”. Ośrodek Analizy Dezinformacji NASK zidentyfikował reklamy polityczne na platformie Facebook, które mogą być finansowane z zagranicy”.
Od wielu tygodniu na Facebooku działają profile Wiesz Jak Nie Jest i Stół Dorosłych. W ciągu ostatnich 30 dni wydały na reklamy atakujące Karola Nawrockiego i Sławomira Mentzena pół miliona złotych. To więcej, niż jakikolwiek legalny komitet wyborczy! Sam zgłosiłem tę sprawę do Meta 22 kwietnia. Przekazałem link do konta i informację, że ad res podany do zarejestrowania konta to… pustostan w Gdańsku. Usłyszałem, że Facebook nic z tym nie zrobi
— napisał w mediach społecznościowych poseł PiS, były minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Konferencja polityków PiS
Więcej o sprawie powiedzieli politycy PiS podczas konferencji prasowej.
Wieszjakniejest.pl - domena zarejestrowana 28 marca 2025 roku. Dziwnym trafem na adresie, który wydaje się fikcyjny, a przynajmniej działka jest placem budowy, więc nie ma tam de facto budynku. Stółdorosłych.pl - domena zarejestrowana dosłownie kilka dni później, 30 marca 2025. roku, także pod wątpliwym adresem, co do faktycznego istnienia. Oba te podmioty mają podane ten sam numer telefonu. Mało tego, reprezentują spółkę, której powiązania sięgają właśnie do różnego rodzaju podejrzanych organizacji związanych między innymi z panem Sorosem
— wskazała Anna Gembicka.
Wiemy dobrze, że Rafał Trzaskowski był stypendystą pana Sorosa, więc na pewno tę sprawę powinien też wyjaśnić i do tego się odnieść, czy to są środowiska, które w tej kampanii nielegalnie go wspierają. bo myślę, że wielu z nas to interesuje
— dodała.
Ogromne środki finansowe
To jednak nie wszystko.
Zgodnie z danymi biblioteki reklam Meta w jednym tylko tygodniu, 29 kwietnia - 6 maja 2025, „Wiesz jak nie jest”, wydało na reklamę polityczną około 185 000 zł, „Stół dorosłych” 74 000 zł. To były najwyższe wydatki reklamowe w tej kategorii. Wydatki, które przebijały nawet wydatki komitetów poszczególnych kandydatów
— powiedziała Gembicka.
I szanowni państwo, to nie jest tak, jak napisał NASK w swoim komunikacie, bo te wszystkie materiały uderzają w dwóch kandydatów. Uderzają w Karola Nawrockiego i uderzają w Sławomira Mentzena. Rafał Trzaskowski… nie zidentyfikowaliśmy takich materiałów, które w jakikolwiek sposób by w niego uderzały
— mówiła.
„Twój głos jest ważny”
Następnie posłanka przypomniała oburzającą sprawę fundacji „Twój głos jest ważny”, która otrzymała ogromne dotacje ze spółek Skarbu Państwa, a która zajmuje się atakowaniem Karola Nawrockiego i wyborców Prawa i Sprawiedliwości.
To jest kilkaset tysięcy złotych. Dotacje, które zostały wydatkowane, które miały być przeznaczone rzekomo na „kampanię profrekwencyjną” a ze strony tej fundacji widzieliśmy hejterskie spoty uderzające Polaków, dzielące Polaków. Taki jest cel
— powiedziała.
To jest szczególnie niebezpieczne, biorąc pod uwagę to, że mamy ogromne zagrożenie ze wschodu. Im bardziej polskie społeczeństwo jest podzielone, tym bardziej to jest na rękę Rosji. I właśnie takimi reklamami, takimi działaniami te podziały się zwiększa
— dodała.
Następnie Gembicka wróciła do dwóch wzbudzających ogromne kontrowersje domen.
Te firmy, na które są zarejestrowane te dwie domeny, one są rejestrowane za pośrednictwem różnych podmiotów, także niemieckich, za których pośrednictwem były także rejestrowane podmioty służące rosyjskiej dezinformacji
— zaznaczyła.
Bezczynność Bodnara
Posłanka zwróciła także uwagę na bezczynność Adama Bodnara, ministra sprawiedliwości.
Czyli mamy tutaj naprawdę bardzo poważne sprawy, które powinny zostać jak najszybciej wyjaśnione i nasi posłowie już wcześniej pan poseł Jabłoński, pan poseł Moskal apelowali do pana ministra Bodnara, żeby zajął się tą sprawą
— podkreśliła.
Ja dzisiaj pytam, co pan minister Bodnar zrobił w tej sprawie? Czy podjął jakiekolwiek działania? Czy to może jest tak, że jeżeli reklamy uderzają w kontrkandydatów pana Trzaskowskiego, to pan Bodnar po prostu przymyka na to oko?
— pytała.
Nie ma zgody na zorganizowany hejt, nie ma zgody na takie działania. To jest jasne łamanie przepisów Kodeksu Wyborczego. I liczymy na to także, że Państwowa Komisja Wyborcza w końcu się sprawą zainteresuje, bo widać, że oni, kiedy dzieją się naprawdę poważne sprawy, oczy mają zamknięte, zajmują się zupełnie czymś innym i czekamy na te wyjaśnienia, czekamy na informacje, co pan minister Bodnar z tym zrobi, co zrobi też z tym sztab pana Rafała Trzaskowskiego
— kontynuowała.
Platformiany spin
Następnie zwróciła ona uwagę na to, że narracja forsowana przez te hejterskie strony jest także kolportowana przez czołowych polityków Platformy Obywatelskiej.
Dla mnie jest dziwna sytuacja, jeżeli w Kujawsko-Pomorskim jest organizowane spotkanie z posłami Platformy Obywatelskiej, na którym oni powielają ten spin, który się pojawia w materiałach tych organizacji, to wydaję mi się, że to nie jest przypadek, że to jest pewna zorganizowana i przemyślana akcja
— oceniła.
Zachęcam pana europosła Brejzę i pana europosła Szczerbę, żeby się wytłumaczyli z tego, czy to jest celowe działanie, czy oni współpracują z tym podmiotami, dlaczego w ich przekazie pojawia się dokładnie taki sam przekaz, jak w przekazie tych organizacji. Bardzo dużo pytań i mam nadzieję, że jeszcze przed pierwszą turą uzyskamy odpowiedź, bo Polacy nie chcą, żeby im prezydenta wybierały na przykład fundacje, które są hojnie dotowane przez deweloperów czy windykatorów, tak jak mamy do czynienia
— powiediała.
Zagraniczne finansowanie
Następnie głos zabrał Rafał Bochenek, poseł PiS, rzecznik tej formacji, który zwrócił uwagę na finansowanie przez zagraniczne podmioty.
Również te zagraniczne pieniądze wchodzą tutaj szanowni państwo, w grę. A przypadków nie ma, ponieważ jeżeli chodzi o pana Bodnara i tę bezczynność, to ona może być zrozumiała. To z tego tylko względu, że instytucje państwa polskiego zostały wplecione w kampanię wyborczą
— podsumował.
OGLĄDAJ:
as/wPolsce24
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/729448-pis-ujawnia-bulwersujace-szczegoly-hejterskich-kampanii
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.