„Rząd właśnie podjął decyzję o skreśleniu z polskiego KPO 100 mln euro na projektowanie połączeń kolejowych w ramach programu CPK” – alarmuje Marcin Horała.
Poseł Prawa i Sprawiedliwości poinformował o niepokojących działaniach rządu ws. projektów dot. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Już nie tylko lotnisko, kasują też kolej. Być może słyszeli Państwo od obecnie rządzących, że podstawowe połączenia kolejowe planowane w ramach CPK będą realizowane (np. Y – Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław). To połączenia leżące na sieci bazowej unijnego systemu TEN-T. Były planowane również przez poprzedni rząd PO-PSL. Tymczasem rząd właśnie podjął decyzję o skreśleniu z polskiego KPO 100 mln Euro na projektowanie połączeń kolejowych w ramach programu CPK
– czytamy.
Jeżeli te środki nie zostaną natychmiast uzupełnione z innych źródeł oznacza to opóźnienie procesu inwestycyjnego. Wcześniej mieliśmy do czynienia z nie złożeniem wniosków o środki z CEF na projekty kolejowe. Tutaj sytuacja jest inna - środki zostały już zatwierdzone przez KE, to strona polska podjęła inicjatywę i aktywne zabiegi, żeby je zabrać z projektów kolejowych CPK
– pisze Horała.
Treść interpelacji
Marcin Horała przedstawił też treść swojej interpelacji do minister odpowiedzialnej za fundusze i politykę regionalną.
Szanowna Pani Minister! W 2022 r. Komisja Europejska zatwierdziła Krajowy Program Odbudowy dla Polski, w którym dla Spółki CPK przewidziano środki w wysokości 100 mln EUR na realizację projektów na opracowanie dokumentacji dla inwestycji kolejowych (komponent E.2.1.1.). W połowie 2023 r. CUPT otworzył nabór dedykowany CPK, w którym to spółka złożyła wniosek o dofinansowanie. W listopadzie 2023 r. wniosek został zatwierdzony i rozpoczął się proces podpisywania umowy. Na początku 2024 r. wstrzymano proces podpisywania umowy i rozpoczęły się konsultacje pomiędzy MI, a Pełnomocnikiem ds. CPK o zmianie zakresu zaakceptowanego wniosku o dofinansowanie (rewizja odcinków kolejowych). Pełnomocnik wydał pozytywną rekomendację dla realizacji w ramach KPO odcinka Łódź - Sieradz - Wrocław. Pomimo tego w kwietniu 2024 r. opinia publiczna została poinformowana o odebraniu dofinansowania
– pisze Horała.
1 . Proszę o informacje czym była podyktowana decyzja o odebraniu Spółce CPK dofinansowania w wysokości 100 mln EUR przeznaczonego w KPO na opracowanie dokumentacji dla odcinków kolejowych należących do tzw. linii „Y”, pomimo braku jakichkolwiek wniosków z prowadzonego audytu?
2 . Czy Komisji Europejskie zajmowała stanowisko w tej sprawie?
3 . W związku z odebraniem Spółce CPK środków z KPO, które uwzględniono w Programie Wieloletnim, proszę o informacje z jakich źródeł finansowania ten ubytek zostanie uzupełniony?
4 . W związku z odebraniem środków KPO przeznaczonych dla Spółki CPK, proszę o precyzyjną informację, do którego beneficjenta trafią odebrane CPK środki w wysokości 100 mln EUR?
Wpis Matysiak
W sprawie sytuacji związanej z koleją i CPK zareagowała też posłanka Paulina Matysiak.
A co z przesunięciem środków z KPO? Miały być na projekty linii kolejowych w CPK, trafiają do PLK. To jest ta kontynuacja?
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/689104-horala-ws-cpk-juz-nie-tylko-lotnisko-kasuja-tez-kolej