„W ramach interwencji poselskiej odnaleźliśmy 16 busów kampanii edukacyjnej Mobilne Laboratoria Przyszłości! Od wielu miesięcy stoją na parkingu SGGW, zamiast jeździć po Polsce i uczyć dzieci o sztucznej inteligencji, VR, robotyce, czy pokazywać im jak działają drukarki 3d” - napisał na X poseł SP Dariusz Matecki.
Busy kampanii edukacyjnej Mobilne Laboratoria Przyszłości najwyraźniej są dla obecnej władzy zbyt „pisowskie”, dlatego stoją na terenie SGGW i… niszczeją. Na problem zwrócili uwagę parlamentarzyści Zjednoczonej Prawicy: Dariusz Matecki, Andrzej Śliwka, Dariusz Stefaniuk i Piotr Uruski.
16 busów na parkingu SGGW
W ramach interwencji poselskiej odnaleźliśmy 16 busów kampanii edukacyjnej Mobilne Laboratoria Przyszłości! Od wielu miesięcy stoją na parkingu SGGW, zamiast jeździć po Polsce i uczyć dzieci o sztucznej inteligencji, VR, robotyce, czy pokazywać im jak działają drukarki 3d
— napisał na X poseł Dariusz Matecki.
Na miejscu wraz z posłami Andrzejem Śliwką, Dariuszem Stefaniukiem i Piotrem Uruskim rozmawialiśmy z opiekunem obiektu, niestety, zamiast przedstawić nam umowę na najem parkingu, zniknął „wyjeżdżając w teren”
— dodał.
Interpelacja do szefa MNiSW
Parlamentarzyści skierowali interpelację poselską do ministra nauki i szkolnictwa wyższego Dariusza Wieczorka.
Zwracamy się z interpelacją w sprawie niewykorzystanych od wielu miesięcy busów programu Mobilne Laboratoria Przyszłości, które znajdują się na terenie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Jako posłowie klubu PiS: Dariusz Matecki, Piotr Uruski, Dariusz Stefaniuk oraz Andrzej Śliwka, przeprowadziliśmy kontrolę poselską na miejscu, gdzie ujawniliśmy, że od wielu miesięcy 16 busów nowych (zakupionych w grudniu 2023 roku), które były kluczowym elementem kampanii edukacyjnej Mobilne Laboratoria Przyszłości, stoi bezczynnie na parkingu. Mimo naszych starań, osoba odpowiedzialna za obiekt (jeden z wicekanclerzy) nie udzieliła nam odpowiedzi, a w kluczowym momencie opuściła miejsce kontroli, pozostawiając nasze pytania bez odpowiedzi
— czytamy.
Jak przypomniano, program Laboratoria Przyszłości był największą w historii inicjatywą polegającą na unowocześnieniu edukacji w polskich szkołach publicznych i niepublicznych, a także w polskich placówkach edukacyjnych za granicą. Wszyscy uczniowie podstawówek mogli, dzięki temu programowi, zobaczyć, jak działa najnowocześniejszy sprzęt: m.in. drukarki 3D, mikrokontrolery, sprzęty audio i wideo, teleskopy, mikroskopy, roboty edukacyjne czy gogle VR.
Realizowane w ramach ww. programu Mobilne Laboratoria Przyszłości, składające się z 16 busów obsługiwanych przez zespół prawie 90 osób (w tym 16 kierowców) wykwalifikowanych edukatorów, odwiedziły ponad 2500 szkół, oferując warsztaty edukacyjne na najwyższym poziomie
— czytamy.
Niestety, w wyniku decyzji nowej administracji, program Mobilnych Laboratoriów Przyszłości został zatrzymany, a edukatorzy, nauczyciele i nauczyciele akademiccy - eksperci i w większości z długoletnim stażem w edukacji, zostali zwolnieni. Od wielu miesięcy busy stoją bezczynnie na parkingu, a według relacji pracowników, z którymi rozmawialiśmy, ich stan pogarsza się z miesiąca na miesiąc – pojawiają się w nich nawet myszy
— wskazują posłowie.
W ocenie parlamentarzystów, sytuacja jest „skrajnie nieodpowiedzialna i pokazuje brak poszanowania dla środków publicznych oraz dla dzieci, którym te środki miały służyć”.
Posłowie skierowali do ministra Wieczorka 5 pytań:
1- Dlaczego busy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości od wielu miesięcy stoją na parkingu na terenie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, zamiast być wykorzystywane do celów edukacyjnych?
2- Ile wynosi koszt parkingu dla tych busów, które od miesięcy nie są użytkowane? Proszę o przekazanie pełnej umowy na wynajem tego parkingu.
3- Jakie są całkowite koszty utrzymania busów, edukatorów, kierowców oraz przestrzeni, a także koszty związane z ich zwolnieniem? Proszę o szczegółowe przedstawienie tych kosztów ich utrzymania od grudnia do dnia niniejszej interpelacji.
4- Dlaczego zdecydowano się na likwidację programu Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, który był tak dobrze oceniany przez szkoły oraz opinię publiczną? Proszę o wskazanie, jakie działania zastąpiły ten program i w jaki sposób nowa administracja planuje wspierać edukację w polskich szkołach podstawowych poprzez nowoczesne technologie.
5- Dlaczego zrezygnowano z kontynuacji warsztatów edukacyjnych prowadzonych przez Mobilne Laboratoria Przyszłości, mimo że prawie wszystkie szkoły odwiedzone przez busy pozytywnie oceniały prowadzone zajęcia i warsztaty?
Najwyraźniej dla obecnych władz nieważne, czy coś działa dobrze. Ważne, czy nie powstało za poprzedniego rządu.
aja/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/705899-rzad-zaoral-laboratoria-przyszlosci-busy-niszczeja