Kampania wyborcza w istocie już trwa, choć jej najgorętsza faza rozpocznie się wraz z końcem wakacji. Partie polityczne będą zabiegały o wyborców, odwołując się zarówno do konkretnych propozycji programowych, obietnic i deklaracji, jak i do politycznej identyfikacji każdego z nas. Skuteczność kwestii ideologicznych jest jednak ograniczona; jak bowiem wynika z najnowszego badania pracowni Social Changes, zrealizowanego na zlecenie portalu wPolityce.pl, bardzo duża grupa Polaków nie potrafi określić swoich poglądów.
W naszym badaniu zadaliśmy respondentom proste pytanie:
Jakie są Pani/Pana poglądy?
Poglądy prawicowe zadeklarowało 20 proc. badanych.
Centrowe - 25 proc.
16 proc. uznało, że ma lewicowe poglądy.
Aż 39 proc. badanych wybrało odpowiedź „trudno powiedzieć”.
Polska nie jest wyjątkiem; w większości krajów spada poziom identyfikacji ideologicznej wyborców. Na wyrazistą, twardą politykę w tej sferze mogą więc sobie pozwolić jedynie mniejsze partie, zabiegające o jasno zdefiniowany elektorat. Im partia większa, tym bardziej musi uwzględniać interesy wyborców, którzy nie są z nią związani ideologicznie.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w dniach od od 14 do 17 lipca 2023 roku, na panelu internetowym, na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie Polaków. W badaniu wzięło udział N=1056 osób.
Sil
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/655847-nasz-sondaz-jakie-poglady-polityczne-maja-dzis-polacy