„Zatrzymanie członka Zgromadzenia wymaga bardzo poważnych podstaw, gdyż uniemożliwia mu objęcie mandatu lub reprezentowanie wyborców i w ten sposób zagraża niezależności władzy ustawodawczej i efektywności procesu wyborczego, którego celem jest określenie woli wyborców” - napisał w mediach społecznościowych profesor Ireneusz Cezary Kamiński, profesor INP PAN, specjalizujący się w prawie międzynarodowym publicznym, prawie praw człowieka. W latach 2014-2016 był sędzią w Europejskim Trybunale Praw Człowieka w Strasburgu.
W opinii prof. Kamińskiego, poseł Marcin Romanowski wciąż ma ważny immunitet jako przedstawiciel zgromadzenia parlamentarnego Rady Europy.
Bardzo ważne, aczkolwiek nieco skomplikowane, więc z pewnymi pominięciami. Marcin Romanowski jest nie tylko członkiem polskiego parlamentu, ale i członkiem polskiej delegacji parlamentarnej do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy (ZPRE). W tej drugiej roli także przysługuje mu immunitet
— napisał.
Porozumienie Ogólne ws. immunitetów RE
Profesor przytacza postanowienia Porozumienia Ogólnego w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy.
Bardzo ogólne postanowienie Porozumienia Ogólnego w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy (art. 15) doprecyzowuje Regulamin proceduralny ZPRE/Rules of Procedure of the Assembly (reguła 73) oraz powiązane w tym drugim Wskazówki dotyczące zakresu immunitetów parlamentarnych jakimi cieszą się członkowie ZPRE/Guidelines on the scope of parliamentary immunities enjoyed by members of the Parliamentary Assembly, PACE Res. 2392 (2021). Członkowie ZPRE cieszą się immunitetem „podczas wykonywania swoich funkcji”, co oznacza cały rok parlamentarny. Istnieją dwie procedury związane z immunitetem: (a) jego uchylenie; (b) jego obrona na wniosek członka ZPRE. Szczegółowo określono, jak przebiega (kilkuetapowe) procedowanie wniosku o uchylenie immunitetu członka ZPRE. Polskie władze nie wystąpiły z takim wnioskiem
— dodał.
Ważny zapis w prawie
Profesor Ireneusz Cezary Kamiński zwraca uwagę na jeszcze jedną regułę prawną.
Zatrzymanie członka Zgromadzenia wymaga bardzo poważnych podstaw, gdyż uniemożliwia mu objęcie mandatu lub reprezentowanie wyborców i w ten sposób zagraża niezależności władzy ustawodawczej i efektywności procesu wyborczego, którego celem jest określenie woli wyborców. Jeżeli nic nie wskazuje na to, że podejrzany będzie uchylał się od wymiaru sprawiedliwości, należy w miarę możliwości zapewnić prawidłowy przebieg śledztwa za pomocą innych środków zapobiegawczych (np. zwolnienie za kaucją/poręczeniem majątkowym)/detention of an Assembly member requires very serious grounds as it prevents him or her from taking up his or her seat or representing the voters and in this way jeopardises the independence of the legislative and the effectiveness of the electoral process designed to determine the will of the people. Where there are no indications that the suspect will evade justice the proper conduct of the investigation shall be ensured, if possible, by other security measures (for example release on bail)
— zakończył.
Na ten zapis powołuję również obrońca posła Romanowskiego, mecenas Bartosz Lewandowski.
Do opinii odniósł na platformie X poseł Suwerennej Polski, Marcin Warchoł.
Autorytet prawa międzynarodowego, sędzia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, wyjaśnia, dlaczego immunitet wciąż przysługuje zatrzymanemu wczoraj posłowi Marcinowi Romanowskiemu
CZYTAJ TAKŻE:
md/Facebook/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/699113-prof-kaminski-o-romanowskim-przysluguje-mu-immunitet