Brak nauki historii najnowszej w szkołach jest największym zaniedbaniem. Wtłaczano ludziom logikę wstydu po to, aby można było nimi sterować - powiedział w poniedziałek w Ostrołęce (woj. mazowieckie) minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Minister edukacji i nauki odwiedził Ostrołęckie Centrum Kultury, gdzie wygłosił wykład „Dziedzictwo dla przyszłości”. Wcześniej udał się do Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce i złożył hołd sanitariuszce i łączniczce Danucie Siedzikównie „Ince”. Dziś przypada 77. rocznica jej śmierci.
Dokument z 2014 roku
Po odwiedzeniu muzeum otrzymałem dokument z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z 22 stycznia 2014 roku dotyczący finansowania budowy właśnie tego muzeum. W tym dokumencie czytamy, że odmówiono finansowania z różnych powodów, ale najważniejszy jest punkt, który mówi: ważność projektu z punktu widzenia polityki kulturalnej, historycznej państwa - zero punktów
— wskazał minister.
No pewnie, bo idzie to w kierunku pedagogiki dumy z faktu, że było powstanie zamojskie
— mówił.
Dla tych ludzi przeszłość i dziedzictwo, które należy przekazać jest kompletnie nieważne
— ocenił Czarnek. Jego zdaniem, jest to wynik „robienia okropnych rzeczy, kompromitowania się, prześladowania swoich braci i łamania podstawowej wolności prawa”.
Najchętniej odkreśliliby to grubą kreską i powiedzieli, że przeszłości nie ma. Nie da się iść w przyszłość bez przeszłości
— zaznaczył.
Minister podkreślał, że trzeba leczyć ludzi z egoizmu, pokazywać im historię i uczyć dlaczego mamy być dumni z tego, że jesteśmy Polakami.
Musimy im pokazać w jakich pięknych warunkach mogą żyć ich następcy - dzieci, wnukowie, prawnukowie
— powiedział. Dodał, że Prawo i Sprawiedliwość od pewnego czasu stawia na nowoczesność, ale i na tradycje w edukacji.
Stawiamy na przenoszenie dziedzictwa w przyszłość. Stąd wszystkie programy, które mają uświadamiać młodym pokoleniom kim są
— wskazał.
Poważne zaniechanie
Jak przyznał, kilkudziesięcioletnim zaniedbaniem jest brak nauki w polskich szkołach historii najnowszej.
Dlaczego nas nie uczono historii najnowszej? To było założenie absolutnie systemowe, po to, aby można było skutecznie wtłaczać logikę wstydu. Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze
— powiedział Czarnek.
Nie uczymy historii od 1939 roku, pozbawiamy wiedzy o najnowszej historii nowe pokolenia, a następnie im mówimy że w gruncie rzeczy to nie byliśmy bohaterami tylko bandytami
— wskazał i podkreślił znaczenie nowego przedmiotu, jakim jest historia i teraźniejszość.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/660283-czarnek-nie-uczono-historii-by-wtlaczac-pedagogike-wstydu