„Właśnie dlatego Tusk kłamie i udaje dziś, że jest przeciwny imigracji – chce przykryć fakt, że nie zablokował paktu migracyjnego ani nie zaskarżył go do TSUE” - napisał Paweł Jabłoński, parlamentarzysta PiS i były wiceszef MSZ na platformie X. Do wpisu dołączył skan pewnego dość interesującego komunikatu Komisji Europejskiej.
Koalicja 13 Grudnia w trakcie kryzysu na granicy polsko-białoruskiej była jeszcze opozycją i, jak w każdej sprawie, atakowała ówczesny rząd, nawet, gdy coraz częściej pojawiały się informacje, że mamy do czynienia z wojną hybrydową inspirowaną przez dwóch wschodnich satrapów. Teraz, po przejęciu rządów, politycy Koalicji Obywatelskiej i innych ugrupowań tworzących obecną większość parlamentarną coraz częściej sięgają po argument pod tytułem „wojna hybrydowa”, co więcej - zarzucają PiS wpuszczenie do Polski dużej liczby nielegalnych migrantów.
CZYTAJ TAKŻE: Bosak punktuje Tuska i jego „zawieszenie prawa do azylu”: Wybitnie propagandowa wypowiedź, dyletanckie hasełka, dezinformacja
„Nie powołał się na zasadę dobrowolności”
Dlaczego Donald Tusk również podczas wczorajszej konwencji zdecydował się zagrać kartą „migracyjną” i kreował się na obrońcę granic? Możliwy powód wskazał poseł PiS Paweł Jabłoński.
🚫„Nie będzie swobody wyboru”. Komunikat Komisji Europejskiej ws. paktu migracyjnego nie pozostawia wątpliwości. Właśnie dlatego Tusk kłamie i udaje dziś, że jest przeciwny imigracji – chce przykryć fakt, że nie zablokował paktu migracyjnego ani nie zaskarżył go do TSUE – nie powołał się na zasadę dobrowolności, wynegocjowaną przez Mateusza Morawieckiego w 2019 r.!
— napisał były wiceszef MSZ.
Już w środę na Komisji ds. Unii Europejskiej bardzo ważna debata w tej sprawie – komisja zwołana na wniosek posłów PiS
— podsumował.
Polityk załączył fragment wspomnianego dokumentu.
Inne ciekawostki z komunikatu KE
To właśnie zdanie „nie będzie swobody wyboru” wybija się w potoku korporacyjno-urzędniczych okrągłych zdań, jakimi uraczyła nas Komisja Europejska w komunikacie zatytułowanym „Wspólny plan wdrażania paktu o migracji i azylu” i skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.
Pakt o migracji i azylu obejmuje zestaw 10 kompleksowych aktów ustawodawczych. Aby ułatwić zrozumienie i wdrożenie tych złożonych tekstów, we wspólnym planie wdrażania pogrupowano różne obowiązki wynikające z różnych aktów prawnych oraz działania niezbędne do ich wprowadzenia w życie w ramach 10 elementów składowych. To pragmatyczne podejście umożliwia skoncentrowanie zasobów na podstawach niezbędnych do funkcjonowania nowego systemu
— czytamy w dokumencie.
Nie będzie swobody wyboru. Należy wdrożyć wszystkie elementy składowe, które są od siebie współzależne. Na przykład dobry system przyjmowania (element składowy 3) ulegnie przeciążeniu, jeżeli procedury nie będą prowadzone szybko (element składowy 4); lub jeżeli osoby korzystające z ochrony międzynarodowej pozostają zbyt długo w miejscu zakwaterowania przeznaczonym dla osób ubiegających się o ochronę międzynarodową (element składowy 10). Solidarność (element składowy 7) i odpowiedzialność (element składowy 6) lub nowy system zarządzania przepływami migracyjnymi na granicach zewnętrznych UE (element składowy 2) nie zostaną uruchomione, jeżeli Eurodac (element składowy 1) nie zostanie uruchomiony w odpowiednim czasie. Stosowanie zabezpieczeń i poszanowanie praw (element składowy 9) dotyczy przekrojowego odniesienia się do wszystkich aktów ustawodawczych oraz stanowi aspekt, który należy wdrożyć w każdym z elementów składowych. Chociaż możliwe byłoby ustalenie priorytetowych działań w ramach elementów składowych, każdy element należy wdrażać równolegle
— podkreśla KE.
W dokumencie znajdziemy również „Kluczowe orientacyjne cele pośrednie, które państwa członkowskie powinny uwzględnić w swoich planach”.
Do 1 lipca 2024 r. państwa członkowskie powinny ustanowić krajowe struktury koordynacji i wyznaczyć koordynatora krajowego (jeżeli jeszcze tego nie zrobiły).
Do października 2024 r. państwa członkowskie powinny przedłożyć Komisji projekty krajowych planów wdrażania.
Do 12 grudnia 2024 r. państwa członkowskie muszą przekazać Komisji swoje krajowe plany wdrażania.
Do pierwszej połowy 2025 r. Komisja przyjmie decyzję o przydziale środków w ramach programów krajowych w kontekście przeglądu śródokresowego FAMI i IZGW, wykorzystując przy tym zaktualizowane statystyki odzwierciedlające klucz alokacji w latach 2021–2023.
Do pierwszej połowy 2025 r. Komisja przydzieli państwom członkowskim część środków z przeglądu śródokresowego WRF za pośrednictwem instrumentu tematycznego.
Do pierwszej połowy 2025 r. państwa członkowskie powinny rozpocząć udzielanie zamówień na zakup sprzętu i działania w zakresie budownictwa.
Do pierwszej połowy 2025 r. państwa członkowskie powinny rozpocząć proces rekrutacji.
Do połowy 2026 r. państwa członkowskie mają być gotowe do stosowania paktu o migracji i azylu
— wyliczono.
Czy Komisja Europejska zgodzi się na „czasowe terytorialne zawieszenie prawa do azylu”, czy też „nieogrywalny” premier Donald Tusk znów da się ograć (a raczej już dał się ograć)?
CZYTAJ TAKŻE:
aja/X, eur-lex.europa.eu
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/709712-propaganda-tuska-vs-rzeczywistosc-jablonski-ujawnia