Tak wygląda niszczenie polskiej kultury! MKiDN wycofuje się z budowy Polskiej Opery Królewskiej. Jak oświadczył wiceminister, resort „nie ma takich potrzeb”. Decyzję tę skomentował w Telewizji wPolsce prof. Piotr Gliński. „Skandal niebywały” – powiedział były szef ministerstwa kultury, który podjął w poprzedniej kadencji decyzję o budowie Polskiej Opery Królewskiej.
Decyzję o wstrzymaniu budowy ogłosił podczas konferencji prasowej wiceszef MKiDN Andrzej Wyrobiec. Współpracownik Bartłomieja Sienkiewicz przekonywał, że resort „nie ma takich potrzeb”.
Nie będziemy budować Polskiej Opery Królewskiej. To jest decyzja podjęta. Głęboko przeanalizowana ze służbami konserwatorskimi, z Łazienkami Królewskimi, przeanalizowana ekonomicznie. Jest to inwestycja na skalę i na miarę potrzeb naszych czasów, a my takich potrzeb nie przewidujemy. Nie mamy takich potrzeb
— ogłosił wiceszef resortu kultury.
Reakcja na decyzję
Skandaliczną decyzję MKiDN skomentował na antenie telewizji wPolsce prof. Piotr Gliński.
Skandal niebywały. (…) To są naprawdę barbarzyńcy. Przy otwartej kurtynie planują mordować polską kulturę. Te czyny będą spisane, a ci państwo będą za to rozliczani
— powiedział.
Głos zabrał też społeczny doradca prezydenta Tadeusz Deszkiewicz.
Ministerstwo Likwidacji Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdecydowało, że nie będzie budowy siedziby Polskiej Opery Królewskiej. Marzenie legendarnego reżysera Ryszarda Peryta zostało zniweczone przez barbarzyńców likwidujących co się da. We wrześniu byliśmy na prezentacji zwycięskiego projektu a dziś to już historia. W Niemczech w każdej powiatowej mieścinie jest opera, Teatr, sala koncertowa. Ale u nas po co? A może właśnie dlatego!
— czytamy.
Koalicjo 13 grudnia popatrzcie co niszczycie. Czy celowo, czy przez ignorancję. Zubażacie naszą narodową kulturę nie tylko masakrując kanon narodowych lektur, ale także pozbawiając Polaków dostępu do kultury wysokiej. Traktowanie Polaków jak idiotów bez głębszych potrzeb to podstawa waszej ideologii. Bo Narodem bez potrzeb kulturalnych łatwiej sterować! W czasach zaborów Polak miał umieć liczyć do 100, podpisać się i być spolegliwym. Czy to jest Wasze dziedzictwo narodowe? Polacy obudźcie się bo zostaniemy wasalami Europy!
— pisze Deszkiewicz.
Opera zainaugurowała działalność jako nowa państwowa instytucja kultury 1 sierpnia 2017 r., na mocy Zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 25 lipca 2017 r. Jej powstanie było rezultatem wyraźnego postulatu środowiska muzyków i miłośników opery, którzy wyrazili potrzebę stworzenia w Warszawie nowego, kameralnego teatru operowego. Na czele instytucji stanął pierwszy dyrektor Ryszard Peryt, który pełnił tę funkcję do swojej śmierci 23 stycznia 2019 r. Obecnie funkcję dyrektora pełni Andrzej Klimczak, zaangażowany w organizację i rozwój Opery od samego początku jej istnienia. W 2024 r. Mecenasem Polskiej Opery Królewskiej został ORLEN.
Polska Opera Królewska odwołuje się nazwą, godłem i charakterem działalności do wybitnych początków opery w Polsce. Z szacunku do dziedzictwa teatru władysławowskiego, którego scena znajdowała się w Zamku Królewskim w Warszawie, Polska Opera Królewska kontynuuje tradycję pierwszego stałego teatru operowego w Polsce i jednego z pionierskich na świecie, a jednocześnie z powodzeniem dąży do doskonałości wykonawczej.
mly/PAP/telewizja wPolsce/Facebook
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/681944-tak-niszcza-kulture-cios-w-polska-opere-krolewska