„Zamierzaliśmy prowadzić pracę przygotowawcze i planistyczne tak, by były gotowe do szybszej realizacji w miarę dostępnych środków” - napisał na platformie X poseł Prawa i Sprawiedliwości Marcin Horała, odnosząc się do wpisu Łukasza Malinowskiego z ZDG TOR na temat „realnych dat oddawania poszczególnych szprych kolejowych przez CPK”.
Sprawa Centralnego Portu Komunikacyjnego wciąż budzi wiele emocji. Choć rząd Donalda Tuska, pod presją społeczną, przekonuje, że CPK powstanie, to jednak to, co proponuje, jest zupełnie inne od planu poprzedników, a przede wszystkim mija się z celem tego, co znaliśmy pod nazwą Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obecne władze próbują „sprzedać” swoją wersję jako lepszą czy bardziej „realną”.
„Realne daty” zakończenia prac
Dziennikarz i redaktor naczelny Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Łukasz Malinowski zamieścił na platformie X mapkę pokazującą „realne daty oddawania poszczególnych szprych kolejowych przez CPK” za poprzednich władz, zaprezentowaną przez Ministerstwo Infrastruktury w lipcu bieżącego roku. Terminy zakończenia robót na poszczególnych odcinkach oscylują wokół lat 2030-2047.
Takie miały być realne daty oddawania poszczególnych szprych kolejowych przez CPK za poprzednich władz spółki. Mapkę pokazało w lipcu Ministerstwo Infrastruktury
— napisał Malinowski.
Horała: Zapowiadają Y na 2035 i nic poza tym
Śmieszą mnie niezmiernie słowa krytyki, że ten czy ów odcinek zbyt późno, ze strony tych, którzy zapowiadają Y na 2035 i nic poza tym. Być może CMK Północ 2040+ ale bez wiążącej deklaracji
— skomentował na platformie X Marcin Horała, były pełnomocnik rządu ds. CPK, poseł PiS.
Dodajmy, że część odcinków miała późne terminy ze względu na niechęć MF do obciążania przyszłych finansów publicznych
— przypomniał.
Zamierzaliśmy prowadzić pracę przygotowawcze i planistyczne tak, by były gotowe do szybszej realizacji w miarę dostępnych środków
— podsumował.
Przetarg pod budowę tunelu pod Łodzią
Spółka CPK jak do roku 2035 skupi się na realizacji budowy linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Warszawy przez Łódź do Wrocławia oraz Poznania
— podaje portal rynek-kolejowy.pl.
Kilka dni temu obecne władze CPK ogłosiły przetarg na budowę tunelu pod Łodzią, kluczowego elementu linii „Y”, która powstać ma do roku 2035. Pierwotnie tunel Kolei Dużych Prędkości miał powstać do roku 2027.
Jak widać, CPK, a raczej to, co za rządów Donalda Tuska z tego projektu zostało, już nie jest „megalomanią”. Pytanie tylko, co dalej.
aja/X, rynek-kolejowy.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/701053-horala-o-neo-cpk-zapowiadaja-y-do-2035-r-i-nic-poza-tym