Decyzją minister edukacji narodowej Barbary Nowackiej z podstawy programowej wycięto aż około 20 proc. materiału. W szkołach jednak mimo to obowiązują stare podręczniki. „Nie ma powodu by wymieniać podręczniki lub kupować nowe ze względu na uszczuplone podstawy programowe” - podkreśliła Barbara Nowacka.
Tak dokonywane były zmiany by nie narażać nikogo na dodatkowe koszty. Uważajcie na oszustów naciągaczy którzy twierdzą że zmiany wymagają nowych podręczników!
— zaznaczyła Barbara Nowacka.
Od nowego roku szkolnego 2024/2025 w szkołach w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, w liceach, technikach i branżowych szkołach I i II stopnia realizowana będzie odchudzona podstawa programowa kształcenia ogólnego. Treści nauczania zawarte w podstawie programowej dla 18 przedmiotów ogólnokoształcących uszczuplone zostały o około 20 proc.
Uszczuplenie podstawy programowej nie obejmują edukacji wczesnoszkolnej, czyli klas I-III szkoły podstawowej oraz przedmiotów zawodowych nauczanych w szkołach ponadpodstawowych, dla których treści nauczania nie zmieniają się.
W związku ze zmianami w podstawach programowych od września 2024 r., które polegają na ograniczeniu treści nauczania, Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina, że – zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami – w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych obowiązują dotychczasowe podręczniki i nie ma konieczności kupowania nowych.
Niestety, Barbara Nowacka nie wspomniała o tym, że wycięcie 20 proc. podstawy programowej naraża jednak uczniów na koszty, związane z pozyskaniem przez nich mniejszej ilości wiedzy. Prof. Andrzej Nowak w lutym alarmował, że z podstawy programowej lekcji historii planowane jest wycięcie m.in. postaci Witolda Pileckiego czy św. Maksymiliana Kolbe. Kontrowersyjne jest też dopuszczenie polsko-niemieckiego podręcznika do historii, w którego spisie treści nie widać odniesienia do fragmentu o Powstaniu Warszawskim.
tkwl/X/PAP
CZYTAJ TAKŻE:
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/702984-zamieszanie-ws-ciec-w-nauczaniu-tlumaczenia-nowackiej