Zastrzeżenie nazwy „centra usług społecznych” i obowiązek konsultacji z mieszkańcami zmian w programie przed przyjęciem ich przez radę gminy – to niektóre rozwiązania zawarte w projekcie nowelizacji ustawy w sprawie działania centrów usług społecznych, który wniósł do Sejmu prezydent Andrzej Duda.
O wniesieniu projektu do Sejmu poinformowała Kancelaria Prezydenta.
Ustawa o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych weszła w życie 1 stycznia 2020 r. i była inicjatywą Andrzeja Dudy. Do tej pory regulacja nie była jeszcze nowelizowana.
W prezydenckim projekcie zaproponowano m.in. wprowadzenie obowiązku konsultacji z mieszkańcami gminy proponowanych zmian w programie przed przyjęciem ich przez radę gminy.
Projekt zakłada ponadto, że nazwa „centrum usług społecznych” będzie mogła być używana wyłącznie dla oznaczenia jednostki organizacyjnej gminy utworzonej zgodnie z przepisami ustawy. Regulacja przewiduje sankcję grzywny albo kary ograniczenia wolności za używanie tej nazwy bez uprawnienia, m.in. do określenia wykonywanej przez siebie działalności lub w reklamie.
Zastrzeżenie nazwy „centrum usług społecznych” ma zagwarantować ich użytkownikom – osobom starszym, chorym, z niepełnosprawnością – że usługi te będą realizowane zgodnie z odpowiednimi standardami.
W projekcie przewidziano również uchylenie przepisu, na podstawie którego w strukturze organizacyjnej centrum nie mogą funkcjonować jednostki zapewniające pobyt całodobowy. Zmiana ta ma zmniejszyć bariery w powstawaniu nowych centrów i umożliwić przekształcania ośrodków pomocy społecznej w centra usług społecznych. Chodzi o ośrodki, w ramach których działają jednostki zapewniające pobyt całodobowy, np. ośrodki wsparcia z miejscami całodobowego okresowego pobytu, mieszkania treningowe, mieszkania wspomagane czy inne jednostki zapewniające całodobowy pobyt.
Co jeszcze zaproponowano w regulacji?
W regulacji zaproponowano też, by dotychczasowe stosunki pracy dyrektorów centrów usług społecznych zatrudnionych na podstawie powołania przekształciły się w stosunki pracy na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, co ma być elementem stabilizującym zatrudnienie obecnych dyrektorów centrum.
Zaproponowano też szereg zmian dotyczących m.in. kwestii związanych z wymaganym na danym stanowisku pracy doświadczeniem zawodowym lub ukończonym kierunkiem studiów. Nowe przepisy mają przyczynić się do łatwiejszego pozyskania kadry dla powstających i już funkcjonujących centrów.
Projekt prezydencki przewiduje też, że w okresie roku od dnia utworzenia centrum organizatorem usług społecznych, koordynatorem indywidualnych planów usług społecznych i organizatorem społeczności lokalnej będzie mogła być osoba, która nie ukończyła określonego w ustawie specjalistycznego szkolenia wymaganego do zatrudnienia na tych stanowiskach. Ma to ograniczyć przeszkody w powstawaniu nowych centrów w razie braku specjalistów.
Nowela ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów dotyczących zmian w strukturze organizacyjnej centrum. Wejdą one w życie po upływie pięciu miesięcy od dnia ogłoszenia. Z kolei zmiany dotyczące zastrzeżenia nazwy „centrum usług społecznych” zaczną obowiązywać 1 stycznia 2028 r., co ma dać czas na dostosowanie się do nowych przepisów.
Według monitoringu prowadzonego przez prezydencką Radę ds. Społecznych Narodowej Rady Rozwoju obecnie działa 108 centrów usług społecznych w 15 województwach, w tym: 16 w woj. kujawsko-pomorskim, 14 w woj. wielkopolskim, 13 w woj. mazowieckim, 12 w woj. zachodniopomorskim, po 8 w woj. pomorskim, śląskim i świętokrzyskim, po 5 w woj. dolnośląskim, lubelskim i małopolskim, po 4 w woj. podkarpackim i warmińsko-mazurskim, 3 w woj. lubuskim, 2 w woj. podlaskim i 1 w woj. opolskim.
nt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/723888-projekt-noweli-prezydenta-ws-centrow-uslug-spolecznych