Premier Donald Tusk potwierdził na konferencji prasowej, że Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie powstanie. „Zmiany, jakie wprowadzamy, doprowadzą do znacznie mniejszej ilości wywłaszczeń i przygotowujemy model, który naprawi krzywdy i nie będzie z krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony” - powiedział szef rządu.
Donald Tusk na specjalnie zorganizowanej konferencji prasowej, w towarzystwie swoich niektórych ministrów zainteresowanych tematycznie kwestią CPK, potwierdził, że lotnisko w Baranowie powstanie.
Poprosiłem moich współpracowników, by możliwie szybko, skutecznie i obiektywnie przedstawili stan rzeczy, jaki odziedziczyliśmy po poprzednikach. Prosiłem przede wszystkim, by odsunęli te pokusy upolityczniania tej kwestii
— powiedział.
Zanim podjęliśmy decyzję, chciałem mieć pełny obraz tego, co jest Polsce potrzebne i jakie marzenia odpowiadają tym polskim potrzebom, a nie czyje zamówienie polityczne mają spełnić
— dodał.
To, co kosztowało nas najwięcej czasu, to oczyszczenie z błota i brudu niekompetencji, zachłanności, interesowności tego projektu. On ciągle jest na deskach projektantów, w dokumentacji fizycznie niewiele się zdarzyło, ale wiele osób na tym zarobiło. Do tej pory CPK kosztowało 2 mld 700 mln zł, a symbolem tej przedziwnej niemocy i cwaniactwa stał się np. tunel pod Łodzią
— podkreślił Donald Tusk.
Trójskok w nowoczesność
Premier zapewnił, że inwestycja w CPK będzie projektem, w który będzie zaangażowany cały kraj, a który stanowić będzie „trójskok w nowoczesność”.
Ten projekt będzie swoistym trójskokiem w nowoczesność, nie tylko komunikacyjną, ale w strukturę państwa polskiego. Po pierwsze, co jest najznaczniejszą różnicą, to włączenie całej Polski w ten projekt. W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, by się łączyć w Baranowie, co było najbardziej kontrowersyjne
— stwierdził premier.
Zmiany, jakie wprowadzamy, doprowadzą do znacznie mniejszej ilości wywłaszczeń i przygotowujemy model, który naprawi krzywdy i nie będzie z krzywdą dla nikogo, kto będzie wywłaszczony
— zapewniał Tusk.
Polska megalopolis?
Szef rządu ocenił, że w wyniku realizacji jego planów, Polska będzie swoistym „megalopolis”.
Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce
— powiedział Tusk.
Jego zdaniem, powstanie gęsta sieć połączeń kolejowych, które będą mogły osiągać bardzo wysokie prędkości i połączy najwiękze miasta w Polsce.
Sieć kolejowa, którą proponujemy, będzie łączyć między sobą polskie miasta. Powstanie gęsta sieć, która będzie łączyła realne skupiska ludzi i obsługiwała potoki pasażerów, a nie jakieś ideologiczne wymysły
— zaznaczył Tusk.
Projekt „Polska100Minut” będzie dotyczył na początku kilku, a potem wielu innych dużych polskich miast. Mniej więcej w 100 minut będziemy mogli dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska
— uzupełnił.
Koleje Dużych Prędkości, łączące Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, będą osiągały prędkość od 300-320 km/h. To powinno zapewnić komunikację między stolicą a wszystkimi dużymi ośrodkami miejskimi w 100 minut lub mniej
— podkreślił.
Premier zaznaczył, że celem zmian w CPK jest też zadbanie o lotniska regionalne, gdzie np. Modlin będzie portem tanich linii lotniczych.
Będziemy dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych. Szybko rozbudujemy i zmodernizujemy Modlin i to będzie lotnisko dla popularnych, tanich linii lotniczych. Dokończymy inwestycje drogowe tak, aby połączenie między Modlinem a centrum Warszawy było jak najbardziej dogodne dla ruchu samochodowego. Połączymy również Dworzec Centralny z Lotniskiem w Modlinie linią kolejową
— stwierdził Tusk.
Przyszłość LOT i Okęcia
Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji
— powiedział premier Donald Tusk na konferencji prasowej poświęconej przyszłości projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Dodał, że kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT.
Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że choć LOT nie przegoni Lufthansy, to jednak może być firmą tego rzędu. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów
— powiedział szef rządu.
Donald Tusk zwrócił się do wiceministra funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Macieja Laska z prośbą o szczegóły „w ambitnym planie”.
W ambitnym planie do 2032 roku 135 samolotów, z czego ok. 31 samolotów szerokokadłubowych
— powiedział Maciej Lasek.
Premier Tusk ocenił, że te zadania spinają się w logiczną całość. Podkreślił, że ważna jest budowa połączeń między największymi miastami, dzięki czemu „będziemy mieli megalopolis”.
To pozwoli zaangażować w projekt unowocześnienia Polski wszystkie ośrodki, nie tylko Warszawę
— dodał premier.
Spółka CPK wraca do Ministerstwa Infrastruktury
Minister Dariusz Klimczak poinformował podczas konferencji prasowej, że spółka CPK wróci pod kuratelę Ministerstwa Infrastruktury.
Od 1 lipca spółka CPK przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury. Jest to de facto ostatni ważny element porządkowania polskiej polityki transportowej, oraz integrowania inwestycji najważniejszych w naszym państwie
— powiedział Klimczak.
Przypomniał, że w marcu uporządkowana została kwestia nadzoru nad koleją, która w czasie poprzednich rządów była zarządzana w czterech różnych ministerstwach, a obecnie nadzór nad budową dróg, kolei, lotnisk będzie skupiony w jednym ręku, w Ministerstwie Infrastruktury.
Przeniesienie ruchu komercyjnego z lotniska Chopina
Przeniesienie komercyjnego ruchu lotniczego z lotniska Chopina na nowe lotnisko w Baranowie jest planowane na rok 2032
— poinformował dzisiaj na konferencji pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Jak dodał na konferencji prasowej pełnomocnik, obecny harmonogram przewiduje, że pozwolenie na budowę dla lotniska zostanie uzyskane w 2026 r., zakończenie budowy tunelu i podziemnej stacji kolejowej w Baranowie planowane jest na 2029 r., a zakończenie budowy lotniska to rok 2031.
Do tego czasu gotowy będzie odcinek kolei dużych prędkości Warszawa-Łódź przez Baranów i zakończona będzie modernizacja autostrady A2, czyli rozbudowa o nowe pasy ruchu - wyjaśnił Lasek.
Jak dodał, aby PLL LOT był na nowym lotnisku centralnym najważniejszym graczem, polskie linie muszą być przygotowane na objęcie co najmniej 50 proc. tzw. slotów, a rząd zakłada, że niezbędne minimum to 60 proc.
Lasek przypomniał też, że za poprzedniego rządu spółka CPK poszukiwała prywatnego zagranicznego inwestora i udało się go znaleźć za cenę „trudno akceptowalnych ustępstw”.
Do wstępnego porozumienia z potencjalnym inwestorem nie miała dostępu Prokuratoria Generalna, dopiero obecnie powstaje opinia, która będzie podstawą do decyzji o dalszej współpracy
— poinformował pełnomocnik.
CZYTAJ TEŻ:
maz/PAP/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/696821-tusk-o-przyszlosci-cpk-lotnisko-w-baranowie-powstanie