Tunel pod Świną to najważniejsza w historii Świnoujścia inwestycja; jestem przekonany, że poprawi ona jakość życia mieszkańców Świnoujścia oraz odwiedzających ich gości - napisał w liście do uczestników uroczystości otwarcia tunelu prezydent Andrzej Duda.
List odczytał szef gabinetu prezydenta Paweł Szrot.
Prezydent podkreślił w nim, że tunel pod Świną to najważniejsza w historii Świnoujścia inwestycja.
Po wielu dziesięcioleciach przestanie być ono jedynym polskim miastem, niemającym stałego połączenia drogowego z pozostałym terytorium naszego kraju
— napisał Duda.
Zwrócił również uwagę, że w Świnoujściu znajduje się strategiczny obiekt - terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego. Przypomniał słowa jego patrona, prezydenta Kaczyńskiego, że „w Świnoujściu Polska się nie kończy, lecz dopiero zaczyna”.
Miasta takie, jak to mają potencjał, który trzeba wykorzystać i również one mogą być wizytówkami naszego kraju. Także w mniejszych miejscowościach mieszkają Polacy, obywatele RP, prawdziwi gospodarze naszego kraju i jego zbiorowy suweren. To z myślą o nich powstają liczne inwestycje, takie, jak otwierany dziś tunel
— mówił.
W ocenie prezydenta inwestycja ilustruje „cywilizacyjny przełom oraz zmianę filozofii rządzenia, jakie w ostatnich latach dokonały się w naszej ojczyźnie: nie dzielonej już na Polskę A i Polskę B, stawiającej sobie ambitne cele i dynamicznie się rozwijającej”.
Duda zaznaczył, że duże inwestycje drogowe, kolejowe i lotnicze, energetyczne i przemysłowe nie tylko przynoszą wymierne korzyści poszczególnym regionom i pełnią funkcję kół zamachowych gospodarki narodowej, ale także wpływają na sposób myślenia obywateli.
Jestem przekonany, że ta nowoczesna, zaawansowana technologicznie inwestycja na wiele dziesięcioleci poprawi jakość życia mieszkańców Świnoujścia oraz odwiedzających ich gości
— dodał.
Mocno wierzę, że pozytywne zmiany, jakie dokonują się w naszym kraju, wyznaczają nowe minimum, do którego muszą odtąd aspirować wszyscy kandydaci do służby publicznej
— napisał prezydent.
Przed Polską i Polakami otwierają się obecnie nowe ścieżki rozwoju, nowe szanse i możliwości. Ufam, że wspólnym wysiłkiem dobrze je wykorzystamy, że droga do realizacji naszych aspiracji i marzeń stoi przed nami otworem
— dodał.
„Przyłączyliśmy Świnoujście do Polski”
Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podczas uroczystego otwarcia tunelu pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin.
Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski, jak to w 2007 r. powiedział pan premier Kaczyński, uznając, że budowa tunelu pod Świną to polska racja stanu
— podkreślił Żmurkiewicz.
Wspomniał, że „realna szansa na budowę stałej przeprawy po raz pierwszy miała miejsce w lipcu 2007 r.”, kiedy Świnoujście odwiedzili premier Jarosław Kaczyński oraz minister Joachim Brudziński.
Podczas krótkiej wizyty premier stwierdził, że Świnoujście należy przyłączyć do Polski
— oznajmił prezydent miasta.
W trakcie uroczystości odtworzono film z wizyty premiera Kaczyńskiego w Świnoujściu.
Wtedy się to zaczęło
— powiedział.
Na wielkim ekranie wyświetlono materiał wideo, na którym Jarosław Kaczyński zapowiadał budowę tunelu.
Świnoujście, część polska wyspy Uznam, to początek naszego kraju, to początek Polski – można powiedzieć – licząc od północnego zachodu. Ta część była przez wiele lat i ciągle jest niepołączona drogami (…). Postanowiliśmy tę niewłaściwą sytuację zmienić. Podjęta została decyzja i zaczyna się proces jej realizacji. (…) W końcu zostanie tutaj wybudowany tunel
— mówił wówczas Jarosław Kaczyński.
Tunel pod Świną, który połączył wyspy Uznam i Wolin, ma zapewnić lepszą komunikację dla mieszkańców i turystów. Dotychczas, aby dostać się do kurortu, konieczne było przeprawianie się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Teraz przejazd ma trwać 3 minuty.
Determinacja samorządu
Tunel pod Świną powstał dzięki determinacji samorządu Świnoujścia - wskazał w piątek podczas uroczystego otwarcia przeprawy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dzisiejsze wydarzenie kończy etap marzeń, a przenosi w realną, bezpieczną, od dawna wyczekiwaną rzeczywistość
— stwierdził Adamczyk.
Wszędzie tam, gdzie samorząd chce współpracować z rządem Prawa i Sprawiedliwości, te zadania się udają. Bez względu na poglądy samorządów, mimo trudności i kłopotów, te zadania się udają
— powiedział minister infrastruktury.
Tunel pod Świną połączył wyspy Uznam i Wolin. Dotychczas dostanie się do kurortu wymagało przeprawiania się promami, co powodowało często duże kolejki i opóźnienia. Przejazd tunelem o długości blisko 1,5 km trwa ok. 2 minut.
Pierwsi kierowcy pojadą nową przeprawą wieczorem. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h; przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości.
Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
mly/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/polityka/652822-prezydent-najwazniejsza-inwestycja-w-historii-swinoujscia