Czy Adam Bodnar straci mandat senatora? Po jego decyzji ws. przejęcia spraw dotyczących mediów publicznych wiele na to wskazuje. „‘Nieznajomość prawa (o prokuraturze) szkodzi’, czyli jak Adam Bodnar sam pozbawił się mandatu senatora RP chcąc „aresztować” akta spraw prokuratorskich dotyczących spółek medialnych” - pisze na portalu X mec. Bartosz Lewandowski. O aktywności Adama Bodnara w tej sprawie jako pierwszy pisał portal wPolityce.pl.
Na naszych wirtualnych łamach jako pierwsi poinformowaliśmy o przejęciu wszystkich postępowań dotyczących bezprawnego przejęcia TVP, Polskiego Radia oraz Polskiej Agencji Prasowej.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Z informacji medialnych wynika, że MS-Prokurator Generalny w trybie art. 9 par. 2 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. – Prawo o prokuraturze chciał przejąć do prowadzenia sprawy prowadzone przez innych prokuratorów, które dot. wątpliwych prawnie uchwał „medialnych”. W sprawach tych prokuratorzy mogli podejmować czynności, które zmierzały np. do stwierdzenia przez sąd nieważności uchwał Bartłomieja Sienkiewicza
— przypomina Lewandowski.
Tego rodzaju działanie miało jednak dla Pana Ministra bardzo daleko idące konsekwencje, czego – jak mniemam – nie przewidział. A tą konsekwencją jest utrata możliwości pełnienia godności senatora RP
— zauważa adwokat.
Jednoznaczne wnioski
Co ciekawe, mec. Lewandowski powołuje się na stanowisko… Stowarzyszenia Prokuratorów „Lex Super Omnia”.
Stąd przepis projektowanego art. 13a PrProk, który wyklucza możliwość zastosowania przez Prokuratora Generalnego zasady substytucji jest błędny, bo Prokurator Generalny nie będąc prokuratorem przełożonym i tak nie może przejmować spraw i zadań na podstawie art. 9 § 2 PrProk.
— czytamy w opinii z 13 lipca 2023 r. dotyczącej projektu ustawy (druk senacki 1039).
Podobne stanowisko zajął prok. dr Piotr Turek w komentarzu:
Uprawnienia procesowe PG i pozostałych prokuratorów są rozłączne, a z art. 3 § 1 pr. prok. nie można wyprowadzać wniosku, że PG mógłby wykonywać uprawnienia, które zgodnie z ustawami szczególnymi należą do kompetencji prokuratora, np. prowadzić śledztwo, i odwrotnie.
Jak zauważa dr Bartosz Lewandowski:
Skoro zatem @Adbodnar chciał wejść w rolę prokuratora i przejąć do prowadzenia sprawę, to niestety przestał być senatorem…
Zgodnie z art. 103 ust. 2 w zw. z art. 108 Konstytucji RP nie można łączyć urzędu prokuratora oraz senatora czy posła. Ups…
Opozycja za wygaszeniem mandatu?
Co ciekawe, podobne stanowisko formułowali w przeszłości politycy Koalicji Obywatelskiej.
Rozdzielność ról posła [tutaj-senatora] i prokuratora mają na celu ochronę prokuratury przed jej upolitycznieniem. Wiemy, że teraz, wobec wszechwładzy PiS, nie są to wystarczające działania, ale nie znaczy to, że możemy tolerować łamanie zapisów Konstytucji przez najważniejsze osoby w państwie
— mówiła Kamila Gasiuk-Pihowicz.
Otóż ustawa Prawo o prokuraturze, która została przyjęta przez PiS daje nieznane dotąd uprawnienia dla prokuratora generalnego, który stał się w sposób realny prokuratorem w ramach funkcjonowania polskiej prokuratury (…) To tylko potwierdza, że pełnienie funkcji PG nie ma charakteru nadzwyczajnego tak, jak to było znane w historii polskiego ustroju
— podkreślał Arkadiusz Myrcha.
Co ciekawe, mec. Lewandowski posłużył się również cytatem z książki Renaty Grochal „Zbigniew Ziobro. Prawdziwe oblicze” (Warszawa, 2022, s. 310-311), w której czytamy:
Ziobro jest już nie tylko ministrem, ale także prokuratorem generalnym ze znacząco poszerzonymi kompetencjami oraz posłem. Łączenie mandatu poselskiego z funkcją prokuratora jest jawnym złamaniem konstytucji przez jednych z najwyższych funkcjonariuszy państwowych.
Jak konkluduje prawnik:
Pan Minister A. Bodnar może jednak uratować mandat senatora.
Zrzekając się urzędu MS-PG
gah/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/676825-bodnar-straci-mandat-ciekawe-glosy-ze-strony-politykow-ko?fbclid=IwAR0BdK64-vVMXcv8xIlL7eSYTEwxBRbz5OiCHh6wzmCKAUVlzy0a3oGoFy4