Wielkie emocje wywołała informacja, która pojawiła się w sieci o przekazaniu 432 mln zł na utworzenie 49 Centrów Integracji Cudzoziemców (CIC) na terenie Polski. Warto spojrzeć do dokumentu, z którego dowiadujemy się jakie są wytyczne sformułowano dla funkcjonowania Centrów.
CZYTAJ WIĘCEJ: Ponad 432 mln zł na 49 Centrów Integracji Cudzoziemców? Wybuchła burza! Rzecznik PiS odpowiada Siemoniakowi
Burza w sieci
Na stronie Komisji Europejskiej możemy przeczytać, że CIC mają „świadczyć standaryzowane usługi nowo przybyłym migrantom i będą służyć jako platformy współpracy między władzami lokalnymi, rządem i organizacjami pozarządowymi”.
Model integracji cudzoziemców oparty na CIC wypracowany został w ramach pilotażowego projektu współfinansowanego z FAMI2014 pn.: „Budowanie struktur dla integracji cudzoziemców w Polsce” zrealizowanego przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Opracowana koncepcja One-Stop-Shop, która obejmuje skupienie różnych obszarów działania w jednym miejscu, wdrażana testowo przez dwa Centra okazała się optymalnym rozwiązaniem integracyjnym w naszym kraju. Jej celem jest dostarczenie usług w znaczeniu formalnym oraz promowanie aktywnego uczestnictwa i zaangażowania cudzoziemców w życie społeczne i kulturalne Polski
— czytamy z kolei w informacji podanej przez departament MSWiA.
W 2021 roku ówczesny wiceminister rodziny Stanisław Szwed podpisał z przedstawicielami województw opolskiego i wielkopolskiego umowy na uruchomienie dwóch Centrów Integracji Cudzoziemców. Tak, właśnie 2, a nie 49. Jak wyjaśnił na platformie X rzecznik Prawa i Sprawiedliwości były one przeznaczone głównie dla Ukraińców, którzy uciekali do Polski przed wojną.
Centra w każdym były mieście wojewódzkim
W dokumencie o „Wytyczne funkcjonowania Centrów Integracji Cudzoziemców”, który możemy znaleźć na stronie Departamentu Funduszy Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, możemy przeczytać m.in. o współpracy centrów z organizacjami pozarządowymi. Znalazł się tam również akapit dotyczący wpływu migrantów na demografię Polski.
Porównując obecne funkcjonowanie centrów integracji prowadzonych przez organizacje pozarządowe, należy zauważyć, że choć posiadają one dobrą reputację i wykwalifikowaną kadrę, nie zapewniają one możliwości załatwienia konkretnych spraw. Dlatego istotne jest połączenie doświadczenia NGO w dotarciu do grup docelowych z oferowaniem szerokiego zakresu usług publicznych, podobnie jak wielospecjalistyczne publiczne szpitale, które nie tylko diagnozują, lecz także zapewniają terapię i leczenie specjalistów. Ponadto, konieczne jest rozlokowanie centrów integracji w strategicznych lokalizacjach, aby efektywnie dotrzeć do grup docelowych
— napisano.
Z dokumentu dowiadujemy się, że centra mają powstać w każdym byłym mieście wojewódzkim.
W ten sposób chcemy wykorzystać pozytywne aspekty dotychczasowej działalności NGO, takie jak dotarcie do grup migrantów, dobre usługi informacyjne i znajomość kultur, oraz połączyć je z oferowaniem usług publicznych na wysokim poziomie. Poprzez stworzenie szerokiej sieci centrów integracji w każdym byłym mieście wojewódzkim, możemy skutecznie realizować politykę integracji cudzoziemców
— czytamy.
Migranci a demografia Polski
Autorzy wytycznych zwracają również uwagę na możliwy wpływ migrantów na demografię Polski.
Ważnym pytaniem, które należy poruszyć w strategii integracyjnej, jest pytanie o wpływ migrantów na demografię Polski. Choć napływ nowych osób może poprawić sytuację demograficzną, szczególnie jeśli chodzi o wskaźniki urodzeń w pierwszym pokoleniu migrantów, to w dłuższej perspektywie różnice te mogą zanikać, gdy migranci przyjmują model życia i rodziny społeczeństwa przyjmującego. Jednak należy pamiętać, że zagadnienie to jest skomplikowane i wymaga dogłębnej analizy.
Podobnie istotne będzie pytanie o wykorzystanie migrantów w sferze pracy nisko kwalifikowanej i produkcji przemysłowej, gdzie cena pracy jest największą zaletą. Wiele osób traktuje migrantów jako ręce do pracy, które przyjeżdżają, pracują i wyjeżdżają, jednak w rzeczywistości często decydują się na osiedlenie na stałe, co wymaga procesu integracji społecznej
— podkreślono.
W dokumencie podkreślono, że w ramach dążenia do spójności społecznej „warto rozważyć ich [migrantów - red.] zatrudnienie w służbach mundurowych, co może stanowić istotną część integracji społecznej”.
W ramach strategii integracyjnej warto dążyć do spójności społecznej poprzez promowanie wspólnych wartości, które łączą różne grupy społeczne. Istotne jest unikanie tworzenia społeczności równoległych, które mogą prowadzić do erozji społecznej. Integracja musi być procesem dwustronnym, w którym społeczeństwo przyjmujące zrozumie potrzeby i aspiracje migrantów, a obie grupy współpracują ze sobą. W tym kontekście istotne jest zapewnienie migrantom dostępu do edukacji, kultury, sportu oraz usług publicznych. Warto również rozważyć ich zatrudnienie w służbach mundurowych, co może stanowić istotną część integracji społecznej
— czytamy.
Jeżeli program przewiduje utworzenie, obok dwóch już istniejących, dodatkowych 47 Centrów Integracji Cudzoziemców, w każdym byłym mieście wojewódzkim, trzeba zadać pytanie, ile osób ma trafić do Polski, skoro potrzebne są aż takie zasoby… Co szykuje Polakom rząd Donalda Tuska?
kk/gov.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/709818-gdzie-maja-powstac-centra-integracji-cudzoziemcow