Jeszcze we wrześniu 2023 r. politycy dwóch ugrupowań wchodzących w skład obecnego rządu: Koalicji Obywatelskiej i Lewicy, a także będącej w opozycji Konfederacji zgodnie przekonywali, że konieczne jest rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego. Takie działania zalecała Polsce w raporcie z lipca 2022 r. Komisja Europejska. Dlaczego więc prof. Adam Bodnar objął obie funkcje?
Rozdzielenie funkcji i rekomendacje dla Polski
Od 2016 do 2023 r. ministrem sprawiedliwości i Prokuratorem Generalnym był Zbigniew Ziobro. Przed dojściem do władzy Zjednoczonej Prawicy w 2015 r. funkcje te były rozdzielone. Koalicja Obywatelska i inne dotychczas opozycyjne ugrupowania wielokrotnie przekonywały, że należy powrócić do tego stanu.
Tak rekomendowała również Polsce Komisja Europejska w raporcie nt. praworządności z 13 lipca 2022 r. Choć wcześniej KE również publikowała raporty oceniające stan praworządności w krajach członkowskich, to w ubiegłym roku po raz pierwszy pojawiły się zalecenia.
Praworządność pozostaje fundamentem demokracji. Wojna Rosji przeciwko Ukrainie to kolejne wydarzenie, które przypomniało nam jak ważne są działania na rzecz utrzymania i promowania praworządności w UE i poza nią. Tegoroczne sprawozdanie pokazuje, że debata na temat praworządności w Europie przynosi postępy, ponieważ państwa członkowskie wprowadzają ulepszenia i zajmują się kwestiami praworządności. Niestety w niektórych państwach członkowskich utrzymują się pewne kwestie budzące zastrzeżenia, zwłaszcza jeśli chodzi o niezależność sądownictwa
— mówiła wówczas wiceprzewodnicząca Vera Jourova.
Oddzielić funkcję ministra sprawiedliwości od funkcji prokuratora generalnego i zapewnić funkcjonalną niezależność prokuratury od rządu
— brzmiało jedno z zaleceń dla Polski.
100 konkretów i exposé
W „100 Konkretach na 100 dni” rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego deklarowała również Koalicja Obywatelska.
Rozdzielimy funkcję ministra sprawiedliwości i prokuratora generalnego. Prokurator nie może być politykiem
— podkreślała KO na stronie internetowej 100konkretow.pl.
Tymczasem wczoraj premier Donald Tusk w swoim exposé zapowiedział:
Adam Bodnar dostał ode mnie propozycję objęcia funkcji ministra sprawiedliwości i prokuratura generalnego, bo nie należy do żadnej partii, jest niezależny z natury. Wy zlikwidowaliście niezależną prokuraturę, my ją przywracamy, mimo że ustawowo uniemożliwiliście to.
Skoro KO wiedziała, że rozdzielenie funkcji jest niemożliwe, dlaczego wpisała to w swoich konkretach? Jak premier Donald Tusk czy ministrowie Radosław Sikorski i Adam Szłapka wytłumaczą to Komisji Europejskiej i czy KE przyjmie te tłumaczenia?
Co zaś się tyczy niezależności nowego szefa MS, warto przypomnieć sobie, jak zachowywał się w okresie pełnienia funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich. Otwarcie angażował się w spór polityczny po stronie ówczesnej opozycji i najczęściej interweniował w sprawach bliskich temu środowisku politycznemu.
aja/DGP, Money.pl. wPolityce.pl
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/674338-bodnar-szefem-ms-i-prokuratorem-generalnym-co-powie-ke