Do końca roku rząd planuje przyjąć nowelizację uchwały ws. programu inwestycyjnego związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) - wynika ze strony kancelarii premiera. Zmienione zostanie nie tylko finansowanie ale także terminy realizacji okrojonego projektu, który w tej chwili jest już opóźniony o przynajmniej 2 lata.
Jak wynika z wpisu do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów jeszcze w tym roku rząd planuje aktualizację „Programu inwestycyjnego Centralny Port Komunikacyjny Etap II”.
Przewidywana jest zmiana ram finansowych oraz czasowych projektu CPK, a także warunków realizacji zamierzeń państwa w zakresie CPK na lata 2024–2032.
Zmiana ma być wynikiem m.in. audytów wewnętrznych w spółce Centralny Port Komunikacyjny, w ramach których dokonano weryfikacji II etapu programu pod kątem jego urealnienia.
CZYTAJ TAKŻE: Symboliczny początek kampanii! Nawrocki we Włoszczowie: Nie zgadzam się na wykluczenie komunikacyjne Polski lokalnej
Projekt nowej uchwały rządu ws. CPK
Projektowana uchwała rządu ma potwierdzić założenia przyjęte wcześniej, w innych uchwałach dotyczących CPK, m.in. o koncepcji przygotowania i realizacji tej inwestycji.
Zgodnie z wpisem do wykazu, przygotowywany projekt uchwały zawiera działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych związanych z budową CPK, a także kluczowych inwestycji kolejowych, drogowych i projektów komplementarnych związanych bezpośrednio z uruchomieniem lotniska. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie.
Tzw. urealnienie projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza w istocie rzeczy rezygnację z koncepcji tzw. piasty i szprych, czyli linii kolejowych zbiegających się w miejscu budowy lotniska. Zamiast dużego lotniska w ramach CPK zmodernizowane mają zostać lotniska w Modlinie i Warszawie. Tusk chce także rozbudować autostradę A2 na trasie Łódź – Warszawa.
W projekcie uchwały rządu mają się znaleźć informacje na temat zaplanowanych do osiągnięcia nowych celów, harmonogramów realizacji oraz budżetów, a także określono sposób ich finansowania, w tym ze środków publicznych.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
CZYTAJ TAKŻE:
koal/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/713978-demolowanie-cpk-chca-zmienic-terminy-i-sposob-finansowania